Bukefalos 28 år!

Frustration vid för kort tuggtid?

Jag förstår.

Så länge som dina tjejer inte blir magra, så kan det ju vara en situation du kan tolerera. Det kan ju vara så att dom är hungriga för att dom just nu minskar i vikt och tappar sitt överhull. Jämför själv med hur det kan kännas att dra ner ett överdrivet matintag.

Du kan göra dom lugnare inför aktiviteter genom att fodra något proteinrikt + hö vid intag.

Är stallet bra i övrigt och dom inte faller nedanför 4 på Henneke hade jag nog accepterat läget, gett extra de gånger jag kom ut.

Nä, magra blir de inte. De får sina behov täckta av hösilaget, det har dessutom en kvot på 10 så väldigt trevligt på så vis. Men jag vill ju inte att de ska vara frustrerade. Får se om det blir flytt ändå, men det lär ta tid att hitta en bra lösdrift, hittade ingen i fjol när jag letade några månader.
 
Nä, magra blir de inte. De får sina behov täckta av hösilaget, det har dessutom en kvot på 10 så väldigt trevligt på så vis. Men jag vill ju inte att de ska vara frustrerade. Får se om det blir flytt ändå, men det lär ta tid att hitta en bra lösdrift, hittade ingen i fjol när jag letade några månader.

Jag hade nog provat att aktivera dem på nåt sätt innan jag flyttade dem för att se om det gör att frustrationen påverkas av det. Men det blir ju iofs svårt på vintern om du bara kan vara där en gång i veckan.
 
Jag hade nog provat att aktivera dem på nåt sätt innan jag flyttade dem för att se om det gör att frustrationen påverkas av det. Men det blir ju iofs svårt på vintern om du bara kan vara där en gång i veckan.

De kommer ju gå där ända till efter midsommar, så jag hinner absolut prova att aktivera mer. Hoppas att lösningen är så "enkel". :)
 
Går det inte att förlänga ättiden? Tex 45 minuter och ta bort en av matgångerna så att det ändå blir ungefär samma mängd totalt sett?
 
Jag har en äldre herre och han äter så långsamt. Har tidigare varit åt det lättrörda håller men nu skulle det inte alls fungera med så korta ättider. Han får i sig hälften så fort som alla andra och får därmed extra mat separat också. Han går också på lösdrift.
 
De har ju haft längre uppehåll utan problem, men då har de fått äta större mängd vid de tillfällena. Låter så fel i mina öron, men kanske blir det ändå "bättre" att de få två stora mål/dag.
Risken är att de äter lika snabbt eller snabbare, så nej det tror jag inte. Om detta alternativen tror jag som de har nu är den bästa lösningen eftersom du i alla fall vet att de inte står över 4h utan utan foder.
Jobbigt att inte kunna påverka hur de utfodras, när vi hade en vrålhungrig valack som lätt blev tjock var finmaskiga nät det enda som förlängde hans ättid så han inte behövde stå utan i flera timmar, men är stallägaren inte intresserad av sådana lösningar så är det ju så det är.
 
På min ena häst har jag märkt tydligt att hon behöver få tillräckligt stora givor för att inte bygga upp frustration. Innan gav jag en mindre giva vid intag för att kunna ge en större giva till natten, men det resulterade i en häst som var skitarg från intagsmaten tog slut tills kvällsmaten serverades. Nu har jag justerat givorna från 2,5kg+5,5kg till 3,5kg+4,5kg och hästen är mycket nöjdare (och har dessutom haft mindre fri fekal vätska sen jag ändrade). Hon har hela tiden haft halm att äta som komplement, men det var ändå tydligt att hon blev stressad när höet tog slut innan hon "ätit färdigt". Nu är ju en häst lite lite för att dra generella slutsatser, men jag skulle iallafall säga att just hon hade blivit knäpp av att aldrig få äta längre än en halvtimme åt gången. Då hade jag heller gett två stora givor om dagen.
 
Risken är att de äter lika snabbt eller snabbare, så nej det tror jag inte. Om detta alternativen tror jag som de har nu är den bästa lösningen eftersom du i alla fall vet att de inte står över 4h utan utan foder.
Jobbigt att inte kunna påverka hur de utfodras, när vi hade en vrålhungrig valack som lätt blev tjock var finmaskiga nät det enda som förlängde hans ättid så han inte behövde stå utan i flera timmar, men är stallägaren inte intresserad av sådana lösningar så är det ju så det är.

De har som sagt haft så tidigare, då var det inte alls frustration vid intag utan mycket mer sansat.
 
Okej jag förstår. Får jag fråga varför? Är det för att de som äger stallet inte vill prova det eller finns det någon annan anledning bakom :)?

Precis som jag skrivit innan i tråden är det stallägaren som bestämmer. Jag är inhyrd och då är det hens regler som gäller.
 
Nej, det är inget som stallägaren är intresserad av att ändra på. Det fungerar bra för de andra hästarna och det är den rutin som finns vid detta stall.
Är de av samma ras? Ålder? Behov? Jag tycker det är intressant varför just dina hästar far illa av detta om resten mår bra.
Du kanske måste tyvärr flytta då om det inte funkar :(
 
Är de av samma ras? Ålder? Behov? Jag tycker det är intressant varför just dina hästar far illa av detta om resten mår bra.
Du kanske måste tyvärr flytta då om det inte funkar :(

Du får absolut tycka det är intressant. Jag kommer inte skriva mer eftersom jag fått svar på min fundering om tuggtid vs frustration och har inget behov av att skriva mer detaljerat om eventuella stallkompisar.
 
Hur är fibrer-statusen i grovfodret? Kan det vara så att det var bättre innan? Och nu när det är äckel-snö på marken så kan de heller inte söka/beta på samma sätt? Att det är årstidsbundet? Det märker jag på mitt fullblod nämligen. Mycket frustation och stress vid intag nu om hon bara fått 5 kg ute under dagen, så fort hon får mer och kan gå o pilla så blir hon lugn.
 
Hur är fibrer-statusen i grovfodret? Kan det vara så att det var bättre innan? Och nu när det är äckel-snö på marken så kan de heller inte söka/beta på samma sätt? Att det är årstidsbundet? Det märker jag på mitt fullblod nämligen. Mycket frustation och stress vid intag nu om hon bara fått 5 kg ute under dagen, så fort hon får mer och kan gå o pilla så blir hon lugn.

Det är marginellt lägre i nuvarande hösilage. Upplever att de får i sig mer mängd än tidigare också, men jag har inte klockat det utan det är mer en känsla att det är lättuggat. Fast då borde de ju bli mer mätta. Knepigt.

Jag hoppas verkligen att det blir bättre till våren! Tills vidare får jag ge extra när jag är i stallet helt enkelt.
 
Oj sista gången jag svarar dig. Du är inte så snäll alls. Tack för mig.

Antar att detta var riktat till mig? Förstår inte vad i det jag skrivit som skulle vara otrevligt?

Jag postade en fundering och har fått svar, så jag är nöjd. Sen om man vill spekulera vidare får man såklart det, men jag vill inte skriva om mina stallkompisar och deras hästar på ett öppet forum.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 241
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 800
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 519
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 176
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp