"Gå på bogarna"

Tussemaja

Trådstartare
Vad tittar ni på, och vad bedömer ni utifrån, när ni säger att en häst "går på bogarna"? Allmänt nyfiken...

Sv: "Gå på bogarna"

Om hästen är framtung, ser ut att gå lite i nedförsbacke, underhalsen är sänkt, manken är låg, bakbenen är bakom hästen (inaktiva bakben eller bakben med en massa påskjut som inte är förenat med bärighet, då kan ibland bli så att bakbenen "puttar på" hästen så att den ger samma intryck som en framtung skottkärra) , magen hänger och bukmuskulaturen hänger. Hästen ger ett allmänt långt intryck och saknar ryggverksamhet. Alternativt så ger den intryck av att vara ihopdragen, med sänkt underhals och saknar ryggverksamhet.

Svårt att pin-pointa exakt vad jag tittar på men detaljerna ovan är några små hållpunkter som jag brukar lägga märke till i hela helhetsbilden.

Sv: "Gå på bogarna"

Bakbenen bakom kroppen, hästen lutar lite framåt, ryttaren får bära huvudet och hästen gör tyngre avtryck fram än bak.

Liknande trådar

Hundhälsa All snön här gör att hundarna musklar sig lite ojämnt, de blir stumma fram i bogen och i höftböjarna av allt pulsande. Jag stretchar så...
Svar
1
· Visningar
488
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: ii-ssa
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 260
Senast: Murray
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 405
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka