Hallelujia!!

Humelibumlan

Trådstartare
Jag blir så less... så fort det går bra för någon större tränare så blir det ett himla Hallelujia på travfolket och alla ska träna backe, galoppträna, köra med en viss sorts skor, ta av alla skor och skydd osv... bara för att just denna tränaren gör så...

Idag höjs en viss tränare till skyarna, jag fattar inte varför? Hur kan man misslyckas om man har 153 hästar (de flesta mycket välstammade)i träning (23/12-03) kölista på hästar som "vill" in och under åter haft en omsättning på över 120 hästar :mad:
Snacka om industri stall... de som håller de håller... :(

Inget som impar på mig iallafall... :crazy:

Bara att hålla med, mig impar de inte på heller. Det måste ju vara hur enkelt som helst när det bara är att ösa ut "skräpet" :angel:

Precis! En annan tröstar sig med att denna tränare säkert inte lyckats med mina hästar heller...
Appropå det så var det några bekanta till oss som skickade deras treåriga hingst i träning till en av Sveriges bättre tränare som det så fint heter... Hästen hade varit hos en mindre bra tränare och gjort sex starter med en sjätteplats och 1800 på kontot... Nu skulle det bli tränat verkligen... Tiden gick, hästen anmäldes till lopp, och jodå, tränaren var säker på att hästen skulle vinna... Vad han däremot inte hade räknat med var att hästen hade en dålig dag och fjantade sig i volten och därmed blev diskad (i övrigt ett beteende som han inte haft förut)... Tränaren sa då till hästägarna att "Den där hästen tar jag inte med mig hem igen"....

Vet inte riktigt vart jag vill komma, men med den inställningen så måste det vara lätt att träna häst, om man t.o.m väljer bort en häst för att han dummat sig vid volten vid ett tillfälle men i övrigt var säker på att han skulle vinna, förstår ni vad jag menar?!

Hästen i fråga fick plats på lastbilen hem till en annan stor tränare i södra Sverige, vi får väl se om han lyckas bättre med den...

Nu blir jag liiite halv grinig.Ni har aldrig tänkt på varför vissa tränare i landet har 100 hästar och uppåt och varför dom har kö?Jag gissar iaf på att det är för att de är duktiga och gång efter annan visat att de är duktiga och bra med djuren!

Visst, självklart är det så, men det kvittar för jag gillar inte de attityder en del har i alla fall... Och alla är inte helt trevliga mot sina hästar heller, men som tur är kan de snacka och har bra personal... Sedan finns de även de stortränare som är riktigt trevliga... Hur som helst, irritationen från trådläggaren, var väl mest för att bara för att en sak fungerar för en tränare, så ska ALLA vare sig de har kunskap eller inte göra samma sak... Resultatet blir en massa hästar som blir felridna, slår sig blodiga om benen eller söndertränade.

Hm.. Nåja... jag tycker det finns en himla massa tränare i sverige som har förutsättningarna (kunskap o ambition) för att få fram en bra häst som duger i de högre divisionerna... problemet är att dessa inte får chansen... materialet i stallet duger inte...
För att få in bra hästar, måste man få fram en reklamhäst och synas... det handlar oftast om tur! :crazy:

Som tidigare tycker jag att en omsättning på över 120 hästar på ett år... inte visar att man har god hand med djur eller är duktig! Det visar snarare att man ger blanka *** i djuret! :mad:

En tränare i min närhet skulle få in ett super fint stammat sto med ca 300 000:- på kontot från en stor tränare.. Hästen var nyligen startad (i v75 om ja inte minns fel) bara nån vecka innan hon skulle komma...

Hon kom en dag i slutet på maj.. med vinterpäls och magsår... Mager som en sticka... tydligen en vanlig åkomma från det stallet... :mad: Som jag sa NYLIGEN STARTAD!! :cry: :cry:

Jag personligen tycker att det är otroligt orättvist att säga att tex Stig H el Åke Svanstedt har haft tur :crazy:

Jasså?? I början handlade det väl mycket om tur? Turen att å in hästar så man kan komma ut på banorna och göra reklam för sig... reklamen i sin tur gör att man får in bra hästar..

Om du kikar i många stallar idag, har de flesta inte en sportmössa att ens komma i närheten av dessa onämndas framgångar... men byt stall på dem... låt den lille tränaren få byta med Åke och han förutsättningar...
Tror du då ärligt att Åke skulle få sån himla fart på de 10 "Lössen" den lille tränaren har och tror du verkligen den Lille tränaren skulle kunna misslyckas med det Åke har?

Jo fast folk som inte har trevlig attityd och trevligt sätt mot hästarna finns det ju hos BÅDE amatörer och proffs!

Angående det där med att folk tar efter TEX Åke Svanstedts "köra utan skor" tror jag handlar om att det blir en "modefluga"Man ser att han lyckas med så många hästar och blir sugen att prova själv då man ju självklart vill lyckas med sin häst.Visst blir det många gånger fel men jag tror bara att folk vill så mkt och ibland blir det fel.

Helt ärligt är jag rätt säker på att Åke skulle lyckas bättre men den andres hästar och inte alls lika säker på att den andre skulle lyckas lika bra med Åkes hästar!

Och nej jag tror inte det handlar om tur!Jag är rätt säker på att de har jobbat rätt hårt som stallgossar och lärt sig en hel massa och sen tagit vara på den kunskapen och blivit skickliga hästmänniskor!

Som alltid finns det många undantag som bekräftar regeln... MEN... Man kan också vända på det. Stig H (i sig en mycket duktig kille som verkligen kan sitt och jag ser givetvis upp till honom) HAR haft glansår, han har som alla andra börjat från grunden, han har fått en häst, två hästar som gått riktigt bra vilket har gjort att han fått fler och fler redan bra hästar.... Han tar inte in en femåring som tjänat 20.000 idag, ska han ta in en femåring ska den vara på 200.000 nivån, och det är klart, varför ska han ta det som är dåligt när han har erbjudanden om att få så många bra hästar, som visserligen kommer av att han haft flyt i början av sin karriär?!
Svanstedt för att ta en annan sak, lyckades (och har också haft samma flyt som Stig H) men han är så upphöjd till skyarna nu för att han fått in Gidde, en häst som visst var en av de bästa hästarna i sin årskull men som blev skadad och sedan hamnade hos Åke. Och Åke tog av alltihop och VIPS så blev hästen så himla mycket bättre, men sanningen att säga, hästen har väl ALLTID haft mer kapacitet än den normala travhästen? Och, det är ju faktiskt så, bara för att Åke tar av sin häst alla skydd och det fungerar på just den hästen, så vips ska varenda amatör göra samma sak, och så får varenda amatör hästar som slår sönder benen...

Givetvis är dessa två herrar duktiga, de vet vad de gör i motsats till många amatörer och även en del proffs... Men det är också så att det finns mängder av både amatörer och proffs som kan göra samma saker både lika bra och säkert bättre, men som inte har råd att ha hästar av samma stam och kapacitet.

En tränare som har haft flyt kan välja på en kull av 40-100 ettåringar, då måste det väl, om man har någon blick för hästar, vara ganska lätt att få tag i guldhästar också?

Jo fast jag fattar inte varför man inte kan vara glada för deras skull!Åke var duktig redan före Gidde och hans filosofi fungerar ju på så oändligt fler hästar än Gidde!Och sen tycker jag att han är duktig som lyckats hålla Gidde på en hög nivå och hålla honom fräsch.Bara för att det är en bra häst är det inte säkert att den är lätt att träna!

Och nej självklart tar de stora inte emot "skithästar".Varför skulle de?

Jag bugar och bockar och är impad över deras kunskap!

Jag är varken glad eller inte för deras skull, det är väl bra att det går bra för någon? :confused:
Vad beträffande Åke så är jag fullt medveten om att han även hade riktiga glansdagar när han hade Zoogin och co, men det är ju ändå hästar med kapacitet vi pratar om, eller hur? Och diskussionen var varför man ska höja dessa till skyarna, vilket jag tycker är relativt onödigt då de tackar nej till så många fler hästar än de tränar, och har väntelistor på redan väldigt bra hästar... JAG tycker inte det är en schysst attityd mot sina hästägare att först höja en häst till skyarna för att sedan inte ens vilja ta med den hem bara för den fjantar i volten (denna häst som dessutom var tvåa i ett provlopp på en 1.17,8 veckan innan), då har man fel attityd, eller vill du få det svaret, uppsägning över en timme rakt i ansiktet?

Jag tror dessutom att ingen av stortränarna skulle lyckas bättre än mig med t.ex min egen häst.. Möjligtvis att de skulle knäcka psyket på honom så han skulle gå bättre i några lopp... Men sedan att de ofta ser vad som behöver göras på hästar, det är en annan sak, och givetvis är de proffstränare av en orsak.

För det första sa jag inget om att ägarna blev välbemötta till den krånglande hästen!Jag var inte där men kan förstå om en tränare inte vill riskera ngt med en bänglig häst.Men visst jag skulle inte bli glad men tycker ändå inte att man kan dra proffs kåren i skiten bara för det!

Sen tycker jag faktiskt inte att bara proffsen höjjs till skyarna!Jag har många många gånger hört amatörer höjjas minst lika mkt både om de fått fram en välstammad bra häst och om de tagit över en proffstränad häst och lyckats bättre.

Tillåt mig skratta...Det är inga små ord du tar till när du nästan kan lova att ingen proffstränare skulle lyckas bättre med din häst än vad du själv gör...Den enda anledningen till dom orden måste ju vara att din häst inte tål att stå i stora stall.

ok, var kanske lite dumt uttryckt :D men en proffstränare får inte bukt på alla hästar i alla fall, eller hur? Och jag drar inte alla proffstränare över en kam, min favoritguru har 22 häst i träning, är fruktansvärt skicklig på ung- och problemhästar men sedan flyttas de, har gjort så genom hans hela karriär och han har därför aldrig haft något flaggskepp... Men sedan så kommer de till nya tränare och när det är dax för start på två- treåringssäsongen så vinner de, och då är det helt plötsligt den tränaren som gjort allt jobb! Men vad hände med den som lagt grunden, är inte han lika duktig han?! Och så är det faktiskt, det finns många som idag jobbar i skymundan, får ta hand om unghästar eller hästar som är slut och inte längre duger åt stortränarna, men visst, så är sporten...

Om man nu ska jämföra amatörer och proffs så är det ju så att det är en j-kla skillnad att ha tio häst att jobba med och välja ut jämfört med en OMSÄTTNING på 120 häst per år, och dessutom väntelistor eller hur? Sedan finns de visserligen amatörer som jobbar som proffs men det är en annan sak...

Jag kan nog ärigt talat säga att stortränare eller ej, proffs eller amatör, jag kommer ALDRIG att sätta någon av mina hästar i träning där jag inte själv jobbar /jobbat och har förtroende för tränaren ifråga. Och förtroende har jag tyvärr inte heller för en tränare som inte ser sina hästar varje dag och åtminstone inte kör dem minst en-ett par dagar i veckan. Och det hinner man inte med som stortränare, framgångar eller ej... :cool:

Nej jag påstår absolut inte att proffstränarna får bukt med alla hästar!Ytterst få hästar passar in hos alla typer av tränare och jag vet att hästarna kan få både proffsig skötsel och katastrofal skötsel hos proffs.
Men jag tycker att de som höjjs till skyarna oavsett proffs el amatör är värda det,OFTAST!

Visst är det skillnad på att ha 10 och 100 hästar men samtigt tycker jag att det är duktigt att kunna stenkoll på alla hästar i ett stort stall!

Jag tror som du att det är jätte viktigt att ha samma tankar och värderingar som den man lämnar hästen till!

Gooparna hade ju Gidde utan framgångar nästan ett helt år..

Vill ni höra mina tankar???

Jag har ju konvalecenter åt en av Sveriges stortränare....viist går det "åt" en del hästar i onödan, men många av tränarens hästägare vill bara ha "segrar", det är dyrt att ha häst hos en stortränare och hästägaren vill ofta ha reda på fort om hästen duger eller inte...klart dom inte vill ha in "skithästar" det skulle inte ens jag vilja ha :crazy:...däremot så finns det iallafall hos "min" tränare både det ena å det andra i stamväg, senate hill o self confident som morfar och inte någe större stjärnor som varken far eller mor..han tar in "allt", och provar tills hästen visar om det finns kapacitet eller inte, det är dessutom oschysst mot hästägaren att deklarera att deras häst är bra...om det är skit..det är att luras och sånt märker man nästan bara i mindre stallar...din häst är såå fiin, och kapabel, när du vill se din häst så har den antingen feber eller trampat sig :crazy:, sen går det ett halvår till och hästen har plötsligt fått en febersläng igen när du skall titta :crazy: :crazy:

Jag är väldigt kräsen själv när/om jag lämnar i träning...tränaren MÅSTE passa ihop med personligheten på hästen och jag har alltid skötarförbehåll...hästar är olika och människor är olika, jag lämnar inte in en blyg häst till t ex E.B, han ska ha hårdingar som bara ruskar på sig efter ett lopp i tredjespår :D

Fick jobb hos en stortränare här i början av förra sommaren, och jag trivdes INTE. Man måste nog vara lite som en robot om man ska orka jobba hos en av dessa personer. Hästarna ifråga tror jag trivdes hyfsat, men det ska nog till relativt "robothästar" även för att stå i ett så stort stall... Jag fick höra många skräckhistorier av de hästskötare som jobbade där som jag inte tänker ta upp där, men sanningen att säga var att hästarna i princip bara var in och vände, så industri var det verkligen... Men nu höll jag ut i fyra månader, sedan sökte jag ett nytt jobb som jag fick p.g.a att jag varit hos just den andra tränaren (det låter nog bättre i papperen än vad det är). Här har jag lärt mig enormt mycket och det är just en sådan tränare som gör skitjobbet för att sedan bli av med hästarna...
Jag tror att det är olika från olika storstall, tyvärr har jag själv inga positiva erfarenheter från det stall jag var i, de hade hög omsättning av personal, tränaren hade en överlägsen attityd mot både ägare, hästar och personal och MÅNGA men inte alla givetvis av hästarna var krubbitare och vävare, men ändå framgångsrika... Dock, den tränare jag var hos är inte upptagen bland de som är upptagna här.

Liknande trådar

B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 168
Senast: Krims
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV