Hållbarhet vin?

Silver Girl

Trådstartare
Hur länge håller vinflaskor?

Jag har några flaskor som jag fått som presenter senaste åren. De har inte blivit uppdruckna eftersom jag sällan öppnar en stor flaska till mig själv, utan köper halvflaskor de gångerna jag vill ha ett glas vin på helgen. Bjuder sällan på middagar utan det blir mingelfester någon gång ibland för ett litet gäng där jag då köper öl och boxvin.

Den äldsta flaskan är från 2011, det är både rött och vitt. Är det fortfarande drickbart?
 
Är dom oöppnade håller väl vin "hur länge som helst"? Öppnat, 3 veckor om det är bag in box brukar man väl säga.
 
jag, som egentligen inte är vinmänniska, skulle säga att det beror på flera saker. dels hur de förvarats, vilken typ av flaska, kork och temperatur osv.
Sen är det väl bara att öppna, lukta och smaka på det. Vissa viner smakar förmodligen kattpiss efter ett tag medan andra är delikata. (om nu vin kan vara det... :wtf:)
 
Förvarats mörkt i rumstemperatur. Typ av flaska vet jag inte mer än att det är glas... Och korken syns ju inte...

Japp, jag kan det här med vin. :p

Ska ha lite fest på fredag. Funderar på att ställa fram flaskorna så får folk testa (är enbart goda vänner). Samt köpa några nya flaskor att ta fram om det behövs.
 
De håller läääänge!

Och skulle de smaka konstigt av lagringen så går de ofta att använda i maten.
 
De håller läääänge!

Och skulle de smaka konstigt av lagringen så går de ofta att använda i maten.

Förutsatt att man lagar mat... Jag äter på restaurangen på jobbet och lagar bara enkla rätter på helgerna. Något med vin i kanske en gång om året högt räknat.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast om man inte tycker att det gar att dricka for smakens skull sa ar det inte sa klokt att ha den smaken i maten nar man lagar den.
Om flaskorna har kork och ligger ner (sa korken inte torkar) haller de flesta nastan hur lange som helst. Sjalv koper jag nu flaskor fran 2009-2011 sa ofta jag kan. De jag gillar bast hade fantastiskt bra ar da och smakar fantastiskt nu nar de fatt mogna.:d
 
Det beror även väldigt mycket på vinet, allt vin håller inte för lagring utan ska konsumeras inom ett par månader. Enklast är väl att du kollar på systembolaget.se vad det är för vin du har om det håller att lagra.
 
Vad är det för vin, är ju fråga nummer ett.
Är det 10 flaskor Blue Nun eller en ok rioja?
Vin kan oftast lagras länge, men bör ha legat ner.
Jag skulle öppna en flaska och kolla om den är korkdefekt eller inte. 2011 är ingen ålder, jag köpte senast i helgen Rioja från 2004, vi dricker betydligt äldre viner än så ofta.
Rött vin är bättre att lagra än vitt, men 2011 är fortfarande ingen ålder om det inte är en bag-in-Box.
 
Jag har skänkt en del flaskor vidare, men de lite äldre känns det inte ok att göra så med om jag inte vet att de är drickbara.

Har förvarats stående i ett skåp. Kvaliteten vet jag inget om, men gissar att det är vin i 100-300 kronorsklassen. Fått dem som t ex födelsedagspresent eller inflyttningspresent så det är inte det allra billigaste i alla fall. Vet inte om det är ok att lista flaskorna här och se om någon har mer kunskap än jag?
 
Jag har skänkt en del flaskor vidare, men de lite äldre känns det inte ok att göra så med om jag inte vet att de är drickbara.

Har förvarats stående i ett skåp. Kvaliteten vet jag inget om, men gissar att det är vin i 100-300 kronorsklassen. Fått dem som t ex födelsedagspresent eller inflyttningspresent så det är inte det allra billigaste i alla fall. Vet inte om det är ok att lista flaskorna här och se om någon har mer kunskap än jag?

De bör vara helt ok och troligen bättre än vid inköp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp