Galoppfattning

Thathorse

Trådstartare
Hej! Min c ponny (pigg) har lite svårt för galoppfattning och tar alltid minst 1 travsprång innan galoppen kmr. På en dressyr tävling fick jag anmärkning att hon "springer eller ramlar in" i galoppen. Medans min andra ponny fattar direkt man placerar skänkeln. Jag skulle jättegärna ha övningar på hur jag får henne att lyssna mer på min galoppfattning så att galoppen kmr mer direkt. Om det skulle hjälpa kan jag säga att detta är en väldigt energisk, svårriden ponny med kvicka framsteg =) Har provat göra en volt om hon springer in i galoppen och fattat ny. Har funkat ända till denna leveln där det bara finns 1 travsteg innan galoppen ungefär. Förr kunde det bli upp till tio, hehe. Snälla jag söker inget hat utan bara hjälp. :)

Det handlar mycket om ridkänsla, att känna när hästen är i balans så du kan sätt dit galoppfattningen. Annars skulle jag göra många fattningar på töm, för att lära den.
Sen generalsvaret: Ta hjälp av tränare.

Det handlar mycket om ridkänsla, att känna när hästen är i balans så du kan sätt dit galoppfattningen. Annars skulle jag göra många fattningar på töm, för att lära den.
Sen generalsvaret: Ta hjälp av tränare.
Mena mer hur jag ska få henne att lyssna på min fattning. Och tränare tar man ju hjälp av i första hand men nu är det väl "antagligen" någonting som gör att jag frågade här ist. hehe.

Senast ändrad:
Det är svårt att hjälpa över text, bästa är fysisk hjälp (dvs en tränare). Jag har själv lärt mig via tränare, när det kommer till korrekta galoppfattningar, finns inga genvägar.

Det låter som att din häst springer in i galoppen (tar det på fart) i stället för att sätta bakdelen under sig och fatta på styrka.

Det är i så fall inte hjälpen det är fel på, i sig, utan du och din häst behöver jobba på att få upp styrkan i bakdelen. Så att den fattar galopp, inte springer in i galoppen.

Jag ser två viktiga faktorer för att få en fattning där hästen fattar och inte springer in i galopp - och detta gäller både från skritt och trav. (det är förstås jättestor skillnad på att fatta galopp ur balanserad trav och att springa in i galopp från slängtrav). 1. Timing, hjälpen ska komma rätt. 2. Hur jag själv tänker kring fattningen. Tänker jag att jag ska rida fortare blir det springigt, Tänker jag att jag ska byta gångart/fotförflyttning utan att öka tempot blir det bättre.

:angel:Skulle själv ksk gått tillbaka till grunden. För min unghäst kan inte skänkel utan går bara efter att man säger "Gaaalopp!" och galopperar då direkt. De var bara en tanke jag kom på nu :p. Så din häst fattar ordet och sen kan man lägga till skänkel eftersom :)
Klättra backar är bra träning för att stärka bakben och rygg :D Hästis mst orka galoppera också ;)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka