Gammelmannen har skadat sej..=(

Domino_s

Trådstartare
Våran b-ponny född 1977 hade hittat på nåt i hagen igår under dagen, åkte ut och tog in honom såfort dom ringde om det. Han har fått stå inne tills veterinären hann komma vid 16.00 idag. Han trodde på en rejäl sträckning och kanske en liten blödning i muskeln (som jag fattade det)

Han står med tyngd på benet, men när han ska till att gå så sätter han det bara framåt och vill inte lägga tyngd på det. Jag har aldrig sett någon liknande innan...:confused:

Han har fått smärtstillande och stod inne resten av dagen idag. Får gå ut en liten sväng i padocken om det är bättre imorgon. (vilket jag hoppas, för han är inte glad över att stå inne).:angel:

Nu vill jag ha tips på vad jag kan göra för att förbättra för honom, han är våran lilla ögonsten och vi vill att han ska ha det så bra som möjligt hans reserande tid av livet.

Jag har lindat andra frambenet för att det ska få lite avlastning... Någon annan som har nåt annat tips förutom detta?

Eller som har haft en häst som gjort likadant med benet, alltså sätter det framför sej.

Mvh Domino_s

Sv: Gammelmannen har skadat sej..=(

Våran b-ponny född 1977 hade hittat på nåt i hagen igår under dagen, åkte ut och tog in honom såfort dom ringde om det. Han har fått stå inne tills veterinären hann komma vid 16.00 idag. Han trodde på en rejäl sträckning och kanske en liten blödning i muskeln (som jag fattade det)

Han står med tyngd på benet, men när han ska till att gå så sätter han det bara framåt och vill inte lägga tyngd på det. Jag har aldrig sett någon liknande innan...:confused:

Han har fått smärtstillande och stod inne resten av dagen idag. Får gå ut en liten sväng i padocken om det är bättre imorgon. (vilket jag hoppas, för han är inte glad över att stå inne).:angel:

Nu vill jag ha tips på vad jag kan göra för att förbättra för honom, han är våran lilla ögonsten och vi vill att han ska ha det så bra som möjligt hans reserande tid av livet.

Jag har lindat andra frambenet för att det ska få lite avlastning... Någon annan som har nåt annat tips förutom detta?

Eller som har haft en häst som gjort likadant med benet, alltså sätter det framför sej.

Mvh Domino_s

Håller med din veterinär, det låter som en sträckning..

Det går nog över ska du se, har oxå en gammelgubbe..dock född 83.

Dom blir ju lite stelare när dom blir gamla, även om min gubbe håller sig ganska fräsch. Det tar säkert lite extra tid att komma igen från en sträckning för en gamling.

Men massera lite på bogmuskluaturen kanske? Lite liniment på muskeln?

Jag har också funderat på lite liniment så muskeln blir lite varm och mjuk...

Dom ringde från stallet och sa att han mådde lite bättre idag, skuttade runt i boxen och var jättearg för att han inte fick följa med kompisarna ut i hagen...

Han ska få gå i padocken ett par timmar idag...:laugh:

Mvh Domino_s

om det är en blödning i muskeln rekommenderar jag att smörja på hirudoid salva (finns på apoteket, inte dyrt) som hjälper till att läka blödningar i muskler även om det inte luktar särskilt gott....

Hoppas han kryar på sig snabbt! :)

om det är en blödning i muskeln rekommenderar jag att smörja på hirudoid salva (finns på apoteket, inte dyrt) som hjälper till att läka blödningar i muskler även om det inte luktar särskilt gott....

Hoppas han kryar på sig snabbt! :)

Ska ändå lösa ut hans smärtstillande idag...ska kika efter denna salva...

Tack så hemskt mycket för tipset....:bow::laugh:

Mvh Domino_s

hittade ni svullnad/ömhet i någon muskel? är det en så allvarlig muskelskada att hästen inte vill gå på benet så syns och känns skadan.

dvs hittade inget sånt så är risken stor att det är något annat, tex hovböld eller tom fraktur på ett mindre ben.

Min 27 åriga D-ponny var med om något liknande i höstas, såg han och stora hästen leka i hagen och helt plötsligt mitt i leken stannar ponnyn och blir stående och jag förstod direkt att något var fel :eek:
Och han stod på precis samma sätt, med frambenet framför sig, han ville inte alls böja benet övht, utan stod med det helt rakt framför sig. Fick tillslut in han i boxen, och han ställde sig i en hörna, helt apatisk, svetten dröp och hela han skakade. Vet kom i ilfart och gav massa smärtstillande, kände och klämde men kunde inte känna något konstigt, han gissade på hovböld? What?! :crazy:
Fick ordinerat boxvila, alt sjukhage, linda frambenen och butta, samt ringa hovis.
Jag var helt inställd på att ringa nödslakten, jag var helt säker på att något i benet gått av. Men jag hade is i magen över natten och tur var väl det, för redan morgonen där på så vart det samma glada ponny som mer än gärna pinnade ut i hagen, om än halt, och stod fortfarande med frambenet framför sig, så var det bättre och sen blev det bättre för varje dag som gick. Och efter några dagar så svullnade han upp i underarmen, troligen så vred han underarmen riktigt olyckligt när han lekte i hagen. Men svullnaden gick ner efter någon vecka, ohalt i skritten, men det tog säkert någon månad innan han vart ohalt i traven.
Idag är han sitt gamlla jag, någon läxa har han inte lärt sig att man som 27 åring ska ta det lugnare, utan han far rundor som en sjövild 3 åring i hagen igen :rofl:

Senast ändrad:

Svarar alla!

Idag mådde han betydligt bättre...fortfarande rejält halt, men står på benet och sätter ner det (om än väldigt försiktigt) när han går. Så han fick gå ut till sina kompisar.

Han haltade direkt till största lerpölen och rullade ordentligt på båda sidor, kom ner och upp utan större problem (även om det såg lite roligt ut)...

Det fanns ingen synlig skada, vet. sa att det ligger mycket muskler även långt in under och det är förmodligen en skada i dom... Om man känner på musklerna på den sidan är dom varma och han kan "skaka/rycka" lite i dom ibland.

Själva benet och hoven är kalla/kall och fina...:laugh:

Men blir det inte en klar förbättring för varje dag kommer jag ringa veterinären direkt. Vill inte att min gamle gubbe ska gå och lida...
Men det var en lycklig ponny som gick ut till kompisarna idag!

Mvh Domino_s

hoppas att det bara är en muskelbristning då :)

du kan ha på arnika på området, inte massera in det hårt men försiktigt jobba det in i huden. det hjälper mot blödningen och svullnaden i muskeln.

hoppas att det bara är en muskelbristning då :)

du kan ha på arnika på området, inte massera in det hårt men försiktigt jobba det in i huden. det hjälper mot blödningen och svullnaden i muskeln.

Ja, det håller jag verkligen tummarna för...:laugh: han har varit ute sedan morgonen idag och är väldigt nöjd med att stå i solen och vila. Har som tur är två väldigt snälla hästar som inte jagar honom i hagen, utan han får vara ifred...

Idag skulle han till och med till och trava när lunchen kom, men det gjorde nog ganska ont för han stannade och satte benet framför sej, puttade på det med nosen, precis som om han var arg på sej själv för att det inte funkade...lillemannen...

Arnika har jag i stallet, ska testa det också...Tack för tipset! :bow:

//Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka kortfatta det hela.. Har en 20 årig c-ponny som är i bra kondition, tävlar hoppning nästan varannan helg och är jätte...
Svar
3
· Visningar
5 523
Senast: vildfantasi
·
S
Hästvård Nu behöver jag er hjälp igen!! Idag när jag kom ut stod Ami och var halt såg jag. Dock skulle jag ha med mig henne och en till in så...
Svar
13
· Visningar
3 689
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka