B

boxergirl

har en stor varmblodskille på 1,67 i mank .Han var "lite "mager när jag köpte han för typ 2 mån sen ...ger han lite kraft foder nu bara 3 dl morgon och kväll korn 4 dl morgon kväll 1 dl havre men sen äter han mkt hö 10-15 kg tycker att han gottat på sig Behöver jag öka kraft fodret eller kan man bara ha obegränsat grovfoder

Sv: grovfoder

Gick han på trav tidigare? Det kan ta lite tid att få upp honom i hull om han är i full tävlingskondition. Det är bra att han får mycket hö. Jag gav min kille ca 1/2 kg korn och 2 kg havre för att få upp honom i hull och han är 1,58 cm. Det tog ett halvår innan han blev "normal" i hullet. Under den tiden blev han endast riden och byggde också ridmuskler.

Vill bara påpeka att det inte står någonstanns att hästen är en travare. Utan ett varmblod.

OT: Skulle ge fri tillgång på grovfoder och öka på kraftfodergivan. - Sedan skulle jag se till att få en analys så jag vet vad det är för foder man stoppar i pållen.

Jo men jag är tämligen säker på att hon menar en varmblodig travare. I regel så säger man ju varmblod om dom. Jo, jag vet att det svenska halvblodet är ett varmblod men hur ofta säger halvblodsägarna att dom har ett varmblod? No fence. :)

no fence = inget hinder? du menar inte no offence = ta inte illa upp?

Själv tycker jag att det är felaktigt att ta för givet att man pratar om travare när man säger Varmblod. Men det hör ju inte till diskussionen.

Jo fast på datorn skriver jag ihop det. Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag är otydlig.

Jo jag vet att du tycker det. För mig är det bara så självklart att med varmblod menar man travare. Det är olika från person till person. Som sagt så hör det inte till diskussionen, sorry trådskaparen!

ingen fara och ja det är en varmblodstravare..jag vill inte att jag ska få ett energi knippe därför har jag medvetet lite kraft foder ..så kan man öka lite sakta...nä han har inte gått i trav på fyra år inte tävling ...fast dom har nog tränat.....han tränades för hårt så han tappa lusten att spring fort ville inte mera bara ....stanna och där stod han..Havre är det inte mkt med 2 kg blir dom inte väldigt alert av det

Senast ändrad av en moderator:

När jag tog hem mitt "varmblod" för ca 1-1 1/2 år sen så var han i full tävlingskondition, även mager i mina ögon. Då gick han på 3 kg havre, betfor och mineraler (fri tillgång hösilage). Jag drog succesivt ner på havren och la till korn istället så att han skulle gå upp i vikt. Efter ca ett halvår syntes resultatet. Trots att han gick på sommarbete och kraftfoder så tog det fram tills hösten innan resultatet syntes. Jag har aldrig märkt nån skillnad på honom i temperament trots att jag har haft honom på 3 kg havre och på 0. Det är ju olika på individer. I mina ögon var det kornet som gjorde det. Tyvärr har jag inga före och efter bilder men jag kan ladda upp en efter.

Här är han i mina ögon i perfekt hull.
bete013.jpg

han låg på 3 kg havre när jag köpte han...men han gick med tre andra hingstar och va lägst i rang så han fick aldrig äta ifred..tycker redan se bättre ut än när han kom ....fast det tar tid säger alla jag pratat med ...måste bygga upp lite muskler åxå.. :)

Tack! Men det tog sin tid. Det här var ca 15 mån efter att jag köpt honom. Han var ett benrangel lääänge trots att jag gav honom fri tillgång på hö och ca 2 kg havre utöver kornet,betforn och mineralerna. Det tar tid att bygga muskler och ju mer du rider desto fortare syns det. Var inte rädd för att ge kraftfoder (viktigast fri tillfång på grovfoder), kolla hur han reagerar på en större mängd. Kanske är han som min? Hoppas det lyckas och att han "tjockar" på sig!

Är lite rädd för kraft foder ,haha vet egentligen inte varför man läser väl för mkt kanske ,vill i´nte att han ska få kolik eller så...sen har jag inte haft han så länge än så jag rider inte så mkt än så därför vill jag inte ha så mkt energi vet inte om det är rätt tänkt känns bara så

boxergirl skrev:
han låg på 3 kg havre när jag köpte han...men han gick med tre andra hingstar och va lägst i rang så han fick aldrig äta ifred..tycker redan se bättre ut än när han kom ....fast det tar tid säger alla jag pratat med ...måste bygga upp lite muskler åxå.. :)

En häst utan hull bygger inga muskler den har inget att bygga av.

Analysera grovfodret, är det bra värden så käör på fri tillgång annars får du komplementera upp det med kraftfoder, kornet tycker jag att du kan öka redan idag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama