Fukt och mögellukt - vad gör man?

Whirlie

Trådstartare
Jag har två frågor kring fukt och mögel, och jag hoppas att det finns flera kunniga bukare på området.

Min väldigt känsliga näsa har börjat känna sådan där unken mögeldoft i sutterängplanet på lantstället. Det kommer främst från det badrum som är halvinrett och ligger på marksidan. Men doften finns även på andra ställen.

- Vad gör man nu? Jag misstänker starkt att det är mögel som fått fäste någonstans. Men hur går man vidare för att kolla, och vad gör man när man hittat något?

Nästa fråga rör en säng som stått hela vintern på sutterängplanet, som vi nu tagit hem till lägenhet för att ha till gästsäng. den luktar även den av funkt och mögel. Så där unket "gammal källare" ni vet. Det är alltså själva "resårmadrassen" och bäddmadrassen som luktar (det är inte resår i den, men det är motsvarande resårmadrass).
- Hur gör man med en säng som luktar unket? Går det att vädra bort, eller har lukten satt sig inne i madrasserna?

Hoppas på bra och kloka svar från bukes hus- och fukt/mögelexperter!

Jag har två frågor kring fukt och mögel, och jag hoppas att det finns flera kunniga bukare på området.

Min väldigt känsliga näsa har börjat känna sådan där unken mögeldoft i sutterängplanet på lantstället. Det kommer främst från det badrum som är halvinrett och ligger på marksidan. Men doften finns även på andra ställen.

- Vad gör man nu? Jag misstänker starkt att det är mögel som fått fäste någonstans. Men hur går man vidare för att kolla, och vad gör man när man hittat något?

Nästa fråga rör en säng som stått hela vintern på sutterängplanet, som vi nu tagit hem till lägenhet för att ha till gästsäng. den luktar även den av funkt och mögel. Så där unket "gammal källare" ni vet. Det är alltså själva "resårmadrassen" och bäddmadrassen som luktar (det är inte resår i den, men det är motsvarande resårmadrass).
- Hur gör man med en säng som luktar unket? Går det att vädra bort, eller har lukten satt sig inne i madrasserna?

Du kontaktar sen sakkunnig expert. Det kan du anlita t.ex. genom Anticimex. Luktar madrassen mögel så skulle jag slänga den. Finns det mögellukt så finns där sannolikt även mögelsporer och det är hälsovådligt och ingenting som man vädrar bort. Man kan så klart sanera med ozongenerator, men det är väldigt dyrt.

Jag hade slängt sängen på tippen. Vad du gör med huset sen, ja min bror fick gräva om allt runt sitt hus och göra om isoleringen och riva bort mögliga väggar i källaren. Tog en hel sommar även med hjälp.
Mögel gör ju folk sjuka så jag skulle inte gambla.

Och du kan prova att ställa in några fat med ättika i samma rum som sängen/madrassen, brukar dra ur dålig lukt även av den värsta sort.

Man googlar så klart ;) http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Underhall/Allt-du-behover-veta-om-mogel/

Tack för bra svar!
Jag hade iof hoppats på svar som "det är nog inte så farligt!" "Det luktar bara lite instängt" och "sängens lukt försvinner nog av sig själv om du ignorerar problemet". Och de får man inte av en googling.

Länken till villaägarna var bra, den sa i princip det jag redan visste men inte riktigt vill inse.

Jag tycker mitt luktsinne är skärpt och jag tror det är känsligt för mögel. Sambon är nästan näs-död för odörer. Och det är han som äger landet själv än så länge. Så jag drar mig för att ta upp ämnet. Jag är sedan tidigare "rädd" för fukt och mögel. Han tycker inte det är så farligt.

Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen :-(

Kontakta försäkringsbolaget. De (iaf mitt) brukar skicka ut en saneringsexpert som kollar upp vad som ev är problemet. Finns det fukt och mögel så upptäcker de det och föreslår lämplig åtgärd.
Senast jag ringde kom de dan efter.

Jag tänker att det inte är något som försäkringsbolaget kommer ta, så jag har inte tänkt att det är de jag ska ringa. Men de kanske ändå är bra att kontakta initialt, ifall att det är något rör som ligger och droppar någonstans. Tack för tipset!

Tyvärr böt vi försäkringsbolag för några månader sedan då vi var väldigt missnöjda med deras handläggningstid för vårt mögliga badrumsgolv (liiitet hål på fuktspärren i ett hörn av duschen). Så OM det är en försäkringsskada som ligger bakom så kanske det blir diskussioner om skadans uppkomst före försäkringens tecknande.

Jag tänker att det inte är något som försäkringsbolaget kommer ta, så jag har inte tänkt att det är de jag ska ringa. Men de kanske ändå är bra att kontakta initialt, ifall att det är något rör som ligger och droppar någonstans. Tack för tipset!

Tyvärr böt vi försäkringsbolag för några månader sedan då vi var väldigt missnöjda med deras handläggningstid för vårt mögliga badrumsgolv (liiitet hål på fuktspärren i ett hörn av duschen). Så OM det är en försäkringsskada som ligger bakom så kanske det blir diskussioner om skadans uppkomst före försäkringens tecknande.
När det gäller husförsäkringar är det såvitt jag vet ingen karens. Huruvida av skada går på försäkringen eller inte vet man ju inte innan, men då har man ju iaf en besiktning gjord.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka