Sv: Gerbiler

Fjunet skrev:
Vad är det för djur egentligen? Skötsel, hur tama blir de etc?

De blir GANSKA tama, dvs de går att ta upp och pyssla med, men är sällan så kelsjuka som en hamnster eller en tamråtta, att de självmant kommer och vill bli klappade. Däremot fantastiskt kul att studera och mysa med på deras villkor.

Jag älskar mina gerbiler! :love:

Tycker de är jätte härliga. Har lite problem med råttors svansar men gerbilerna har hår på sina så de går alldeles utmärkt.

Underbara små djur! :love:
Nyfikna, glada, pigga och sociala. Det blev väldigt tomt hemma när vår sista gammeltant dog... :cry:

Våra nya är redan handtama trots att vi inte haft dem en vecka än. De är så otroligt nyfikna, så de KAN inte motstå våra händer. De klättrar glatt uppför tröjärmen och kliver runt på burtaket och in i kläderna, om de får chansen. :D

De är av naturen nattaktiva, men de förra vi hade (dog av ålder) var alltid pigga på morgonen när vi klev upp, och vaknade alltid vid 18.00 när husse kom hem. De lärde sig rutinerna, liksom.

De är hyfsat lättskötta och sköter sig själva den mesta tiden iom att de lever i flock. En nackdel kan vara att de gräver i buren och kan börja gnaga på gallret om de får chansen, så det är en fördel om man kan undvika att ha dem i sovrummet... :p

pinky skrev:
De är av naturen nattaktiva, men de förra vi hade (dog av ålder) var alltid pigga på morgonen när vi klev upp, och vaknade alltid vid 18.00 när husse kom hem. De lärde sig rutinerna, liksom.

De är INTE nattaktiva, däremot är de aktiva i ung. fyratimmars perioder jämt fördelat över dygnet, dvs. deras vakencykler är 4 timmar vakna, 4 timmar sova osv. På ett UNGEFÄR...däremot håller jag helt med om att de lär sej rutinerna när man är vaken. Våra vaknar vid 6-tiden är vakna ett tag, sen sover de är vakna för att sen vakna till ordentligt vid 7-tiden på kvällen när de vet att det är dags att få komma ut och leka. Så har alla gerbiler gjort som jag haft, inga undantag. Rätt bekvämt, förutom på helgen när man vill ha sovmorron... :D

Liknande trådar

Övr. Djur Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé. Nu bor vi i lägenhet och...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: lil-sis
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka