Frihet bakom galler

mandalaki

Trådstartare
Den är lite gammal, sändes i september så jag är kanske sent ute - men vill man inte se Mello eller OS-sammandrag ikväll så kan man lägga tiden på den här.

En svensk dokumentär om kvinnor i Afghanistan som fängslats för "moralbrott" - oftast innebär det att de flytt från sina män som slår dem. Och de är friare inne i fängelset än utanför. Fantastiska kvinnor filmade med osannolik närhet.

Sv: Frihet bakom galler

Åh, den där såg jag en morgon i vintras. Otroligt stark film!

Den såg jag i vintras, den berörde mig djupt. Den borde verkligen alla se tycker jag.

Kul att ni också gillar den ... Den känns så ovanlig. Annars brukar jag se liknande filmer med djup förstämning - men den här gav något mer. Fascinerades över att så utsatta kvinnor samtidigt kan vara så urstarka.

Så kan man jämföra med hur långt vi har kommit i vårt kapitalistiska samhälle.
En ojämförligt mycket bättre situation.

Perfekt?
Nej naturligtvis inte,men fan så mycket bättre...

Nja, det finns väl ingen anledning att slå oss för bröstet för att vi kommit längre än uråldriga patriarkala strukturer på afghanska landsbygden.

Snarare bör vi fråga oss varför vi inte kommit ännu längre.

Tack för tipset!

Läste precis en intervju med Maryam om dokumentären i en gammal Filter.

Producenten? Letade upp en tv-intervju med henne när jag sett filmen, hon var jätteintressant

Åh men mandalaki, du bara måste ju se Förbjuden Kärlek (Circumstance) om du inte har gjort det. Den utspelas i Iran och är helt otrolig verkligen, en av de bästa filmer jag någonsin sett.

Men mandalaki, värsta töntiga grejen, men nu när jag skriver det här så tycker jag att det är tråkigt att jag inte känner dig IRL. För då skulle jag bjuda över dig på filmkväll och prat och det skulle garanterat vara jättetrevligt.

Vilken bra intervju! Men alltså, när jag läser om såna människor som filmarparet så vill jag helst bara lägga mig ner och dö, hela mitt liv har varit förfelat och jag har inte gjort någon som helst nytta överhuvudtaget ...

Och att de tog Sara till Sverige! Det hade jag ingen aning om. Vilken grej.

Niffe: ja det var värsta töntiga grejen :love: Ska kolla upp Förbjuden kärlek!

Zaga och Springer, hoppas ni gillar den :smile:

Ja eller hur?

Enligt intervjun som Zaga länkar till jobbar filmarna med en fortsättning om Sara. Hoppas den blir av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka