Genetisk testing av PSSM

Sv: Genetisk testing av PSSM

Jätteintressant läsning! Tack för länken. Undrar om det blir några restriktioner på avel med QH från AQHA's sida som med HYPP eftersom även denna sjukdom är dominant nedärvd och har om jag förstår det hela rätt liknande symptom. Även om den här sjukdomen verkar något mildare eftersom man kan dämpa symptomen med hjälp av diet och mediciner om hästen bara har en upplaga av genen, men det kan ju inte vara direkt en fördel för rasen att avla på dessa individer, eller vad tycker ni?

Att så många raser är drabbade hade jag ingen aning om! Undrar vad jordbruksverket säger nu? :confused:

Är det en veterinär som måste ta taglet?
Då kan man lägga till minst 800:- på priset för testet. Alltså nånstans 1200:- för att kolla sin häst jämfört med ca 240:- för OLWS.

Det er AQHA som har gitt forskningsmidlene og ekspertene er ganske klare i sine råd om ikke å avle på disse hestene, så jeg tipper det vil bli et forbud fra AQHA med tiden. Siden sykdommen i hovedsak ikke er dødelig så vil de vel neppe være veldig restriktive, men på samme tid er vi ikke tjent med å ha slike individer og der er jo ekspertene rimelig enige.

Det er jo frivillig testing, jeg håper bare at de som har hester med treningsintoleranse, muskelsmerter/ spenninger, haltheter etc tar denne testen før hestene evt puttes i avlen.

Diskusjonen om sykdommen har uteblitt helt her i Skandinavia, selv om det helt klart må være rammede hester her også (noen flere enn mine!). Særlig med tanke på at slike hester reagerer negativt på oppstalling og stivelsesrik foring (hvilket vi har mye av). Men det er jo kjent at det er stor grad av underdiagnostisering, pluss at ikke alle viser symptomer av den genetiske defekten.

Myndighetene bør imidlertid ta det med knusende ro. Utbredelsen av lignende muskelsykdom synes å være like mye/ mer utbredt blandt de tyngste hesterasene og varmblodstravere. Jeg blir så provosert over å høere at quartere har så mange genetiske lidelser! Poenget er jo bare at det (finnes og) brukes forskningsmidler på quarternes sykdommer - i motsetning til de fleste andre hesteraser. Det er jo en fordel, men ikke enbetydende med at de nødvendigvis har flere sykdommer! Får høre samme regla hver gang jeg treffer en ny vet.....

Noen som kommer til å teste?

Jag skäms att erkänna att jag inte helt förstår allt du skriver :crazy:, men jag försöker så gott jag kan. Jag skulle definitivt testa om jag hade mistanke om att mina hästar kunde bära på sjukdomen, om inte annat för att kunna lindra symptomen för hästens skull. Vet du om vissa linjer är mer drabbade än andra?

PS.
Vad betyder rammede och regla?

Rammede= drabbade, regla= samma sak.

Kan dessverre ikke skrive svensk, men dere er jo så flinke med norsk så!

Forskerne har funnet ut at det den genetiske defekten kan tilbakeføres til en hingst, slik jeg har forstått det er dette en av de "store" hingstene som la grunnlag for selve rasen. Det er ikke opplyst hvilken hingst dette er, og det ser heller ikke ut til at de kommer til å gi ut denne informasjonen.

Jeg har til tross for mine solide forsøk ikke klart å bli noe mer klokere på hvilke linjer som er drabbad, annet enn at det dreier seg om hester med gode avlslinjer (det er ihvertfall det som er opplyst fra forskerne) - hva nå enn det betyr....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka