Gurkmeja/Nypon/Glukosamin

Uppsnarjd

Trådstartare
Har två ponnyer med med olika problem med leder/brosk/pålagringar/senor.
Har börjat ge dem Nypon och Glukosamin. Men funderar även på gurkmeja.
Kan man ge alla tre samtidigt eller kan de på nåt sätt motverka varandra?

Sv: Gurkmeja/Nypon/Glukosamin

Jag vet inte om de motverkar varandra men det känns ju lite onödigt att ge alltihop. Testa istället en efter en och se vad som ger bäst effekt så vet du sedan vad du ska lägga pengarna på. Själv har jag fått bäst effekt av gurkmeja men hästar är ju olika.

Om du ger en "kur" med gurkmeja så är det utrensande vilket kan göra att de andra tillskotten kan vara verkningslösa, men tror inte det på något vis är farligt.
Tinywiny hur mycket ger du av gurkmejan?

de har främst olika typer av förslitningar, för tillfället påverkar det hästarna minimal men jag är rädd för att det ska förvärras.
Ena ponnyn har bla skador i brosk, vilket nypon/glukosamin ska hjälpa mot samt inflammation i en sena vilket jag tänkte gurkmejan ska rför jag inte vill välja endast ett änme.
Dock kanske det är lite överkurs med både glukosamin och nypon men jag kan inte bestämma mig för vilket jag ska sluta med.

Tänkte satsa mer på dagligt intag istället för kurs.
Tror aldrig min häst kommer bli helt bra igen utan tänkte använda tillskotten främst för att hon inte ska bli sämre.

de har främst olika typer av förslitningar, för tillfället påverkar det hästarna minimal men jag är rädd för att det ska förvärras.
Ena ponnyn har bla skador i brosk, vilket nypon/glukosamin ska hjälpa mot samt inflammation i en sena vilket jag tänkte gurkmejan ska rför jag inte vill välja endast ett änme.
Dock kanske det är lite överkurs med både glukosamin och nypon men jag kan inte bestämma mig för vilket jag ska sluta med.
du ska nog ta reda på lite vad som gör vad innan du börjar laborera
vissa preparat kan man ge samtidigt för att de har olika verkningsområde och kanske kompletterar varandra bra när de ges samtidigt, medan andra preparat har liknande verkan och inte är idealiska att kombinera.

Om du ger en "kur" med gurkmeja så är det utrensande vilket kan göra att de andra tillskotten kan vara verkningslösa, men tror inte det på något vis är farligt.
Tinywiny hur mycket ger du av gurkmejan?

Referens på detta?

Skulle vilja påstå att dessa preparat inte är forskade på i tillräcklig omfattnig för att man ska kunna uttala sig om dess exakta effekt.

"utrensande" är ett populärt uttryck inom alternativa kretsar, vad det exakt innebär är det dock få som verkar kunna förklara på ett trovärdigt sätt.

du ska nog ta reda på lite vad som gör vad innan du börjar laborera
vissa preparat kan man ge samtidigt för att de har olika verkningsområde och kanske kompletterar varandra bra när de ges samtidigt, medan andra preparat har liknande verkan och inte är idealiska att kombinera.

Svårt att få fram fakta omkring, varför skulle tex preparat med liknande verkan ta ut varandra?

Den vanligaste orsaken till ledbesvär är en förslitning av leden. Glukosamin, kondroitinsulfat och hyaluronsyra är substanser som naturligt finns i ledbrosk och ledvätska. Dessa ledtillskott har används inom humanmedicinen under många år och ingår i de flesta ledtillskott för häst som finns på marknaden.

Normalt producerar kroppen själv tillräckligt med glukosamin, kondroitinsulfat och hyaluronsyra men de celler som producerar dessa ämnen kan skadas p.g.a. ålder, mekanisk påverkan m.m. och i dessa fall kan tillskott behövas.

Inflammation är en starkt bidragande orsak till artros så att ge ett anti-inflammatoriskt tillskott måste anses vara sunt.

Gurkmeja innehåller ämnet kurkumin som är en flavon. Flavoner har visat sig ha antioxidantiska och antiinflammatoriska egenskaper. De kan minska cirkulationen av inflammatoriska cytokiner och oxidative stress (den biokemiska process där reaktiva syreföreningar skadar celler och organ).

Problemet är att mängden flavoner i växter och frukt är mycket lågt och att biotillgängligheten hos människor har visat sig vara mycket låg. I de studier på människor som har gjorts har det krävts upp mot 1,2 g kurkumin per dag för att ge någon nämnvärd effekt. Eftersom gurkmeja endast innehåller ca. 2-4% kurkumin motsvarar detta ca. 40 g gurkmeja. För en normalstor häst skulle detta motsvara ca. 160 g gurkmeja per dag. Gurkmeja har en mycket stark smak och det skulle vara omöjligt att få en häst att konsumera en så stor mängd.

Nyligen utförda studier tyder dock på att biotillgängligheten av flavoner kan vara högre hos hästar. Inga studier har gjorts med kurkumin men quercetin som är en flavon som finns i bl.a. äpplen har visats sig ha högre biotillgänglighet hos häst än hos människor och andra djur.

“Wein and Wolffram (2013) found that quercetin is rapidly absorbed in the horse compared to other species.”

WEIN, S. & WOLFFRAM, S. 2013. Oral Bioavailability of Quercetin in Horses. Journal of Equine Veterinary Science, 33, 441-445.

Det finns inga vetenskapliga studier på häst och gurkmeja/kurkumin så det är upp till var och en om man vill prova detta eller inte. Någon negativ effekt av att ge gurkmeja kan jag inte se.

Svårt att få fram fakta omkring, varför skulle tex preparat med liknande verkan ta ut varandra?
har inte sagt något om att de ska ta ut varandra...

När de gäller läkemedel så ska man inte ta mer än en sorts antiinflammatorisk medicin. (får återkomma om orsaken till detta när vi kommit dit på min utbildning, för just nu vet jag inte mer än att det är så...)
Jag har svårt att tänka mig att det är särskilt bra, av samma orsak som ovan, att kombinera två olika antiinflammatoriska substanser bara för att de kommer från växtriket.
Både gurkmeja och nypon ska ha antiinflammatorisk verkan.

har inte sagt något om att de ska ta ut varandra...

När de gäller läkemedel så ska man inte ta mer än en sorts antiinflammatorisk medicin. (får återkomma om orsaken till detta när vi kommit dit på min utbildning, för just nu vet jag inte mer än att det är så...)
Jag har svårt att tänka mig att det är särskilt bra, av samma orsak som ovan, att kombinera två olika antiinflammatoriska substanser bara för att de kommer från växtriket.
Både gurkmeja och nypon ska ha antiinflammatorisk verkan.

Att man inte ska ta mer än en sorts antiinflammatoriskt (NSAID, non steroid anti inflammatory drugs) beror på att NSAID-preparat kan ge magsår.

Nypon (GOPO) verkar dock inte öka risken för ulcus.
http://www.racgp.org.au/afp/2012/july/rosehip/

Senast ändrad:

Jag vet inte om de motverkar varandra men det känns ju lite onödigt att ge alltihop. Testa istället en efter en och se vad som ger bäst effekt så vet du sedan vad du ska lägga pengarna på. Själv har jag fått bäst effekt av gurkmeja men hästar är ju olika.

Hur ger du gurkmeja, direkt i fodret eller kokar du gurkmejan till pasta, först. Jag råkade skriva i min blogg att jag ger det direkt i fodret och då är det genast några som talat om att det måste kokas, vara ekologiskt och gud vet vad, för att vara verksamt. Av vad jag sett här på bukefalos i tidigare inlägg, så har man gett det direkt i fodret i mald form... ca 15 g motsvarande en msk. Förstår jag verkligen fel då?

Jag köper från kryddgård i skåne, där jag tidigare innan det blev förbjudet köpte djävulsklo.

Senast ändrad:

Jag ger mald gurkmeja direkt i fodret till min ena häst, allt enligt rekommendationer på burken inköpt i butik som säljer örter till folk och fä. Har aldrig hört att det måste kokas innan. Blandar med lite betfor och en näve havre och hästen äter det gärna.

För att testa ev effekt så har jag även själv börjat käka gurkmeja - och det smakar inte gott, så jag är egentligen förvånad över att hästen äter det, för hon brukar vara ganska kräsen av sig.

Men jag är lite undrande över dosen - jag och hästen ska ha samma dos, 1 msk/dag. Jag väger 60 kg och hästen väger 600 kg. Har det med biotillgängligheten att göra, som Spaderäss skriver?

Blandar också gurkmejan direkt i fodret.

Har samma funderingar som dig ang dosering, att människa och häst ska äta lika mycket. Känns märkligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama