Grovfoder utomlands=halm??

Centaur

Trådstartare
Vad jag har förstått, så är det ganska vanligt i Danmark, Tyskland, Holland osv att man ger halm istället för hö, eftersom det är svårt at få tag på, mao DYRT. Då får man ju givetvis ge störra mängder med kraftfoder.

Kan detta vara en orsak till att på utländska foderblandingar, t.ex Eggersman som jag fodrar med, är rekommenderad mängd upp mot 3-4kg/dag, på ett foder som är gjord för gammla/vilande hästar? :confused:

Vad tror ni? Har också hört från folk som importerar hästar från Danmark, att om man vill ha en lagom pigg häst, så ska man välja en väldigt lat, eftersom alla hästarna blir mkt piggare när dom kommer hit och får bättre mat (hö). Stämmer detta?
 
I spanien har de också svårt att få tag på hö. Det höet som finns att få tag på är inte som vårat, utan med massa säd i. Eller så ger man lite alfalfa (lucern), plus halm. De flesta jag träffat på har gett mest halm, och typ ett kilo hö om dagen, och sen (oftast) müsli. alfalfa är dyrt, hö också.
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 923
Senast: Lona
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 116
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 049
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av att fodra med halm som grovfoder? Funderar på att gå över till halmbaserad foderstat då hästen måste bantas...
2
Svar
23
· Visningar
7 662
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp