Frukosttips vid gallproblem

Wysiwyg

Trådstartare
Standardfrukost för mig har varit två ägg, en frukt och eventuellt lite yoghurt. Det funkar sådär nu då jag verkar ha ådragit mig gallproblem (wtf kroppen?!). Det är ingenting som är verifierat av vården och inte heller särskilt allvarligt med de oerhört smärtsamma gallstensanfall jag sett och läst om. Mer att jag lagt märke till att efter viss mat och mycket fet mat kniper det till som bara den under höger arcus och kan mola på någon timme.

Nåväl, sak samma. Nu är frukosten mitt största problem. Ägg har varit perfekt för mig då jag tyckt det mättat bra och jag stått mig länge på det. Jag får inte superont av det än men det känns som jag borde ha en backup-plan för dagen då äggfrukosten inte är möjlig längre.

Jag äter helst inte bröd (ljust pga omättande + upprörande för magen, mörkt pga blir som att tugga på bark på morgonkvisten). Yoghurt kan jag ju fortsätta med men jag behöver något stadigare att grunda med. Någon gång har jag gjort matlådor jag ätit på morgonen vilket funkat bra men det räcker med lunch- och middagslådan, vill inte ha matlådor till morgonen med. Gröt får jag inte i mig + tycker inte alls det mättar, är jättehungrig igen efter bara 1,5 timme.

Så, kan ni snälla buke hjälpa mig att utveckla min enspåriga frukostrutin?
 
@Wysiwyg: Byt ut ägget mot något annat magert protein som tex kyckling. Kräver en vis planering men är ju gott och mättande. Jag äter nästan aldrig en "söt" frukost med müsli, sylt osv utan snarast ett lättare mål vanlig mat (ofta rester).
 
Dra ner från två till ett ägg och öka på yoghurten och frukten, kanske några nötter i yoghurten också?

Precis, byt ut äggen mot nötter. Men i princip tror jag problemet kan vara svårlöst, fett är det som mättar och gör att du står dig, men fett är också det som ställer till det med gallan.

Alternativet är då proteiner - typ skinka t ex, men det kan ju bli svårt om du inte äter bröd. Men om du inte kan äta bröd pga magproblem låter det ju som att det är nåt mer som är knas med magen? Kan du med varm mat på morgonen kan du ju göra en enkel fry up på morgonen, typ bräckt skinka med baked beans, stekta champinjoner och liknande. Det mättar.
 
Alternativet är då proteiner - typ skinka t ex, men det kan ju bli svårt om du inte äter bröd. Men om du inte kan äta bröd pga magproblem låter det ju som att det är nåt mer som är knas med magen?

Jodå jag äter bröd, det funkar bara inte varje dag för min mage är åt det trögare hållet; vitt bröd varje morgon och förstoppningen kommer som ett brev på posten. (Ser nu att "upprörande för magen" låter som det motsatta problemet men så är inte fallet :D.) Knäckebröd kan jag dock äta och då funkar ju skinka!

Och stekt mat funkar absolut, ska testa!
 
Senast ändrad:
Jag äter keso med frukt och krossat knäckebröd. Funkar bra och kompletterar med en frukt vid 10-tiden på jobb. Står mig bra till lunch.

Ja keso åt jag också tidigare men jag står mig inte toppenbra på det heller. När jag jobbar kan jag komplettera med frukt men när jag gör min praktik (vilket är typ 80% av året) är jag inte säker på att det finns tillfälle till fika på förmiddagen utan jag måste stå mig till lunch. Klart att jag överlever en sämre frukost och en senare lunch men det är segt att varje dag vara hungrig från halv 10 till 12 ;)
 
@Wysiwyg: Byt ut ägget mot något annat magert protein som tex kyckling. Kräver en vis planering men är ju gott och mättande. Jag äter nästan aldrig en "söt" frukost med müsli, sylt osv utan snarast ett lättare mål vanlig mat (ofta rester).

Nä sylt och söta grejer kan jag inte äta alls på morgonen, då kommer illamåendet som ett brev på posten. (Mår ofta illa på morgonen i stressiga perioder.) Och matlåda på morgonen fungerar toppen för mig med, har inga problem att äta vanlig mat då. Dock tycker jag det är nog att se till att det finns lunchlåda att ta med sig så morgonlådan kommer bortprioriteras -> äter ingen frukost alls istället. Been there done that :angel:
 
Nä sylt och söta grejer kan jag inte äta alls på morgonen, då kommer illamåendet som ett brev på posten. (Mår ofta illa på morgonen i stressiga perioder.) Och matlåda på morgonen fungerar toppen för mig med, har inga problem att äta vanlig mat då. Dock tycker jag det är nog att se till att det finns lunchlåda att ta med sig så morgonlådan kommer bortprioriteras -> äter ingen frukost alls istället. Been there done that :angel:

Hehe, jag mår oftast illa på morgonen så det brukar ofta bli kombinerad frukost/lunch här :D Jag funkar bättre om jag jobbar några timmar och sedan äter något.
 
Hehe, jag mår oftast illa på morgonen så det brukar ofta bli kombinerad frukost/lunch här :D Jag funkar bättre om jag jobbar några timmar och sedan äter något.

Jag gör också det, äter alltid frukost på förmiddagsrasten på jobbet! Det funkar dock inte på terminerna (är läkarstudent). Speciellt inte nu på kirurgterminen då jag måste äta en ordentlig frukost. Risken är annars att jag blir stående på operation hela förmiddagen och för mig som är lång och har lågt tryck i normalfallet kommer svimningen som ett brev på posten om jag inte ätit något alls.
 
Jag gör också det, äter alltid frukost på förmiddagsrasten på jobbet! Det funkar dock inte på terminerna (är läkarstudent). Speciellt inte nu på kirurgterminen då jag måste äta en ordentlig frukost. Risken är annars att jag blir stående på operation hela förmiddagen och för mig som är lång och har lågt tryck i normalfallet kommer svimningen som ett brev på posten om jag inte ätit något alls.

Kan bli lite jobbigt om du svimmar, ja :p Jag är ju egen företagare så jag kan oftast planera dagen efter eget huvud så då fungerar det ju. Går det inte brukar jag äta något mindre på morgonen och ett litet mellanmål innan lunch. Varma koppen har räddat mig många gånger :D plus att den är perfekt när man är ute i fält och det är kyligt.
 
Min favvofrukost just nu är för övrigt en smoothie som jag gör på hallon, banan, sojamjöl och yoghurt. Jag gör så att det fyller en Smart Shaker (ca 0,4-0,5 liter), då kan jag ta med den i väskan och dricka hälften i taget om jag vill, eller bara dricka långsamt. Sojamjölet ger hög proteinhalt och gör den mättande.
 
Min favvofrukost just nu är för övrigt en smoothie som jag gör på hallon, banan, sojamjöl och yoghurt. Jag gör så att det fyller en Smart Shaker (ca 0,4-0,5 liter), då kan jag ta med den i väskan och dricka hälften i taget om jag vill, eller bara dricka långsamt. Sojamjölet ger hög proteinhalt och gör den mättande.
Inte TS men tack för tipset! Har nämligen sojamjöl som jag inte har någon aning om vad jag ska göra av det och ett behov att uppdatera frukosten :)
 
Nötter innehåller ju jättemycket fett! Mycket mer än ägg.

Nyttiga müsli eller flingor kanske? Råg eller havrefras?

Jo men så är de ju kcal-tätare också? Och jag har aldrig lyckats äta mig mätt på nötter ;)

Müsli eller havrefras brukar jag ha till yoghurten när jag äter det.
 
Min favvofrukost just nu är för övrigt en smoothie som jag gör på hallon, banan, sojamjöl och yoghurt. Jag gör så att det fyller en Smart Shaker (ca 0,4-0,5 liter), då kan jag ta med den i väskan och dricka hälften i taget om jag vill, eller bara dricka långsamt. Sojamjölet ger hög proteinhalt och gör den mättande.

Har funderat länge på att köpa en mixer och nu kanske jag gör det; bra tips!

Hur är det med sojamjöl nu, finns det att få tag på sådant som inte är miljö-/människofarligt? Var det inte sojamjölet det var sånt himla liv om för något år sedan för odlingarna/miljön/människorna som odlade?
 
Jo, det är en del liv om sojamjöl. Det går säkert att få tag på ekologiskt - annars tror jag att den mängd soja som gått åt för att producera ägget som du skippar är betydligt större än mängden som du har i din smoothie! :idea:
 
Jag gjorde en period smuttis på hampaprotein och diverse annat. Mättar oväntat bra, lite skarp smak bara.

Men det finns en uppsjö av proteiner numera, ex ärtprotein, vassle, hampa, osv. Soja går bort för min del av miljö- och hälsoskäl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp