grinigt sto

V

vickis-pajala

hej hallå
jag undrar lite kring detta
jag har ett sto på 15 år
och hon är ju sur och bitsk
öronen bakåt och hotar verkligen med att bitas
nu är det ingen på stallet som vågar sätta på täcket på henne för då är hon riktigt grinig
men mot mig gör hon inget
ska man sätta henne på plats eller vad ????????????
SVARA SNÄLLA

Sv: grinigt sto

är hon så sur året runt eller har det blivit nu på vårkanten?

Så va min sköthäst innan jag kom .
Jag försökte först å främst ställa henne på ett ställe i stallgången där hon trivdes. ( Endel hästar trivs konstigt nog inte på alla ställen i stallgången)

Och varje gång hon hotade och till och med bet så sa jag Nej fel.
Men varje gång hon stog snällt så berömmde jag henne .. det funkade mkt bra på den hästen men sen vet jag inte så mkt om din häst heller.

Är hon tjurig just nu eller jämt? Är det just nu så beror det på pälssätningen å b-vitamin kan vara bra att tillsätta till foderstaten, egentligen ska man helst börja med det ett tag förre pälsfällningen isådanna fall.

Är det ständig grinighet å hon inte gör något mot dig så är det dom andra som behöver ta ledarskapet över henne. Att du uppfostrar då hjälper inte alltid. Jag har uppfostrat en häst på ridskolan som naffsar att han inte ska naffsa på mig dock gäller det enbart för mig å han naffsar fortfarande på alla andra som tillåter det. Ditt ledarskap gäller ju tyvär inte för andra folk. Dock kan man ju uppfostra så att dom uppför sig riktigt bra å så visar man alla andra eller säger så här gör jag och det funkar.

Vill inte skrämmas men en orsak kan ju vara att hon har ont någonstans.
Då menar jag inte att hon måste vara halt, man kan ju ha ont på andra ställen oxå...

Dom får väl binda henne kort.

När du sedan vet orsaken kan du lära personalen hur dom ska handskas med problemet.

Det kanske är så att hon inte trivs med täcke?

Mitt ena sto var likadant förut. Fast inte mot mig. Hon tyckte inte om när andra människor kom in för hon var osäker på dem. Jag vet att de var rädda för henne och det syntes när de behandlade hästen :( Hon hade aldrig gjort något mot nån i det stallet jag stog i då, men hennes rykte var inte det bästa, så alla tog för givet att hon skulle göra något dumt. Så det slutade med att jag fick passa fodringarna då de "värsta" människorna var där, så att hon skulle slippa dem. Sen släppte jag henne på lösdrift och lät henne gå utan täcke, mycket bättre :D
Men försök förstå varför hon är sur. Hon kanske har ont, är rädd, inte bekväm med täcke, eller kanske inte respekterar människor och vet att hon kan skrämma dem? Det kan ju vara så att hon känner sig trängd också, kanske går det bättre på öppen yta?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar