"Fri tillgång" till ponny...

Kickis

Trådstartare
Jag har quarter hästar som går på lösdrift och vintertid får fri tillgång på hösilage, vilket fungerar fint. Nu har jag börjat fundera på att köpa en ponny till min dotter. Men frågan är då hur jag skulle lösa utfodingsbiten i sånna fall. Skulle vilja veta om det finns andra som har ponnyer men endå kunnat lösa det hela med fri tillgång på grovfoder?

Sv: "Fri tillgång" till ponny...

Mm det finns ju ponnyer som funkar fint på fri tillgång, men då får man ju vara noga med vad man köper för silage. Lågt Mj och ändå hyffsad smrp är väl det som gäller för att hålla dem någorlunda. Men jag har aldrig gett helt fri tillgång men vet folk som fått lite besvär med klotrunda ponnyer när de gett det. :D

Om det är en väldigt liten ponny kan de funka att sätta höhäcken en bit innanför ett omkringliggande staket så inte ponnyn kommer åt hela balen har jag hört ska funka. Men om ponnyn är lite större fungerar kanske inte det iom att inte quartrarna heller brukar vara jättehöga.

Annars finns det ju betesreducerare(:(:angel:) eller att man delar på hästarna delar av dygnet. Eller så ger man fri tillgång och håller tummarna:)

Ameo har sina shettisar på fri tillgång om jag inte mins fel. Stora hästar kan bli tjocka dom med på fri tillgång. Jag tror snarare det handlar om att: ponnyer får i regel mindre motion/träning än större hästar får. Åtminstone tror jag det är en del av sanningen.

Jag tror det också beror på mindre motion än vad en större häst i regel får. Men något jag inte förstår är varför det hela tiden sägs att ponnyer aldrig slutar äta om de får fri tillgång medans stora hästar slutar när de ätit tillräckligt? :confused: Ponnyer har ju likadana kroppar som stora hästar? Varför är de i sånna fall då så matglada?

förlåt för trådkap :o

Självklart, både nuvarande och förra ponnyn har/hade fri tillgång på hö!
Jag anser att det är i särklass sundast att ha fri tillgång då hästar naturligt äter lite hela tiden.

Nu är i och för sig ponnyerna tävlingsponnyer som rids mycket men verkligen inga problem att hållas i hull om det är de du tänker på.
Inget hetsätande här heller, snarare tvärtom! Nya damen går hellre och pratar med hingsten en bit bort:D

Jag har min ponny på fri tillgång. Jag har iofs haft det sen hon var föl så hon vet inget annat.
Vid mindre motion så blir hon rundare, men det blir mina stora hästar också så det är ingen skillnad.
Du ska nog räkna med att den kommer att "tok-äta" i början (precis som alla hästar när dom får fri tillgång för första gången), men det lugnar ner sig ganska snabbt.

Till Sparf: Ponnyraserna är ju små hästar för att dom utvecklats på mager föda, så dom har nog ett annat sätt "genetiskt" att se på matfrågan :d
Så vid mycket mat så ser dom till att äta för att dom "vet" att det blir svält senare.
Men det går att programera om dom flesta, dock inte alla ;)

Ja tror det har lite med rasens utveckling att göra. Typ shettisar, islandhästar osv har utvecklats under karga förhållanden ock har behövt äta så mkt de kan hitta för att klara vintrar utan nästan någrot vettigt att äta. Så ställer man fram obegränsat med näringsrik mat som de inte ens behöver leta efter själv så blir det lätt lite mkt. Men jag tror de också slutar äta när de är vana vid att alltid ha mat. Ja inbillar mig iaf att det är det som gör det.

Sen iblillar jag mig också att tex travhästar och halvblod är mer påverkade av människans hästhållning och vana vid att få mkt mat året om och är generellt sett mindre intresserade av mat, men det finns undantag åt alla håll. Jag märker skillnad på kallblodstravarna också fast jag inte är så gammal. De äldre med gammal stam var mer matglada och lättfödda för typ 10 år sen än de som avlas fram nu tycker jag. Gamla kallblodisen var en tjocksmock på lite hö och skrammel i krubban, älskade all mat. Nya tjejen gillade inte ens morötter och betfor för ett tag sedan och kräver typ dubbelt så mkt mat. ;) Men det där är ju bara egna funderingar:)

våra hästar har fri tillgång på silage (i vinter har det varit en kvot på 9.3)

vi har 2 shettisar, 1 D-ponny och 2 halvblod. fungerar jättebra. ingen är för tjock eller för tunn ;)

+Scata.

Låter logiskt:) Vad bra, då fick jag en synvinkel åt det hållet också :D

Ameo har sina shettisar på fri tillgång om jag inte mins fel.
Ja, mina shettisar har fri tillgång till hösilage.
hohack2.jpg

Till Sparf: Ponnyraserna är ju små hästar för att dom utvecklats på mager föda, så dom har nog ett annat sätt "genetiskt" att se på matfrågan :d
Så vid mycket mat så ser dom till att äta för att dom "vet" att det blir svält senare.
Men det går att programera om dom flesta, dock inte alla ;)
Det är inte ovanligt att de hetsäter första veckan, sen brukar de inse att balen inte kommer springa ifrån dem och då lugnar de ner sig betydligt.
Nu är i och för sig ponnyerna tävlingsponnyer som rids mycket men verkligen inga problem att hållas i hull om det är de du tänker på.
Inget hetsätande här heller, snarare tvärtom! Nya damen går hellre och pratar med hingsten en bit bort:D
DÅ är det väl inget problem?

Se bara till att det är bra värden i hösilaget så att det inte behöver kompletteras med proteinfoder för att täcka behovet. Då behöver man inte fundera eller räkna, utan kan lägga till valfritt kraftfoder OM det behövs...

Visst kan man ha fri tillgång till ponnyer!
Vi har en arab, (visserligen 152 cm men ändå) och en korsningsponny, med mycket islänning i sig (ca 145 cm hög).
Det fungerar utmärkt med fri tillgång till dem, men givetvis så väljer jag inte ett hö anpassat för avelsston utan ett "magrare" hö och tilsätter lucern om det skulle behövas, jag ger hellre lucern för att fylla upp än att de inte har något att äta vissa tider på dygnet.

I vintras hade jag en kvot på 6 vilket var i magraste laget, vill gärna ha lite högre kvot men när jag köpte det hade jag fortfarande min fjording kvar (som var sjuk och tyvärr inte klarade sig:cry:) och hon kunde inte gå på fri tillgång när hon var frisk (hon blev enorm) och för att kunna ge henne åtminstone 10-12 kilo hö/ dygn så valde jag lägre kvot.

När jag hade en stor och två små (en a och en b ponny) så var jag tvungen att ha den stora på fri tillgång då han hade svårt att lägga på sig.
Jag tog en pall, med pallkragar och la i höt på så vis så kom inte små hästarna åt mer än det som den stora tappade på sidan, vilket räckte gått och väl till dom. Sen så gör det inget heller om det regnar på det eftersom det är hål i botten och vattnet bara rinner ut.

Jag har shettisar o en arab på fri tillgång vintertid o det fungerar alldeles utmärkt

Det är förvisso inte riktigt aktuellt än då min dotter bara är 2 år, men de är skönt att veta att det funkar så bra för vissa, så att om hon får ett större hästintresse så behöver vi kanske inte bygga om stallet för de...:)
Det där med pallar och att de får ligga högre upp var en bra ide om de inte skulle funka.:idea: Utfodrar just nu i badkar som står under tak.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka