Försvunnen häst hittad

Funderade på det här: Vad hade ni gjort om ni hittade en sadlad häst ute i skogen och ingen ryttare syntes till? Ringt 112? I det här fallet var ryttaren ok men kunde lika gärna legat medvetslös någonstans.
 
Det hade jag också gjort men för att göra det svårare, om det inte var i skogen utan det fanns gårdar och annat i närheten. Då blir det ett gränsfall för mig tror jag.
 
Hur tänker du då? Det kan ju varit någon som ridit barbacka och ramlat av. Även om det finns andra gårdar i närheten så kan man ha otur och landa olyckligt så man behöver hjälp.
Såklart kan det det, men man kan inte ringa 112 för allt utan man för göra en bedömning av hur stor risken är.
 
Funderade på det här: Vad hade ni gjort om ni hittade en sadlad häst ute i skogen och ingen ryttare syntes till? Ringt 112? I det här fallet var ryttaren ok men kunde lika gärna legat medvetslös någonstans.
Jag har hittat en betslad ponny utan sadel. Fångade in ponnyn och gick bakåt på stigen som jag misstänkte den kom ifrån och hittade barnet som ramlat av. Skadad men vid medvetande men ingen mobil på sig. ”Tvingade” barnet att låta mig ringa föräldrarna, visade sig barnet inte fick rida ut själv och framförallt inte utan sadel. Tur i oturen att det inte hände ngt värre. Hade ringt polisen annars om jag ej visste vem som ägde ponnyn.
 
Funderade på det här: Vad hade ni gjort om ni hittade en sadlad häst ute i skogen och ingen ryttare syntes till? Ringt 112? I det här fallet var ryttaren ok men kunde lika gärna legat medvetslös någonstans.
Har hänt mig.
Var på väg hem med små barn i bilen. En häst springer (skenar) ut ur skogen över vägen framför mig. Mitt i vintern, minusgrader, flera dm snö och jag hade åkt hem tidigare från jobbet (och hämtat barnen på dagis) eftersom jag skulle med ett flyg på kvällen. Var kontorsklädd men med ytterkläder typ "tätort" för kort tid utom hus, tunna handskar.
Stannar bilen, hästen stannar upp/går i cirklar framför en elstation som spärrar dess väg, verkar lättad över att jag fångar in den. Den är helt dygnblöt av svett. Jag ringer min man och ber honom kontakta polisen och börjar leda hästen i en cirkel på en intilliggande vall/gräsplätt så att det inte ska stå still. Polisen tycker att jag ska "släppa hästen i en hage". Förklarar att då kommer hästen att dö, att man inte bara kan dumpa en häst i någons hage och att jag är orolig för att det ligger en skadad ryttare i skogen. Granne som kommer förbi försöker identifiera hästen men landar mest i "det är inte den eller den", men ska höra med xx och åker vidare.

Till slut - efter ca en timme när det börjat bli riktigt mörkt - dyker det upp en polisbil med två poliser - i lågskor! Vid det här laget frös jag rejält, fingrarna var stelfrusna, barnen i bilen trötta och ledsna och hästen som lugnat sig började tröttna på att gå runt och blev orolig på nytt. Poliserna visste inte riktigt vad de skulle göra så jag föreslog att de skulle följa spåren i snön tills de hittade ryttaren. Innan de hade hunnit göra det dök dock ryttaren upp. Hästen hade skenat flera km bl a över en stor väg efter att ha blivit skrämd (jag har glömt av vad). Ryttaren var (relativt) oskadd men det hade tagit ganska lång tid att följa spåren i snön.
Mannen kom strax efter poliserna. Jag åkte hem och bytte om och åkte till flygplatsen.
 
Innan Alva var min stack hon med mig en gång på töm, hon kom aldrig så långt för hon sprang på ett par hästvana människor (mor o dotter kombo trooor jag minns inte riktigt) så hon var redan infångad när jag kom ikapp. Men där var ingen lång stund vi var isär.

Skulle jag stöta på en lös häst med utrustning så skulle jag oxå ringa 112 om jag inte visste var ryttaren var/hen inte dyker upp inom en stund.
Men jag skulle nog oxå försöka efterlysa ägaren i ngn lokal fb grupp för området under tiden. Ofta känner någon nån som känner nån som kan få tag på ägarens nr.
 
När en granngård såg min häst springa förbi i mörkret antog de att en ryttare borde vara i närheten så de gav sig ut och letade efter mig. Det var tur, för jag irrade runt med hjärnskada mitt i vintern som gjorde att mitt minne gick i reset varje minut a la Doris i Hitta Nemo. Och ett brutet nyckelben samt kass syn pga tappat glasögonen 😅

Polisen var sekunder från att skicka sökhelikopter då de inte hade hittat mig innan det.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Luna var försvunnen i tre månader innan hon hittades död. Nu väljer hästägaren att berätta mer om dödsorsaken och var hästen...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Luna har varit försvunnen sedan mitten av februari och flera personer har engagerats i sökandet efter henne. Nu har hästen...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Cold Heart hittades strax efter lunchtid på onsdagen, efter att ha varit försvunnen i över 12 timmar.
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att ha varit försvunnen i fem dagar hittades unghästen Granis Lilje. Stoet hade då vandrat över fem mil – från gården i Norge till...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp