Förhöjda njurvärden katt, ultraljud?

Joppsa

Trådstartare
Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och dricker normalt och är vid gott humör, busar. Han har magrat lite de senaste månaderna, det är det enda symtomet.
Veterinären upptäckte även måttligt blåsljud på hjärtat, ej medfött då veterinär undersökt honom tidigare.

Pga blåsljud ska man ju vara försiktig med att söva honom men veterinär rekommenderar att vi nu går vidare med ultraljud för att undersöka hjärta och njurar.
Gör man alltid ett ultraljud vid förhöjda njurvärde? Njurmat nämndes ej av veterinär.
Pga blåsljuden hade det känts bättre att byta till njurmat och sen ta nytt blodprov, eller är det helt fel tänkt? Om ni har erfarenhet av njurproblem med katt så är det mycket uppskattat med tips och råd, tack på förhand! Bästa hälsningar Johanna

Jag har aldrig varit med om att katten behöver sövas för UL, är det verkligen nödvändigt? Mina har ultraljudats flera gånger utan någon form av sedering.

Tyvärr visar de ju symptom först när det redan gått långt, så jag hade definitivt bytt till njurfoder också, men det är väl bäst att ta med veterinären.

Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och dricker normalt och är vid gott humör, busar. Han har magrat lite de senaste månaderna, det är det enda symtomet.
Veterinären upptäckte även måttligt blåsljud på hjärtat, ej medfött då veterinär undersökt honom tidigare.

Pga blåsljud ska man ju vara försiktig med att söva honom men veterinär rekommenderar att vi nu går vidare med ultraljud för att undersöka hjärta och njurar.
Gör man alltid ett ultraljud vid förhöjda njurvärde? Njurmat nämndes ej av veterinär.
Pga blåsljuden hade det känts bättre att byta till njurmat och sen ta nytt blodprov, eller är det helt fel tänkt? Om ni har erfarenhet av njurproblem med katt så är det mycket uppskattat med tips och råd, tack på förhand! Bästa hälsningar Johanna
De behöver inte sövas för ul av njurar, om inte annat så bör du göra ett ultraljud av hjärtat tycker jag 😊

Min veterinär sa att när dom börjat få sådana symptom har dom några få bra månader kvar. Hur långt det gått går inte att veta utan ultraljud.

Mina har aldrig sövts vid ultraljud.

Tack snälla, ska höra med veterinären. Har beställt 5 olika sorters påsmat - njurfoder så han får välja vilken som är god 😊
Min andra katt sövdes vid UL, men han är ju en "arg ocicat" ( det låter mest, aldrig skadat någon). Men veterinärer blir rädda.

Min veterinär sa att när dom börjat få sådana symptom har dom några få bra månader kvar. Hur långt det gått går inte att veta utan ultraljud.

Mina har aldrig sövts vid ultraljud.
Det finns katter som lever hela liv med förhöjda njurvärden. Med rätt skötsel kan de må bra i många år om man inte har väldig otur. Eller upptäcker det försent.

Jag har haft flera katter med njurproblem och med riktig behandling och rätt foder har de levt i många år. Har alla fått avlivas pga cancer och inte pga njurar.

Mina har ultraljudats massor av gånger och har aldrig sövts för det. De har inte behövt lugnande/sedering heller.

Att göra ultraljud och ta urinprov är standard för en "njurutredning". Njurvärden kan vara förhöjda av en mängd olika orsaker. Man kan hitta cystor på njurarna, nedsatt definition mellan de olika delarna av njurarna, vidgat njurbäcken, njursten mm. Att hitta sådant tidigt kan innebära att man kan sätta in behandling för att sakta ner processen och att få katten att må bättre. Vissa saker t.ex. en infektion i njurbäcken kan även behandlas med antibiotika.

Att göra ultraljud och ta urinprov är standard för en "njurutredning". Njurvärden kan vara förhöjda av en mängd olika orsaker. Man kan hitta cystor på njurarna, nedsatt definition mellan de olika delarna av njurarna, vidgat njurbäcken, njursten mm. Att hitta sådant tidigt kan innebära att man kan sätta in behandling för att sakta ner processen och att få katten att må bättre. Vissa saker t.ex. en infektion i njurbäcken kan även behandlas med antibiotika.
Och på en gammal katt, en viktigt differentialdiagnos: cancer i njurarna. Då är det ingen idé att hålla på med njurfoder och återbesök osv när katten ändå bara har kort tid kvar.

Min hankatt ultraljudades flera gånger, både för att kolla njurarna (det visade sig att han hade en, troligen medfödd, defekt på njurarna) och annat (urinvägarna bl.a). Aldrig under narkos.

Han levde många år efter diagnos. Hans njurvärden höll sig på något förhöjda under åren (stabilt men kröp upp lite lite grann något år), han behövde inte medicineras för njurarna utan foder räckte och han såg aldrig "ut som en njurkatt". Alltid bra betyg av veterinären. Fick senare TR och fick flera tänder borttagna, inga problem med metacam vid dessa tillfällen. Fick somna in pga spondylos i ryggen, eftersom vi inte lyckades få honom smärtfri - njurarna hade ingenting med det att göra utan de värdena var fortfarande helt okej (något förhöjda).

Jag hade absolut låtit göra ett ultraljud.

Min lilla hona har något förhöjda njurvärden sedan något år tillbaka. Har hållit sig stabila sedan byte till njurfoder. Hon fyller 10år i februari (minst. Ålder är inte helt säkert fastställd eftersom det inte finns papper på henne.), och det är troligen något som kommit med åldern. Jag har ingen anledning att tro annat än att hon kommer att leva i flera år till. Förutom att hon är dyrare i drift så är hon helt opåverkad. Pälsen har blivit väldigt fin efter foderbytet också - bara beröm för hull och päls hos veterinären i höstas.

(Skriver inte ut värdena eftersom referensvärden kan variera lite mellan olika maskiner som används.)
Vi kollar njurvärden med blodprov i samband med den årliga vaccinationen. Jag brukar också låta göra det när katten blir dålig/sjuk, för att utesluta att det är njurarna som spökar.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 732
Senast: mackan
·
Katthälsa Vi har en katt som är runt 7 år gammal. Vi vet inte exakt eftersom vi fick honom från ett katthem. Vi har haft honom i 6 år och han har...
Svar
4
· Visningar
2 584
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama