"Gå på bogarna"

Tussemaja

Trådstartare
Vad tittar ni på, och vad bedömer ni utifrån, när ni säger att en häst "går på bogarna"? Allmänt nyfiken...
 
Sv: "Gå på bogarna"

Om hästen är framtung, ser ut att gå lite i nedförsbacke, underhalsen är sänkt, manken är låg, bakbenen är bakom hästen (inaktiva bakben eller bakben med en massa påskjut som inte är förenat med bärighet, då kan ibland bli så att bakbenen "puttar på" hästen så att den ger samma intryck som en framtung skottkärra) , magen hänger och bukmuskulaturen hänger. Hästen ger ett allmänt långt intryck och saknar ryggverksamhet. Alternativt så ger den intryck av att vara ihopdragen, med sänkt underhals och saknar ryggverksamhet.

Svårt att pin-pointa exakt vad jag tittar på men detaljerna ovan är några små hållpunkter som jag brukar lägga märke till i hela helhetsbilden.
 
Sv: "Gå på bogarna"

Bakbenen bakom kroppen, hästen lutar lite framåt, ryttaren får bära huvudet och hästen gör tyngre avtryck fram än bak.
 

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
332
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp