Frågor om havre o vitlök

S

Spirelli

Två frågor:
1. När ger ni vitlök, förebyggande, vid snuva, året om?
2. Vilket är att föredra, hel havre eller krossad?
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

Till vår c-ponny som blir förkyld vår och höst, har jag börjat med vitlök nu på hösten. Tänkte ge fram till jul, och sen börja igen någon gång februari-mars.

Jag ger havrekross till mitt halvblod, eftersom han behöver mycket vätska för att undvika kolik. Blandar havrekross och Betfor och blötlägger alltihop i mycket vatten. Han är lite dålig på att dricka, men med den här utfodringen, så får han i sig hyfsat mycket vätska ändå. Han missar inte en droppe... Nackdelen med havrekross sägs vara att det tappar sitt energivärde ganska snabbt, så man kan inte köpa hem några mängder och lägga på lager.
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

Jag ger vitlök året om, mer eller mindre. I förebyggande mot förkylning och mot insekter och knott och sånt.
Anledningen att jag ger det året om är jag hört och läst att det är förebyggande mot inälvsparasiter oxå.

Havre föredrar jag att ge hel, då den krossas så öppnas kärnan och det blir inte lika mkt för hästen att tillgodogöra sig.
Men om jag haft en häst med dåliga tänder eller annat problem så hade jag gett havrekross men nykrossad.
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

Jag ger vitlök året runt, förebyggande mot förkylningar, fästingar osv. Tycker att det fungerar bra, har inte haft en förkyld häst på länge iaf (peppar peppar ;) )

Havre ger jag aldrig, så det kan jag inte svara på.

Mvh Huntress :)
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

Ger vitlök året om i förebyggande syfte.

Ger normalt sett helhavre om det inte finns specifika själ t.ex. att hästen har svårt att tugga (t.ex. till en äldre häst.)
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

min får vitlök året om,massa vitaminer och osse håller de fästingarna på stången
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

Ger varje dag vitlök både morgon och kväll då hon har slem i halsen, dock inget som är farligt, men hjälper henne. Hon har tendensen att hosta, men med vitlök blit det mkt bättre.

Föredrar helhavre då de kan förvaras länge utan att tappa energin.
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

Jag ger vitlök året om, inbillar mej att vitlök är bra mot allt ;) så det får min lilla pålla.

Havren ger jag hel.
 
Sv: Frågor om havre o vitlök

min får hel havre, jag tycker det är bättre, men skulle ge krossad om hon hade svårt att tugga eller vräkte i sig maten.
jag ger inte vitlök.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 363
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 553
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp