Halm, bara ibland?

S

solenbakommolnet

Hej, på er!

Det är nu så att jag känner mig lite nedstämd. Mina älskade hästar behöver få hjälp:crazy:

Stallet ligger ca 2 mil bort (enkel väg) och jag har oftast bara möjlighet att åka ner en gång per dag. Nu har jag sådan tur att det bor folk på gården och de är verkligen toppen:)

Helgerna blir det oftast att jag åker ner på dagen vilket innebär att "gårdsfolket" tar in hästarna på kvällen. Tyvärr kommer de ibland in alldeles för tidigt:cry:
Eller tja, som jag tycker i allafall:(

Nu har jag funderat lite och kommit fram till två olika allternativ:

1: de får gå ute dygnet runt under helgdagarna (jodå, vindskjul/liggplats finns)

2: de får halm tillsammans med kvällshöet så de har något att tugga på lääääänge när de står i boxen

???????????? Hjälp!:bow:

Hur hade ni gjort? Fungerar det att ge halm bara två/tre dagar i veckan? Eller blir det en enrom obalans i magen?

Som alltid är jag mycket tacksam till er som har tid att svara:bump:

Sv: Halm, bara ibland?

Jo, igentligen kanske de skulle kunna få mer hö istället:idea: Men jag skulle vilja att de hade något att plocka med en längre tid...

Att de är inne från ca 18.45 till ca 05.00 tycker jag känns i mitt hjärta:(

Men kan du inte ge hästarna fri tillgång på mat då?
Både ute och så gott som inne också?

Våra hästar går oftast ut mellan ca kl. 06-7.30. Då får de kraftfodret inne och grovfodret inne. De flesta hästarna en och en, eller två och två, men sedan står min häst i stora hagen och där är dom 6 st hästar. De har en stor rundbal med hösilage att äta på hela dagarna.

Sedan kommer dom in ca kl. 16.30 nu på vintern.
Då får dom också hösilage, min får ca 2 kg.

På kvällen (ca kl. 20-21.00) får hon ca 4 kg hösilage, och hela tiden har hon ett hörn i boxen som hon har halm i också.

Jag tycker att det funkar bra. Ibland äter hon upp allt hösilage och börjar tugga lite på halmen, och ibland har hon lite hösilage kvar, det beror nog på hur mycket hon har ätit i hagen.

Men så varför kan du inte försöka börja ge dina hästar fri tillgång på hö i hagen och så gott som fri tillgång inne också då?

De allra flesta hästar brukar funka på fri tillgång, visst händer det att dom kanske "föräter" sig lite de allra första dagarna, men sedan när dom vet att dom kan äta när dom Vill, så inser dom att dom inte behöver stå och proppa i sig massa mat hela tiden..

Fri tillgång hade väl kanske varit det bästa men... jag vill inte ge mina hästar hösilage:o

Att de skulle ha fri tillgång på "vanligt" hö skulle bli för dyrt:( Plus att min ena häst går själv i en hage och den andra tillsammans med kompisens häst.

Stoet som går själv skulle säkert klara av att gå på fri tillgång även på vanligt hö... men valacken skulle bli tokig i hagen brevid om inte han också fick...:crazy:

Så delar ju då valacken hage med kompisens sto och om de två tillsammans ser att det finns hö på andra sidan staketet...:devil: ....då finns där inget staket kvar:D

Du kan väl ge lite halm uppblandat med höet varje dag till allihopa så har dom att pyssla med ifall dom skulle få för tråkigt.

Strö med halm så är problemet löst!!!

Jag håller med föregående. Blanda upp halmen med höet! Själv tycker jag inte det var SÅ länge de behövde stå inne... Våra kommer alltid in vid ca kl 20 och får nästa mål 05.30 (kommer ut kl 06), blir ju inte så många mer timmar som dina står inne. Vet jag att de ska stå inne längre så får de extra ensilage (eller hö beroende på vad jag fodrar med), de har ändå fri tillgång i hagen så det jämnar ju ut sig...

Låt hästarna gå ute på helger! Så länge dt finns ligghall så är det ju super

Asska skrev:
Jo, igentligen kanske de skulle kunna få mer hö istället:idea: Men jag skulle vilja att de hade något att plocka med en längre tid...

Att de är inne från ca 18.45 till ca 05.00 tycker jag känns i mitt hjärta:(

Oj, jag tror inte hästarna reagerar särskilt på att dom får vara inne den tiden. Dom tänker inte som vi människor.
I det stallet där jag har min häst så får dom komma ut till 10.00...ibland har min häst och kompisen kommit ut vid 8.00 p.g.a. att jag vart ut på morgonen och mockat. Och nu när det börjar bli så mörkt ute så får dom komma in runt kl.16.00-17.00 ibland ute längre, och tro mig dom vill in då. Dom står vid ledet och skrapar med hovarna.
Det är väll bara slänga in nån halmkaka om du vill att dom ska plocka med nått. Men som sagt så verkar dom vara ute tillräckligt länge så jag tror dom klara sig.

Jag antar att du inte menar att utevistelsen blir för kort utan att du tycker det går för lång tid mellan kvällsmat och frukost. Att ge en större del av dagens högiva på kvällen kan vara en lösning, annars att ge halm tillsammans med kvällsmålet (2-3 kg räcker en bra bit) så har hästen alltid att plocka med och magen blir glad.

Och det kan du ju alltid ge , det skadar ju inte, äts det inte upp när de kommer in senare så ge mindre bara.

mvh
Lejonelle

Tack snälla ni för att ni lagt ner tid och hjälpa mig:bump:

Pratade med gårdfolket idag och det kommer att lösa sig:banana: Jag är lite överbeskyddande men efter att ha läst era inlägg känns det mycket bättre:smirk:

Det jag mest av allt funderade över var om man kan ge sina hästar halm bara under helgdagarna? Eventuellt kommer vi göra så att vi köper in halm och blandar ut kvällsmaten. Fast då gör vi de varje kväll.... så behöver inte häst-magarna "ta stryk":idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama