Hade ni avlivat? [snabba svar önskas]

Riley

Trådstartare
Ska snart åka in till djursjukhuset för andra gången på två dagar, med min 11-åriga chinchilla. Jag upptäckte igår att han slemmade ur nosen och knappt kunde andas, han röntgades och undersöktes grundligt och det hade något med lungemfysem att göra.

Han fick stanna på djursjukhuset över natten, medicinerades och fick väl även sitta i en syrgasbur, eller något åt det hållet. Det var inte säkert att han skulle bli bra men vi provade, och nu på förmiddagen hade han piggnat i och mådde bra nog för att komma hem. Han fick även medicin med sig.

Nu för en timme sedan märkte jag att han andades konstigt igen, det liksom knäpper för varje andetag och han rycker till med huvudet. Han är därtill, precis som igår, mer eller mindre apatisk.

Vi ska nu in på jourtid om en timme, och den stora frågan är förstås: Om det inte är något okomplicerat som går att lösa snabbt och med en gång, borde jag avliva honom?

11 är inte gammalt för en chinchilla, och det är främst därför jag tvekar. Samt att det förstås är mycket sentimentalitet inblandat i bilden, jag har haft honom i tio år och det är klart att jag vill prova de rimliga alternativ som finns för att rädda honom. Samtidigt vill jag naturligtvis inte att han ska behöva lida i onödan.

Vad hade ni gjort?
Önskar snabba svar då vi som sagt åker inom en timme.

Senast ändrad:
Sv: Hade ni avlivat? [snabba svar önskas]

Det måste du ju känna in själv. Du vet hur han mår och hur mycket du tror att han orkar.Är det något veterinärerna tror kan fungera utan för mycket smärta eller stress så kör hårt.Är det något de säger är chansartat och kanske inte alls fungerar men du ändå känner att det kan nog gå,utan för mycket lidande så kör på´det.Hoppas att allt ordnar sig.

De tog in honom över natten igen, men de ringde tyvärr precis och meddelade att han somnat in själv. :cry:

Tack så mycket för era svar.

Vill inte starta en ny tråd, så: Jag vet redan att jag vill kremera honom separat och få askan med mig hem - hur är det med bestämmelser runt nedgrävning av urnor? Har ju inte tänkt sätta mig och gräva i grannens trädgård utan tänker mer om jag går ut en bra bit i skogen, är det fullt tillåtet eller måste jag kolla det först?

Vad händer med urnan, vad är det för material? Kommer den att vara kvar där i alla evigheter sedan eller är den tillverkad så att den förmultnar med tiden? Vill liksom inte riskera att det kommer någon skogsmaskin eller whatever och gräver upp alltsammans om tio år eller så.

Senast ändrad:

Och när vi ändå är igång med frågestunden: Vad gör jag med hans hona?

De har suttit ihop i fem år, och sedan han åkte i går har hon slutat äta och sitter bara apatisk i ett hörn och gnyr. :( Hon nosar inte ens på favoritgodiset och bryr sig inte ett dugg om man ställer burdörren på vid gavel, trots att hon i vanliga fall flyger ut i 120 när man öppnar den.

Kommer förstås att försöka leta på en ny chilla så fort som möjligt, kruxet är att den måste vara kastrerad och det här lär därför tyvärr ta sin lilla tid.

Några svar eller tips har jag inte... Men verkligen trist att hanen dog :( , och jag hoppas att du får tag i en kompis åt din stackars hona snart!

Urnan brukar vara gjord i trä med en innerpåse i plast (åtminstone om de är lika som de man får till hunden). Helt ärligt lär ingen bry sig om den lilla askan som blir av chinchillan - så gräv ner den du där det känns bra och den inte ligger i vägen.

Tråkigt att han inte klarade sig. *kram*

är inte häller en expert på chinchillor men alla djur behöver ju näring och vatten så om du får något näringspulveraktigt som man blandar med vatten utskrivet av vetrinären kan du ju försöka peta i henne det

beklagar bortgången

Mvh Freddie:bump:

Vet inget om chinchillor egentligen, men vårt gamla marsvin matvägrade när hans kaninkompis dog. Började inte äta förrän vi köpte en ny kanin veckan efter.

Det finns inte några chinchillor på Bl****t som behöver nytt hem??

Liknande trådar

Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt