Glucosamin och hyaluronsyra

Fillifjonkan

Trådstartare
Min 13 åriga häst (hade fång 2009) blev som 4 åring allvarligt skadad i hö framknä och blev utdömd av vet. Jag valde att behålla och efter 1 års lugn igångsättning har han i alla år klarat sig utan symtom från den gamla skadan. Det enda han de senaste åren haft problem med är tappsko ffa på hö fram. Funderar på om han har någon yttepytte rörelsestörning, inget jag märker vid ridning. Har blivit tipsad om att ge just preparaten i rubriken just för att han ska fortsätta må bra i knät när han blir gammal. Det verkar dock finnas en uppsjö av olika preparat med lite olika innehåll. Vilka har ni erfarenhet av och vad tycker ni att jag bör satsa på?

Sv: Glucosamin och hyaluronsyra

Glukosamin används mot artros (att brosket blir utnött/vittrar bort), vanligt på äldre hästar (och människor). Om det går att använda i förebyggande syfte är jag tveksam till, däremot kan för stor dos ge leverskador, man ska vara försiktig.

Hyaluronsyra (tuppkam) injiceras mest. Huruvida hästar kan ta upp det genom maten är tveksamt - antagligen bryts det ned till socker i magen innan det tas upp. Glykosaminoglykaner (varav HA är en) är inget annat än långa sockerkedjor. Och hästars magar är duktiga på att bryta ner sockermolekyler för att ta vara på energin.

En knäskada på en 4-åring är antagligen något relaterat till ledband/senor..? Då har inget av preparaten någon effekt. Om skadan är på brosket i knät (det som gör att benen i knät rör sig friktionsfritt mot varandra) kan glukosamin vara en bra idé, men annars inte.

Om jag fattar dig rätt så har din häst inga ledproblem för närvarande men du vill ge något tillskott i förebyggande syfte?

Det finns inga studier på häst som visar att de vanliga ledtillskotten har någon förebyggande effekt. Däremot finns det studier på försöksdjur som tyder på att så kan vara fallet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22058013

Normalt sett är det väl glukosamin som man i så fall bör ge. Glukosamin kan dock förvärra insulinresistensen hos en IR häst så för din häst bör du kanske ge kondroitinsulfat eller hyaluronsyra istället.

Det finns dock andra saker man kan göra i förebyggande syfte, t.ex. att se till så att hästen får en balanserad foderstat. Enzymet superoxid dismutas är en antioxidant som skyddar leden. Denna enzym är beroende av koppar och zink för att fungera. Dessa mineraler är det ofta brist på i ett grovfoder så ett tillskott av dessa mineraler hjälper till att skydda leden.

Magnesium är ett annat mineral som har positiv effekt för leden och E-vitamin och selen är andra viktiga antioxidanter.

Hyaluronsyra (tuppkam) injiceras mest. Huruvida hästar kan ta upp det genom maten är tveksamt - antagligen bryts det ned till socker i magen innan det tas upp. Glykosaminoglykaner (varav HA är en) är inget annat än långa sockerkedjor. Och hästars magar är duktiga på att bryta ner sockermolekyler för att ta vara på energin.

HA bryts inte ner till glukos utan tas upp genom tarmväggen även om biotillgängligheten är låg.

Glukosamin är en glukosmolekyl fästad vid en amingrupp (NH2) men glukosamin bryts inte heller ner till glukos (socker). Det är inte därför som insulinkänsligheten påverkas utan orsaken är en annan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka