Förvirring ang MH, MT mm.

Rouise

Trådstartare
jag är lite förvirrad över begreppen, nån kanske har lust att förklara.?

MH, MT, Korning. Vad står det för, vad är det för skillnad, vad är syftet?

Vilket av dessa är det som "de flesta" gör med sina hundar?

Är en eller flera av dessa enbart öppen för specifika raser, ex brukshundar?

Jag kände tidigare att jag i stora drag hade lite koll på detta men nu har jag virrat in mig i vad som är MH och vad som är MT och vad det är för skillnad och syfte framförallt.

Sv: Förvirring ang MH, MT mm.

MH(Mentalbeskrivning Hund) är det som de flesta gör, det kan man göra med alla hundar som är registrerade i SKK(oreggade och blandraser får endast gå MH om de ska utbildas till exempelvis räddningshund). Brukshundsraserna måste gå MH för att kunna avlas på och alla hundar som ska tävla bruks måste också ha genomfört MH om de är över 18 månader. Därför finns det vissa förtursregler för MH som kan göra det svårt att komma med om man har en hund som inte är av bruksras som man inte ska tävla med. Därför finns numera också BPH(Beteende- och personlighetsbeskrivning Hund).

MT(Mentaltest) är en del i korningen, den andra delen är en exteriörbeskrivning. De enda raser som får göra det är brukshundsraserna, schnauzer och pinscher.

MH = Mentalbeskrivning Hund
Är precis som det låter en beskrivning av unga hundars mentalitet.
Är öppet för samtliga renrasiga hundar registrerade i SKK.

MT = Mentaltest
Ett test av hundens mentalitet där hunden kan bli godkänd eller inte godkänd beroende på hur många poäng hunden kommer upp i.
Görs när hundarna är lite äldre än vid MH, men inte senare än 4 år.
Enbart brukshundar (samt pinschrar och schnauzer) får göra detta.

Korning/KORAD är en titel som brukshundar kan få om de blir godkända på MT samt gör en godkänd exteriörbeskrivning.
Enbart för brukshundar (samt pinschrar och schnauzer).

Slänger även in BPH som är en variant av mentalbeskrivning, används oftast inte för bruksraserna utan är främst till för andra raser som kanske har svårt att få plats på MH eller där ägarna anser att MH är för mycket bruksorienterat för att passa rasen.
Öppet för alla renrasiga hundar registrerade i SKK.

Tillägg:

Mentalbeskrivningen är som det låter, en beskrivning av hundens beteende och inte ett prov. Det ska göras när hunden är ung, idealålder är 12-18 månader, för att man ska se medfödda egenskaper snarare än inlärda beteenden.

Mentaltestet är däremot ett prov där hunden måste nå en viss poäng för att få godkänt(och blir diskvalificerad direkt om den inte klarar vissa moment, t ex hantering och skottfasthet). Nya regler infördes för några år sedan och numera är maxpoängen 600, för godkänt krävs 300 poäng varav 50 måste tagits i testets första del där man testar lek- och kamplust. Godkänt mentaltest + godkänd exteriörbeskrivning gör att hunden får titeln KORAD.

Tackar så mycket till er båda två för förklaringarna, förvirringen är borta! :bow:

Tack för att du skapade denna tråd! Även jag har varit lite lätt förvirrad när det gäller detta (särskillt mh/mt). Är liksom inte så insatt då vår omplacering redan genomgått mh, och mt var uppenbarligen försent eftersom han var sex när han kom till oss.

KL
Litet kap, och fråga: Mh, Mt, Bph och korning har SKK hand om, och L-test körs av polisen? (Eller?) :crazy:

Nej, MH, MT(korning) har brukshundsklubben ansvar för. BPH är SKK. L-test törs jag inte svara på men tror det är polisen...

Funderar vidare..

Tillägg:

Mentalbeskrivningen är som det låter, en beskrivning av hundens beteende och inte ett prov. Det ska göras när hunden är ung, idealålder är 12-18 månader, för att man ska se medfödda egenskaper snarare än inlärda beteenden.

Jag har en 2 åring, är det alltså för sent att göra MH på honom? Kommer det bli missvisande?

Mentaltestet är däremot ett prov där hunden måste nå en viss poäng för att få godkänt(och blir diskvalificerad direkt om den inte klarar vissa moment, t ex hantering och skottfasthet). Nya regler infördes för några år sedan och numera är maxpoängen 600, för godkänt krävs 300 poäng varav 50 måste tagits i testets första del där man testar lek- och kamplust. Godkänt mentaltest + godkänd exteriörbeskrivning gör att hunden får titeln KORAD

Här utgår man alltså från nån slags standard? Går det att läsa sig till någonstans vilka poäng som är önskvärda på hundarna (beroende på ras kanske?)

Efter 2 år börjar det väl bli i senasre laget men bättre än inte alls!
Gör det så snart ni har möjlighet :)

Japp precis som på MH så finns ett protokoll där domarna fyller i siffror från 1-5 (som betyder specifika saker). Vid MH är siffrorna bara beskrivande men vid MT samlar man som sagt poäng.

Vad som är önskvärt brukar skilja sig beroende på främst ras men också ändamål. MT har ju en minimigräns med hur många poäng man behöver komma upp i samt några egenskaper som hunden inte får ha för att klara godkänt.
Du kanske kan hitta någon text kring vad de olika momentet betyder och eventuellt vad som är önskvärt, om du googlar.
En del rasföreningar har skapat en "idealprofil" för MH med vilka siffror de tycker att en hund ska ha för att vara rastypisk.

Sen är det ju också personligt tycke och smak vad man vill ha i sin hund.

Mall för MT - http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mt_bedomningsmall_nyckel_120101.pdf

Bestämmelser MT - http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/8_%20Avel%20_%20Hälsa/Bestämmelser%20MT%202013-07-01x.pdf

Mall för MH - http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mh_beskrivningsmall_nyckel_120101.pdf

Bestämmelser MH - http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mh_bestammelser_120101.pdf

Senast ändrad:

Jag ska anmäla till MH som är nu under våren, förhoppningsvis får vi plats på någon utav dessa. Vill kunna tävla bruks framöver. Hunden är en omplacering så vi får göra det bästa av situationen helt enkelt, även fast det blir lite sent gjort

Tack för info och länkar!

Nej, MH, MT(korning) har brukshundsklubben ansvar för. BPH är SKK. L-test törs jag inte svara på men tror det är polisen...

Japp det är främst Polisen som gör dessa.. (blivande Polis/Väktar hundar)
Sen för att få gå i tjänst skall hund och förare testas som ekipage. En så kallad uppkörning.

Försvarsmakten gör för sina egna. (tror jag har inte riktigt koll där).

Uppkörningen är nog det enda jag har stenkoll på. Resten har varit lite otydligt för mig. Fram till nu. (Tack Buke :up:.)

Jag ska anmäla till MH som är nu under våren, förhoppningsvis får vi plats på någon utav dessa. Vill kunna tävla bruks framöver. Hunden är en omplacering så vi får göra det bästa av situationen helt enkelt, även fast det blir lite sent gjort

Tack för info och länkar!

Beroende på vad du har för ras så är även BPH godkänt för att få starta i bruks (inte för bruksraserna, men för övriga). Om du skulle ha svårt att hitta MH :)

Beroende på vad du har för ras så är även BPH godkänt för att få starta i bruks (inte för bruksraserna, men för övriga). Om du skulle ha svårt att hitta MH :)

Jag har en (mellan)schnauzer, så då kan BPH vara aktuellt också ja, det var ju toppen :)

Jag har en (mellan)schnauzer, så då kan BPH vara aktuellt också ja, det var ju toppen :)

Dubbelkolla gärna innan så det verkligen är ok men jag har för mig att jag läst innan att BPH kommer funka för icke-bruksraser i den frågan :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras ...från Lona, i alla fall på ett bra tag. Det är bara att inse, tiden rinner ut och jag får se till att bestämma mig för en ny hund...
2
Svar
27
· Visningar
3 439
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 302
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024