Hålla sig kvar eller tvär inbromsning när hästen sticker?

M

Malla S

Låt säga att man har en häst som lyssnar dåligt på förhållande hjälper och gärna ökar och ökar i galoppen, alternativt har en springig trav. Vad är det bästa:

* Minskad volt tills hästen förhoppningsvis stannar, men då kanske den välter i ren iver?

* Skarpare tygelhjälper?

* Bara försöka hålla sig kvar tills hästen har fått springa av sig en stund och kanske lugnar sig?

När det händer mig grips jag av en lätt "nära-döden-känsla" och hinner sällan tänka ut något listigt. Någon som håller huvudet mer kallt än jag i dessa situationer?

Sv: Hålla sig kvar eller tvär inbromsning när hästen sticker?

Om jag har plats brukar jag styra in på en stor volt, då välter dom inte, sen minska volten långsamt. Jag tar så pass hårt i tygeln som jag måste, fast vissa hästar kan ju galoppera rakt fram med nosen vid stigbygeln... -.-''
Har jag inte plats att lägga en volt och hästen inte lyssnar på vanliga förhållningar så rycker jag helt enkelt i tyglarna, hårt o snabbt... låter väldigt opedagogiskt men det är ju i nödfall.. om hästen springer av rädsla tänker jag mig för mer än en gång innan jag rycker så. Och det är om hästen fullständigt skiter i en.

Om inte något av det funkar är det ju bara till att hålla sig kvar och vänta ut hästen.. finns det en vägg eller nåt (som inte går att hoppa) så försöker jag styra mot det...

Om hästen lyssnar dåligt på hjälperna så tar jag först väldigt lätta tygeltag, inget segdra utan ta, släppa, ta, släppa, snabbt... hårdare o hårdare tills att hästen visar minsta tendens att sakta av. Ökar den igen börjar jag om. Eller så provar jag övningar från marken för att få den att lyssna.

om hästen sticker eller bara skiter i mig så drar jag ena tygeln hårt åt mig och böjer således in hela halsen med huvudet mot mig. få hästar kan fortsätta springa i det läget. dock bör man passa underlaget så man inte går omkull.

Det var just det som hände mig en gång för inte så länge sedan: jag styrde in på en ganska tvär volt, hästen halkade och gick omkull. Efter det har jag blivit lite rädd för att göra det, men det är ju läskigt när hästen sätter iväg i hundra knyck också. Och då menar jag inte när de blir skrämda, för då brukar de mest hoppa till och ta några galoppskutt - utan när de blir riktigt levnadsglada (eller vad det nu är), tar bettet och kutar iväg utan att lyssna det minsta på ryttaren.

En häst som smygökar i trav och galopp hade jag inte travat erller galopperat mer än ett par steg åt gången för det finns tydliga brister i lydnaden och det ska åtgärdas, inte hittas nödlösningar åt...

Trava bara ett par steg, hästen SKA bryta av till skritt DÄR du vill, inte 20 meter längre bort. Använd träd, telefonstolpar och stenar som markeringar. "Jag börjar trava vid tredje björken till högen och gör en halt vid den stora stenen".
Samma i galopp. Har hästen ökat MINSTA LILLA så bryt av till trav eller skritt och fatta inte ny galöopp förrens du har kontrollen och bestämmer farten.
Nödlösningar har jag aldrig behövt på min häst så det har jag inga tips om, bra grund känns viktigare.

Något som har funkat jättebra på mina hästar när de stuckit av ren illvilja, som araben :angel: är att när han sätter fart, driva på ännu mer. Driva , driva, driva. Till slut vill han sakta av, då driver jag en liten bit till, sen saktar jag av honom.
Han har inte dragit sedan dess. :smirk:

Kan man inte få sin häst att sakta av så går man tillbaka till grunderna i lydnad. Kan man inte kontrollera sin häst är man en livsfara både för sig själv och andra!

Lycanthrope: den metoden skulle min fullblod gillat:rofl:
men tyvärr finns det inga vägar som är såpass bra och långa och oskogiga så att jag KAN göra så...aldrig nånsin galopperat i full fartpå han ens för han accelererar hela tiden om ja busar me han i galopp...finns liksom inget stopp hastighet:angel:
men ja har ju iofs kontroll och jag e van vid hans beteende så det är ju en annan 5a än om man tappar kontrollen helt...

Till TS: de andra i tråden har väl redan sagt mycket av tipsen ja kan ge...mycket avsaktningar och lydnad är nog det enda för att lära han, sen om han väl sticker och skiter i dig på ryggen så ta och ryck till några gånger...hästar brukar lära sig snabbt men finns ju unddantag me:smirk:

min häst är lite knäpp..ju mer man drar, ju fortare springer han så jag bara släpper tyglarna och håller mig fast och då tycker han inte det är roligt längre att bråka med mig så han saktar av...

kanske bara e min häst som e så han e ju lite knäpp av sig :rofl:

Fast drar man bara och ger jämnt stöd så är det enklare för hästen att strunta i det än om man sitter och små rycker (låter jättedåligt, men ni vet nog hur jag menar) tills hästen stannar..:P Vet inte hur du gör, men lät lite som omm du bara drog..

*KL*
Ett annat knep som jag fick här nyligen när man ska sakta av, är att inte ta ett riktmärke (tex, stanna nu vid den stolpen) utan att räkna steg (om 10 steg ska han stanna).. jag har av någon anledning alltid haft svårt med att stanna vid ett visst märke, men när jag räknade steg funkade det direkt! Vet inte varför, kanske bara förbereder mig bättre då.

Om hästen ökar och är svårstannad alltid så måste man ju jobba på lydnaden, men om det bara händer sällsynta gånger och man behöver en nödlösning för dom så..(det var så jag trodde i mitt första inlägg, tills jag läste om frågan..:angel: )

Ja, det bästa är ju förstås att alltid ha kontroll över sin häst. Det svåra är att veta när smygökningen övergår i halsbrytande takt. Ett annat problem jag har är att jag efter en rejäl språngmarsch på sisådär tre vrålsnabba varv i spåret, när jag äntligen börjar få hästen att sakta av, blir lite feg. Jag vågar helt enkelt inte starta upp i galopp med en gång och rätta till det som gick snett, d.v.s. rida en kontrollerad galopp. Därmed går jag från ridbanan med känslan av att inte ha någon kontroll alls.

Har man däremot börjat bra och aldrig tappat kontrollen är man hur modig som helst och vågar vad som helst.

Något som har funkat jättebra på mina hästar när de stuckit av ren illvilja, som araben :angel: är att när han sätter fart, driva på ännu mer. Driva , driva, driva. Till slut vill han sakta av, då driver jag en liten bit till, sen saktar jag av honom.
Han har inte dragit sedan dess. :smirk:

Men kan man lita på att hästen vet vad den gör/sätter fötterna och att den inte förlorar balansen om man driver på den ännu mer? Min första impuls när det händer är "STANNA!" :eek: (tätt följt av "mamma" och "detta är sekunden innan jag kastas av och blir totalförlamad"...)

Varför skulle den tappa balansen av det? Vissa hästar är visserligen lite snubbliga, men det brukar väl mest vara när de går o såsar..?

Nä, jag vet inte. Ibland är jag rädd att jag skall få hästen i ojämvikt och att den skall stupa direkt om den går i ett för högt tempo med någon på. Det är klart att det inte händer så ofta, men det är min största fasa.

Om en häst skenar, och då menar jag inte bara lite bus, utan riktigt, så försöker jag störa balansen med tyglar och vikt, lite iaf, så att den måste sakta ner för att återfå den... hästar är vanligtvis ganska rädda för att ramla omkull, om de inte har fullständig, 150% panik... då hoppar jag av i farten så får den springa ihjäl sig ensam...>.> eller förhoppningsvis sakta ner så småningom.
Men är man redan rädd så ska man ju inte tvinga sig att göra något för att få hästen ur balans.. fast försöka stoppa den måste den ju klara av att man gör..så länge man inte tvingar in den på en tvär u-sväng..

Tyvärr känns det alltid som om den rundaste, största volten i världen blir till en tvär u-sväng när hästen skenar. Ibland räcker det med att den galopperar lite för glatt för att det skall kännas som att träden svischar förbi.

Ja, känns det så så får man ju försöka få stop på dom utan sväng, eller låta dem springa om man kan..

Apropå att låta dem springa: skall man ställa sig lite i lättsits för att själv kunna hålla balansen bra eller skall man försöka sitta tungt för att ge hästen impulsen att sakta ned?

Gör vad som känns bäst...kan du fortfarande sitta ner så gör det, man sitter egentligen stadigare så.. vill du däremot driva på så den lär sig att inte springa, så fältsits kanske

När hästen smygökar försöker jag tänka klart och då FÖRSÖKER jag att sitta ned, men på något automatiskt vis hamnar jag efter ett tag i fältsits och hästen tror att den är på kapplöpningsbanan och sedan är det kört. Och det är då de desperata nödlösningarna kommer. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama