Funderingar kring träningsplanering av året

martensson

Trådstartare
Jag sitter och försöker lägga upp en form av årsplanering för min hunds träning. Vill säga, tävlingsperioder, viloperioder... Men det är lite nytt för mig så jag tänkte be om lite feedback och era tankar om ämnet.

Förenklat ser det ut såhär nu:
Januari: Total vila förutom enkel trickträning
Februari -mars: Uppbyggnadsfas - fokus på fysträning för att bygga upp en bra kondition och styrka
April -jul: Tävlingssäsong - tävling i princip varje helg + träning 3 ggr/vecka + fysträning
Augusti: Agilityvila, men fortsatt fysträning
September -oktober: Tävlingssäsong - tävling i princip varje helg + träning 3 ggr/vecka + fysträning
November -december: Nedtrappningsfas - agilityträning 1 ggr/vecka + fysträning

Så, vår huvudsyssla är agility. Agilityträningen är uppdelad på motivationspass (låga hinder, raksträckor, tunnlar), teknik/grundträning och banträning. Det blir ett pass av varje/vecka.
Fysträningen är "löpning"/PW i dragsele, balansoll, simning under sommaren, lösspring i terräng under helgerna och intervaller.

Vad tror ni om upplägget för året? För lite vila? Jag tar gärna emot åsikter om fysträningen också!
Vad tror ni om viloperioder? Har ni någon erfarenhet av att ha totalvila? Positivt/negativt?

Sv: Funderingar kring träningsplanering av året

Jag har en kelpie som jag tränar och tävlar agility med. Jag gör som så att hon har 8v sammanhängande total vila varje år. Jag lägger den i januari-februari och då gör vi inget annat förutom lugna promenader. Efter det har jag en uppbyggnadsperiod på 8 v där vi tränar agility 2 gånger i veckan och aldrig två dagar efter varandra förutom vid tävling. Hon gör någon fysträning varje dag efter ett schema som jag skrivit. Det växlar mellan kondition och styrka. Konditionspassen gör hon på löpband och intervaller antingen på löpband eller ute. Styrka kör jag drag för att bygga rumpa rygg och klövjeväska för att bygga front. Sen tränar vi även kroppskontroll som styrketräning och hon har benmaschetter på promenaderna.
När vi är klara med uppbyggnaden så är tävlingssäsongen här och då blir det mer underhållsträning. Hur mycke vi tränar beror på hur mycke tävlingar det är så det är svårt att säga exakt.
Man kan antingen göra som du att dela och ha 4 veckor på vintern och 4 på sommaren. Men jag väljer att vila henne när det ändå inte går att träna ute.

Sv: Funderingar kring träningsplanering av året

Glömde ju att svara på dina andra frågor också :)
I slutet av säsongen märker jag att hon är tröttare i kroppen så vilan är alltid väldigt välbehövlig!
I år har hon varit skadad efter en olycka i höstas så vilan har varit i stort sett hela hösten plus att jag lagt om upplägget lite så vi får se om det ger nån effekt så att hon håller kroppen pigg och stark hela säsongen.
Tycker du kan lägga till klövjeväska och dra kedja också så får du lite med styrketräning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka