G
Gronda
Har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Jag har ett 20-årigt digivande sto som behöver så mycket mat att jag snart inte gör något annat än att mata denna ponny!
Hon går på lösdrift och det går därför inte att slänga åt henne mat utan att de andra äter av det... (hästägare vars ponnyer är feta och inte vill ge mer hö än vad de får idag)
Idag får hon:
ca 7-10 kg hö (beroende på hur mycket extra jag hinner ge henne)
1.2 kg havre
0.5 kg krafft plus
0.4 kg betfor
+ mineraler
Hon får betfor vid ett tillfälle och det andra kraftfodret vid ett annat. Tycker inte att jag kan ge henne större mängder vid ett och samma tillfälle och jag har inte möjlighet att mata henne fler gånger.
Tycker dessutom att jag har ett ganska bra hö. Analysvärdena är
Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 63 g/kg foder
Energi: 7.3 g/kg foder
Någon som har tips på hur jag kan lösa detta?
Har funderat på om man kanske skulle rikta in sig på mer "högkoncentrerat" foder typ soja och betfor, eller vad det nu är som "ger mest" på liten mängd...
Tacksam för alla förslag!!
Jag har ett 20-årigt digivande sto som behöver så mycket mat att jag snart inte gör något annat än att mata denna ponny!
Hon går på lösdrift och det går därför inte att slänga åt henne mat utan att de andra äter av det... (hästägare vars ponnyer är feta och inte vill ge mer hö än vad de får idag)
Idag får hon:
ca 7-10 kg hö (beroende på hur mycket extra jag hinner ge henne)
1.2 kg havre
0.5 kg krafft plus
0.4 kg betfor
+ mineraler
Hon får betfor vid ett tillfälle och det andra kraftfodret vid ett annat. Tycker inte att jag kan ge henne större mängder vid ett och samma tillfälle och jag har inte möjlighet att mata henne fler gånger.
Tycker dessutom att jag har ett ganska bra hö. Analysvärdena är
Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 63 g/kg foder
Energi: 7.3 g/kg foder
Någon som har tips på hur jag kan lösa detta?
Har funderat på om man kanske skulle rikta in sig på mer "högkoncentrerat" foder typ soja och betfor, eller vad det nu är som "ger mest" på liten mängd...
Tacksam för alla förslag!!