Grus/stenmjöl direkt på grässvål

FlipTheFrog

Trådstartare
Ni som har topplagret på er ridbana ovanför marknivå eller att ni har lagt gruset/stenmjölet direkt på grässvålen - har ni ramat in gruset på något sätt? Hur då i så fall?

Hur tjockt lager ovan marknivå har ni?

Ni som har lagt stenmjölet direkt på marken - gjorde ni ändå någon form av markberedning innan? (som t ex att klippa ned eller skrapa bort gräs?)
 
Om man lägger gruset direkt på gräset kommer det att trampas ner i gräset och förvinna. Det behöver vara en markduk under. Det finns markduk i olika tjocklekar beroende på slitage ex gång väg i trädgården , motorväg osv. Nu har jag inte gjort ridbana men grushage. Tror att det finns en artikel i ridsport om hur man kan anlägga ridbana.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Man bör nog åtminstone skrapa av grässvålen och helst hela matjordslagret för att det ska bli någon vettig botten. Allt annat vore nog att kasta pengarna i sjön, mer eller mindre.
 
Pengarna i sjön? Vilken erfarenhet utgår ni ifrån nu? Jag har hört flera som lagt utan att gräva och som fått väl fungerande ridbanor, men då har förstås förutsättningarna varit goda.

Men nu gjorde ni mig osäker igen, jag som just tänkt avboka grävaren (som annars var den som föreslog alternativet att lägga det direkt på grässvålen)... Vi har en helt plan yta med mkt genomsläpplig sandjord och ingen sten och (och jag har dålig erfarenhet av mattor fr andra ställen).
 
Vi hade mycket goda markförhållanden där vi lagt vår paddock. Men med tanke på investeringen och det faktum att min sambos arbete ofta anlägger paddockar/ridhusbottnar så gjorde vi enligt konstens alla regler.

Shaktade av matjorden med laserstyrd bandtraktor, la duk, la 0-18 och toppade med naturgrus(naturstenmjöl) även det med laserstyrd bandtraktor och med ett inställt fall om 1%. Grävt dike med dräneringsrör runt om alltihopa och fyllt diket med makadam. Makadamen håller även kvar gruset i paddocken.

Varje år hyvlas topplagret med laserstyrd hyvel för att hålla fallet.

Vår paddock är helt outstanding, det kan hällregna en hel dag och ändå blir det inga pölar.
paddock.jpg


Jag hade aldrig chansat utan varken duk eller ta bort matjorden här. Däremot byggde vi våran rundpaddock på duk utan att ta bort matjorden. Den är inte i närheten av så bra som paddocken. Den är byggd ovan mark, ganska högt i ena änden då marken lutar. Vi har fått kämpa för att hålla materialet kvar! Nu ligger dräneringsrör inne i rundpaddocken, en träram för topplagret och en tjock vall 0-18 på utsidan. Nu har det funkat hyfsat den här blöta vintern.
 
Pengarna i sjön? Vilken erfarenhet utgår ni ifrån nu? Jag har hört flera som lagt utan att gräva och som fått väl fungerande ridbanor, men då har förstås förutsättningarna varit goda.

Men nu gjorde ni mig osäker igen, jag som just tänkt avboka grävaren (som annars var den som föreslog alternativet att lägga det direkt på grässvålen)... Vi har en helt plan yta med mkt genomsläpplig sandjord och ingen sten och (och jag har dålig erfarenhet av mattor fr andra ställen).
mattans vara eller icke vara kan nog diskuteras i oändlighet. Vi valde att låta bli. Ska man ha matta ska man nog också ha flera lager material ovanför så att man aldrig någonsin riskerar att komma åt mattan när man harvar/sladdar ridbanan.
 
Att vi ska anlägga (chansa på anlägga) en budgetridbana har vi redan bestämt oss för, något annat är inte intressant för utifrån vårt behov och våra förutsättningar. Huruvida vi skulle 1) lägga stenmjölet direkt på grässvålen, 2) gräva bort grässvålen och lägga stenmjölet eller 3) göra antingen 1 eller 2 med markduk har jag dryftat i den här tråden: http://www.bukefalos.com/threads/budgetridbana-markduk-grussort.1295422/

Det jag huvudsakligen undrade i den här tråden var om ni har kantat med ngn form av slipers för att hålla ert topplager ovan mark på plats, och på vilket sätt i så fall!

Sedan välkomnar jag förstås ändå fortfarande erfarenheter om det här med grässvål eller markduk, vi har fortfarande inte bestämt oss!
 
Vi grävde ju som du redan vet bort grässvålen och lite lite jord fick vara kvar, sen stenmjöl på. Då är ju ridbanan inte högre än marken runtomkring så det åker inte iväg någonstans. Förresten så red jag ett par år först bara på det som blev kvar när gräset var bortgrävt. Den lilla matjord som var kvar gjorde så att sanden under inte blev så djup. Funkade ganska bra men blev bättre med stenmjölet sen.
 
Vi grävde ju som du redan vet bort grässvålen och lite lite jord fick vara kvar, sen stenmjöl på. Då är ju ridbanan inte högre än marken runtomkring så det åker inte iväg någonstans. Förresten så red jag ett par år först bara på det som blev kvar när gräset var bortgrävt. Den lilla matjord som var kvar gjorde så att sanden under inte blev så djup. Funkade ganska bra men blev bättre med stenmjölet sen.

Ja det var precis så jag hade bestämt mig för, men jag blev så osäker när grävaren själv föreslog att bara lägga det på grässvålen.. Hade ju blivit en hel del billigare ifall vi inte behöver lägga en dag på grävning också... :/
Skulle kunna tänka mig att det hade gått bra att rida på sandjorden under grässvålen hos oss också faktiskt - och det kanske är vad vi i så fall får ägna oss åt fram till sommaren då vi kan få dit gruset (för en sån tur att det fryser igen lär vi ju inte få. Gruset ska köras ca 100 meter in i hagen så det behöver vara fast mark dit).
 
Vi har ju vår ridbana över marknivå - en dm i ena änden och 90 cm i andra. Vår ridbaneentreprenör menade att det inte behövs kanter för att hålla fast materialet, eftersom han lägger upp makadam + schaktmassor runt, men vi valde ändå sliperskant. För oss är det viktigt att det är en tydlig och skarp gräns mellan ridbana och inte ridbana, och vi har ingen lust aatt behöva hacka bort inväxande gräs (och dessutom se till att det är rakt). Men vi har ju å andra sidan valt bort staket i dagsläget, vilket förstås ökar kraven på raka ridbanekanter då inget annat avgränsar.
 
Jag har hört flera som lagt utan att gräva och som fått väl fungerande ridbanor, men då har förstås förutsättningarna varit goda.
Jag vet nog tyvärr ingen som anlagt bana utan markduk som har fått en ridbana som fungerat hjälpligt i mer än ett par år. Den som fungerat bäst hade sin ridbana i hagen så att hästarna gick och betade av ogräset som växte upp men även där så försvann gruset ner i marken i jämn takt och det hade blivit billigare i längden att göra grundarbetet ordentligt än att fylla på med den mängden grus som behövdes varje år.
 
På mitt förra stall grävdes matjorden bort (och såldes vilket gav pengar till material), vi la dräneringsslang över och runtom och sedan travbanegrus (sand/stenmjölsblandning). Bomberad bana (heter det så?, alltså högst i mitten och lite lutning runtom). Har fungerat mkt bra. En liten hårdare bana men med god svikt. Vi borde dock ha lagt slipers runtom.
 
Att vi ska anlägga (chansa på anlägga) en budgetridbana har vi redan bestämt oss för, något annat är inte intressant för utifrån vårt behov och våra förutsättningar. Huruvida vi skulle 1) lägga stenmjölet direkt på grässvålen, 2) gräva bort grässvålen och lägga stenmjölet eller 3) göra antingen 1 eller 2 med markduk har jag dryftat i den här tråden: http://www.bukefalos.com/threads/budgetridbana-markduk-grussort.1295422/

Det jag huvudsakligen undrade i den här tråden var om ni har kantat med ngn form av slipers för att hålla ert topplager ovan mark på plats, och på vilket sätt i så fall!

Sedan välkomnar jag förstås ändå fortfarande erfarenheter om det här med grässvål eller markduk, vi har fortfarande inte bestämt oss!
Jag tänkte också göra en budgetbana , typ grusad gräsbana, toppdressad med 08grus. Jag tänkte ha bara flyttbara staket så att jag kan harva och sladda ordentligt. Om det blir lite spill av grus, so what, det är ju bara att lägga på lite mer grus. Jag gilla inte när det bygger gräs i kanten. Till en början iallafall.
 

Liknande trådar

Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp