FrI tillgång på hö, hur funkar det?

B

Benzon_lover

:confused: Jag har inge erfarenhet av det alls men är nyfiken på hur det funkar?...så med risk för att ni tycker att frågorna är dumma så...
*Är det bara höensilagebalar som används eller funkar det med vanligt hö också?
*Hur är det med hållbarheten i väder och vind... har ni det under tak?
*Blir det mycket spill? Går det åt mer än när man portionerar ut det?
*Vilka för och nackdelar har ni erfarenhet av?
*..Jag TYCKER att det låter så rätt att de kan äta när de är vill och det blir mer naturligt, men...FUNKAR det verkligen på alla hästar?
...Vi har två ponnier, en mycket lättfödd C-ponny av kraftigare modell som urskiljningslöst VRÄKER i sig allt vi serverar. Han var oerhört fet när vi fick honom men nu är han "bara lite tjock". Detta har vi fått ner med mycket motion och strikt diet. Den andra ponnien är en en 26årig shettis. Hon äter betydligt lungnare och kan "spara" men har lätt att få kolik.
...Ni kanske förstår mina farhågor, när jag tänker på fri tillgång med hö till dom...C-ponnyn som kommer att rulla fram och shettisen som vrider sig i kolkplågor... :eek:
:bow: Blir mycket glad för svar och om ni kan övertga mig om att jag kan våga att pröva det på mina pållar, till nästa vinter!
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Hejhej :) Mina hästar får fri tillgång på hö .. Hur mycket motionerar dina ponnyer ? Dom behöver väldigt mycket motion om du ska ge dom fri tillgång , (Dom blir lätt tjocka) . Jag tycker att det är ett bra sätt att ge hästarna fri tillgång för man slipper allt arbete med att fodra morgon middag kväll .. Ensilage är bästa att ge , De håller sig bäst ute . Det blir ganska mycket spill .. :angel:
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Vi har våra hästar på lösdrift och i princip fri tillgång på foder. Vi ger vanligen ett ensilage med ganska hög TS-halt. Då jag säger i princip menar jag att vi fordrar flera gånger per dag - antalet något beroende på väder och vind men minst 3 gånger. Varje gång ger vi så mycket att det finns kvar till nästa fordring. Tjockare än för övrigt - nej. Vi väljer inte ensilage med toppvärden på proten och energi utan ett som ligger normalt i värdena. Oftast ger vi inte kraftfoder - de behvöer det inte. Detta är 5 vintern och det har fungerat ypperligt. Så bra att den fjordning som liknade en tunna när han kom till oss ser ut som en normal fjordning idag - även om det tog något år. Fysiskt och psykiskt mår de utmärkt - men jag känner mig ibland som elak matte (dåligt väder etc men kollar jag dem då så står de antingen i ligghallen och mumsar eller ute och undrar vad jag vill:crazy: . En del spill blir det men det beror också på dig - ju bättre du håller rent och snyggt vid foderplatsen desto mindre spill. Att ge fri tillgång för din egen bekvämlighet är inte att rekommendera - det kräver jobb för att det ska vara hygieniskt och fungera bra. Att ge fri tillgång för hästens skull - ja.
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Vi har 2 hästar som vräker i sig mat och lätt blir runda. Men när dom går på fri tillgång så vet dom ju att det alltid finns mat och behöver på så sätt inte vräka i sig maten längre! Om det går åt mer eller mindre beror ju på hur mkt du ger annars, för oss är det desamma. Vi brukar alltid lägga en pressening över balen på natten när hästarna kommer in, det känns som att den hålls fräschast då. Spill blir det, spec med torhö, lite mindre tycker jag att det blir med silage, för det fryser ju ihop lite grann. Jag tycker att det är bra för hästarna, det blir inte några stressiga utfodringar med hungriga hästar och hästarna kan välja fritt när de vill äta!
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Jag började ge mina hästar "fri tillgång" på ensilage för ca 2 veckor sedan, Dvs att jag på morgonen slänger ut såpass mycket att det räcker hela dagen. Det blir i stort sett inget spill alls. På kvällen och natten begränsar jag fodergivan för den tjocka hästen jag har och på så sätt kunna banta honom lite. Jag tycker att det funkar jättebra eftersom hästarna kan äta när dom vill. Förut vräkte dom i sig så fort de fick mat och såg bara ut som om de hela tiden stod och väntade på mat. Nu hittar dom på lite mer saker och myser mer med varandra. Så jag tycker absolut att det är värt ett försök. :p
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Vi har inte "fri tillgång" däremot lägger vi ut hö på morron så det räcker fram till middan då ger gårdsägarna dem hö så det räcker typ fram tills de kommer in.
I början stog de vid höet jämt och därför gick det åt mer första veckan- två veckorna. Numera kan de tom gå ifrån höt för de vet att det finns där hela tiden. (Som de gör på sommarbetet.)
De är heller inte lika på när man kommer med höt*positivt*

Vi fodrar med hö och det är inte så mkt spill eftersom man inte lägger ut mer på middan tex om det finns kvar från morronen. Utan då väntar man några timmar. Så man kan säga att vi fodrar kanske tre-två gånger per dag, men då har de alltid att äta på däremellan trots det.
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Mina hästar har fri tillgång på hö. Jag har byggt egna foderhäckar av lastpallar och pallkragar. Häckarna fylls varje morgon med tillräckligt med hö så det finns kvar till insläpp på kvällen.

I början åt hästarna mycket. Men när de lärt sig att det alltid finns tillgång till mat så äter de mindre än när jag portionerade. De äter tills de blir mätta och strosar sen en sväng i hagen och kommer sedan tillbaka för att äta en stund till....

Den ena hästen jag har är ett halvblod med mycket inslag av fullblod. Den andre är korsning vbl/new forrest.
De får alltså bara hö i sina häckar.

Grannen har två ponnyer... en shettis och en fjording. (båda med fång tidigare) Han kopierade mina häckar. Men i ställer för bara hö så blandar han upp höet med halm. I stort sett får de hästarna bara halm i hagen med ett visst inslag av hö. När de kommer in på kvällen så får de lite mer hö och individanpassad mängd. På så sätt tillfredställs hästarnas behov av växttråd samtidigt som de får individanpassad fodergiva.
Fungerar utmärkt för oss båda.
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Hej!
Förstår att du är lite orolig, men det här kanske låter lite konstigt, men i allafall:
En del ponnyer som man är väldigt strikta med som ska äta så och så blir väldigt benägna av att trycka i sig maten fort fort fort..de är ständigt hungriga osv.
Vad jag har erfarenhet av så brukar de hetsäta i början, men sedan lugna sig när de märker att det faktiskt finns kvar och så.
Hästar som har fritt på hö brukar vara väldigt lugna eftersom de inte alltid behöver stressa in eftersom de har mättnadskänslan som sitter i hela tiden!
Så ser jag på det i allafall, behöver ju inte stämma på alla...
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Vi har båda hästarna på fri tillgång. Vi kör in en storbal i hagen och dom äter tills den är slut. För mina 2 nordisar så räcker det i ca 11 dagar. Det ligger på normala värden smrp och Mj. Men jag försöker att ha ganska hög TS-halt (69-72). En vinter hade jag för blött så när det var -20 grader ute så frös det ihop till en iskub, vilket gjorde att hästarna rymde för att komma åt mat. Vi stod med spett för att få lös hö men det gick inte. Jag håller med tidigare inlägg om att de första veckorna äter dom som att dom aldrig har sett mat tidigare, men dom lugnar ner sig. Ang spill, så får man gå och samla ihop ibland, sen beror det ju på hur hästarna funkar. Skiter och pissar dom i maten eller är dom renliga! Mina är renliga av sig och skulle aldrig skita i hö't, vilket medför att det blir lite spill (inget alls). I hagen bredvid gick en ponny förut, hon stod på bakbenen och hade frambenen uppe på balen och grävde med framhovarna, hon förstörde hö. Hon kissade, sket och låg i höet vilket gjorde att hon förstörde lika mycket hö som hon åt.
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Jag har för första gången provat fri tillgång med möjlighet till begränsning till mina rätt så lättfödda islandshästar. Jag ger ett hösilage med 65 %ts och en kvot på 6,5 (så lågt MJ jag fick tag i) och det har funkat superbra. Det är stora fyrkanstbalar som väger ca 300 kg och de brukar räcka ca 1- 1,5 veckor (har 4 hästar). Jag har balen i en foderhäck så de kan inte trampa i den och hålla på = inget spill alls.
Foderhäcken står sen i en mindre inhängnad som jag kan stänga vid behov.
När det varit väldigt kallt så har de fått helt fri tillgång men när det varit lite varmare så har jag antingen öppnat och stängt till balen med jämna mellanrum eller ibland portionerat ut mat till dem. De är lite för feta allihop men det tror jag mer beror på att de inte ridits nästan nåt sen jul pga att jag är gravid. Hullet är dock väldigt bra, dvs ingen proteinbrist utan de är runda och fina över ryggen och absolut inte bukiga, men lite för feta över revbenen dock.

Tycker det känns jättebra att de kan få sitt grovfoder- och tuggbehov tillgodosett ordentligt + att det varit väldigt lättskött hela tiden med minimalt hanterande av foder. Mycket bra för en tjockis som mig ;)

Vildvittra
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Jag har gjort som Syrran med pallkragar, fast runt en rundbal på ca 220 kg jag fodrar med sent skördat hö då en av hästarna haft fång,höet räcker ca 7-10 dagar. Jag har 3 hästar i hagen 1 nordis 1 tinker och en albino fjording alla vräkte i sig i början men nu går dom även ifrån höet och går och skrapar efter gräs under snön istället. Tycker att det är det ultimata sättet på fri tillgång åt hästarna som kan själva bestämma när dom vill äta.Mvh
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

alltså dina hästar kommer ju lära sig att de inte mår bra av att vräka i sig. de kommer ju på att maten inte förvinner och de kan gå o ta sig en tugga när de vill på så sätt hålls ju magen igång på ett natuligt sätt och får i sig maten när den ska i. hästarna stressäter inte då heller och det kan ju vara förklaringen på kolikhästen kanske.
men mkt motion behöver dom nog iaf den första tiden. du behöver ju bara låta dom röra sig några gånger om dagen t.ex
för de lär säkert stå som klistrade vid maten först.
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

:bow: TACK för alla svar! :bow:
...Har nu bestämt mig för att göra ett försök...bara jag kan övertala dottern. Hon fasar ännu mer än jag, för att vårt "matvrak" skall återfå sina gamla former, men risken är nog liten då han numera rids så gott som varje dag...Och jag vill också tro att det är så att han inte kommer att stressa när det finns tillgånhg på mat hela tiden.
Förmodligen gör jag så att jag blandar ut höet med halm... åtminstonde i början, så får jag se hur "matvraket" vänjer in sig på att ha fri tillgång till mat. Hösilagebal hade varit smidigt men vi har tre olika vinterhagar som vi varierar mellan så det funkar inte. Får köra modellen med att lägga ut varje dag.
Ni som hade byggt egna foderhäckar...Skulle vara fint med en bild på dom, så kunde jag kanske apa efter. ;)
Anna :p
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Vi har en foderhäck som visserligen är köpt, men är lätt att göra själv (om man kan svetsa). Den är gjord av fyrkantiga rör, man kapar till 4 bitar (ca 1,5 m långa) och svetsar dessa till en fyrkant. I varje hörn svetsas ett ben fast (ca 1,5 m långa). Sedan hänger man kedjor från "långsida" till "långsida" som sedan balen ligger på. Fördelen med kedjor är att hästarna kan äta från sidorna också.
Har tyvärr ingen bild.
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

:bump: Hallå! Ni som har byggt era egna fantastiska foderhäckar...Kan ni inte skicka in några bilder så vi andra kan apa efter!? :bow:
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Ja! snälla skicka lite bilder på foderhäckar som ni har.

Väldigt tacksam för billiga och fiffiga bra förslag.
(det kommer ju en vinter i år med)
 
Sv: FrI tillgång på hö, hur funkar det?

Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hö. Kör ut en rundbal på ca 180-200 kg i en höfålla. I början täckte vi över höet för o skydda mot regn osv, men den ena hästen slängde bara ner skynket. Det funkar bra utan skydd eftersom hästarna äter upp balen på ca 10 dar och det översta laget som blir blött brukar bli nerslängt.

Min förra häst som jag hade (nordsvensk/halvblod) var jag lite oroad över att han bara skulle stå och äta och bli enormt fet, men iom att de går på lösdrift rör de sig mkt. och han var i fin form, (sen beror det ju på värdena på höt, hur man rider o så.)
Men jag tycker det funkar bra och så vet man att hästarna kan äta när de själva vill med! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 563
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
956
Foder & Strö Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp