Frågor till er med snabbt växande, tunga unghästar!

M

magdatjo

Hoppas denna tråd hamnar rätt... jag har ett treårigt sto som väldigt snabbt vuxit och blivit stor för sin ålder och ras (kallblodstravare, nuvarande mkh 161 cm, växer fortfarande). Hon är tränad inom travet men har inte haft det så lätt pga ständigt återkommande växtvärk. Hon har behandlats i framknäna, men inga fel har egentligen hittats.

Ägaren lämnade henne till mig så att hon skulle få ta det lugnt och växa "ifred". Och hon har verkligen fått ta det lugnt. Sommarbete, riden i skritt någon dag i veckan... man kan nog säga att jämfört med hur hon tränats tidigare har hon haft semester de senaste veckorna.

Men nu har hon blivit ofräsch i frambenen. Hon är stel/halt på mornarna och på eftermiddagarna är hon som vanligt igen. Hon är inte svullen, har inga sår, allmäntillståndet är bra (pigg och glad, mycket social). Hovarna är fina, och hon är inte öm i sulorna. Det är spånbädd i boxen, vilket hon hade i travstallet också.

Så efter denna inledande roman... frågorna:
Kan det vara växtvärk? Eller kan det bero på grönbetet trots att hon inte är svullen eller varm? Är det någon som haft liknande symptom på sin unghäst och som kan komma med något liknande som "ingen fara, det går över"? Vilket sätt tycker ni är bäst att lindra smärtorna på (stallbandage, liniment, kylgelé, annat...)?

Tack för att du orkade läsa!:bump:
 
Sv: Frågor till er med snabbt växande, tunga unghästar!

Mitt 3-åriga quarter sto har haft en djävulsk växtperiod, kändes knackig och stel..(riden sedan hon var 2) Hon bygger tonvis med muskler och växer på höjden.
Jag har låtit henne vila helt ifrån all träning i 3 veckor, hon har bara fått gå och vara häst på sommarbete. Har även haft ute massör 2ggr under denna viloperioden. (+masserat själv varannan dag)
Hon hade lite låsningar i bogen och på insidan av låret.
Nu har jag haft igång henne i en vecka och allt stelt och knackigt är som bortblåst.

Kan du inte låta henne gå ute på natten så att hon rör sig hela tiden? Låt henne vila upp sig lite, växer hon så mkt så behöver hon garanterat det. Bättre att få en stark och hållbar häst än att träna sönder och behandla med tuppkam och blister..
 
Sv: Frågor till er med snabbt växande, tunga unghästar!

Tack så mycket för ditt svar. Du beskriver din häst som jag upplever "min": ingen hälta i benen... det onda sitter högre upp eftersom hon rör båda frambenen "lika illa". Och det är värst på morgonen, efter att ha stått i box, för när hon ska igång så stapplar/haltar hon. Under eftermiddagen och på kvällen rör hon sig mycket smidigare och ser inte halt ut alls. Tyvärr går det inte att ha henne ute på natten, men vilar gör hon. Och hennes trav-karriär är slut innan den riktigt kom igång. Nu väntar ridhästliv och avelsboxen. Så jag har inte bråttom med henne alls, inget jag måste hinna till, om du förstår. Jag får ta hjälp av en massör, och så får hon vila. Återigen tack för svaret.:D
 
Sv: Frågor till er med snabbt växande, tunga unghästar!

En för snabbt växande unghäst får väldigt ofta problem i sin senapparatur vilket är väldigt svårt att se med blotta "ögat". Jag vet har flera exempel på det och bäst är att snabbt ta in den på klinik för kontroll med ultraljud.

Dubbelsidliga låga senapparatur problem kan lätt utifrån att båda benen rör sig lika illa lätt ge en falsk inblick om att det sitter högre upp.
 
Sv: Frågor till er med snabbt växande, tunga unghästar!

Tack för svaret. Jag vet inte riktigt alla undersökningar som gjorts på henne, men ägaren har haft henne i ett stall i stort sett bredvid en atg-klinik. Så jag hoppas verkligen att de inte råkat missa något, men det där är kanske något som kan ha uppkommit de senaste veckorna? Hon har bara varit hos mig i snart fyra veckor, och mest vilat. Nu har jag ca 20 mil till närmsta klinik:crazy: , så blir det när man väljer att bo i den norrländska skogen!:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp