"Gå på bogarna"

Tussemaja

Trådstartare
Vad tittar ni på, och vad bedömer ni utifrån, när ni säger att en häst "går på bogarna"? Allmänt nyfiken...

Sv: "Gå på bogarna"

Om hästen är framtung, ser ut att gå lite i nedförsbacke, underhalsen är sänkt, manken är låg, bakbenen är bakom hästen (inaktiva bakben eller bakben med en massa påskjut som inte är förenat med bärighet, då kan ibland bli så att bakbenen "puttar på" hästen så att den ger samma intryck som en framtung skottkärra) , magen hänger och bukmuskulaturen hänger. Hästen ger ett allmänt långt intryck och saknar ryggverksamhet. Alternativt så ger den intryck av att vara ihopdragen, med sänkt underhals och saknar ryggverksamhet.

Svårt att pin-pointa exakt vad jag tittar på men detaljerna ovan är några små hållpunkter som jag brukar lägga märke till i hela helhetsbilden.

Sv: "Gå på bogarna"

Bakbenen bakom kroppen, hästen lutar lite framåt, ryttaren får bära huvudet och hästen gör tyngre avtryck fram än bak.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 844
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London