Göda digivande sto

G

Gronda

Har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Jag har ett 20-årigt digivande sto som behöver så mycket mat att jag snart inte gör något annat än att mata denna ponny!
Hon går på lösdrift och det går därför inte att slänga åt henne mat utan att de andra äter av det... (hästägare vars ponnyer är feta och inte vill ge mer hö än vad de får idag)

Idag får hon:
ca 7-10 kg hö (beroende på hur mycket extra jag hinner ge henne)
1.2 kg havre
0.5 kg krafft plus
0.4 kg betfor
+ mineraler

Hon får betfor vid ett tillfälle och det andra kraftfodret vid ett annat. Tycker inte att jag kan ge henne större mängder vid ett och samma tillfälle och jag har inte möjlighet att mata henne fler gånger.

Tycker dessutom att jag har ett ganska bra hö. Analysvärdena är
Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 63 g/kg foder
Energi: 7.3 g/kg foder

Någon som har tips på hur jag kan lösa detta?
Har funderat på om man kanske skulle rikta in sig på mer "högkoncentrerat" foder typ soja och betfor, eller vad det nu är som "ger mest" på liten mängd...

Tacksam för alla förslag!!

Sv: Göda digivande sto

Kan du inte flytta över henne i en egen hage typ halva dagen så att hon kan äta masor då?
Om du är ute efter högkoncentrerad näring så brukar jag ge mitt 24 åriga islandssto när hon är digivande och kräver MÄNGDER av mat en stor balja som man brukar ha som vattenkar i hagen. I den ger jag en blandning av lucernstrå och Hippoalfa, 4 kg av vart per dygn och inget annat.Det fins liksom inte plats att ge henne hö eller nått anat för det finns en gräns för hur mkt mat en så pass gammal och så pass liten häst kan få i sig.
Jag kan inte ha henne med hästar med andra näringsbehov under de månanderna när hon kräver som mest utan då får hon gå åtminstone halva dygnet själv (med fölis) och bara äta.

Håller med om att ditt hö är bra men det krävs ändå tillägg för kvoten för dräktighet och digivning är ju den dubbla mot den normala alltså 12 gr smbrp per Mj. I din totala foderstat blir kvoten 9,3 då räknat med Krafft+ grön och ger 94,36 Mj och 862,4 gr smbrp. Med +blå/röd blir kvoten bara 8,4 och ger totalt 94,86Mj och 802,4 gr smbrp. Värdena uträknade på att du ger 10 kg hö samt det övriga du skrev.

Soja och Krafft proteinpellets är det fodermedel som innehåller mest protein per kg foder. Soja ger 12,6 Mj och 380 smrp/kg men ska endast fodras i små givor. Kraffts Protein ger 12 Mj och 330 smrp, kostar ca 12 kr/kg. För att ungefär bibehålla dina Mj-värden och få till kvoten 12 så kan du ge 10 kg hö och 1,5 kg Krafft protein. Detta ger 91 Mj, 1125 smrp och 12.3 i smrp/Mj-kvot. Nu är ju inga mineralbehov räknade då du inte skrivit några värden. Ca, P och Mg räknas även de per Mj. Hoppas detta är till någon hjälp för dig.
//marti

OBS OBS OBS OBS!
Nu var jag lite väl snabb! Jag tog smrp *12 för hela behovet men egentligen är det bara digivningstillägget som ska räknas *12. Underhåll är som vanligt Mj*6. Det gör alltså att totalfoderstaten under digivning (underhåll samt digivningstilläg) bör innehålla 8-10 gr smrp /Mj.

Så kan det gå när man inte gör en koll i boken innan man skriver!!! Glöm bort vad som står i inlägget ovan så återkommr jag!
//marti

Håller med om att ditt hö är bra och det har en kvot som ligger på 8,6. I din totala foderstat blir kvoten 9,3 då räknat med Krafft+ grön och ger 94,36 Mj och 862,4 gr smbrp. Med +blå/röd blir kvoten 8,4 och ger totalt 94,86Mj och 802,4 gr smbrp. Värdena uträknade på att du ger 10 kg hö samt det övriga du skrev.

Finns det inte tillgång till boxar i din lösdrift? Är väl ett krav har jag för mig. En box per X antal hästar? Ett alternativ är ju att stalla in hästen på natten och låta den äta det som inte kan ges under dagen tillsammans med de andra hästarna.

Andra alternativet är egen hage med manuell hästflytt under dag eller natt för att fodra på. Hur mycket hö ger de andra per dygn? För jag antar att det är höätandet som tar mest tid. Kraftfoder brukar en ponny kunna smälla i sig på 0-tid.

Tredje alternativet är en "fodergrind". Du stänger in din pålle tillsammans med sin mat i en avstängslad del av hagen och efter beräknad ättid så öppnas grinden och din pålle kan gå ut till de andra. Finns flera olika fabrikat , t.ex buffe eller Feed-X. Kostar från 1000-lappen ungefär.
//marti-som ska kolla i boken först och skriva sedan...

Dela på hagen så din häst får äta på fri tillgång ifred... I alla fall halva dygnet.

Tackar för svaret!

Boxar har vi, men eftersom stallet och lösdriften sköts kollektivt ger det extra jobb för de andra om jag väljer att ta in hästarna på natten... Dessutom vill jag ha fölen tillsammans (har ett till föl vars mamma har flyttat). Det bästa alternativet känns som att stängsla en del av hagen och dela av ligghallen (har periodvis haft så förut) och stänga in mamma föl och det andra fölet på natten där. Problemet med detta är ju att tjälen har gått i marken och stolparna är inte nerslagna:smirk: Ska kolla om det går ändå...

Kvoten verkar alltså vara ok, men jag antar att hon behöver höja sin värden ytterligare både energi- och proteinmässigt. MER MER MER foder alltså:crazy:

Ang. mineralerna så har jag tyvärr ingen analys på dem. Ger alltså bara nån näve mineralpellets "för säkerhets skull".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 552
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama