Föräldrapenning, mammaledig, pappaledig o.s.v.

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

min_mamma

Förstår inte så mycket av försäkringskassans hemsida :angel:

Men kan någon förklara vad detta betyder?
1. Du kan ta ut ersättning mellan 1 och 30 dagar per månad

Vad menar dom med detta? Det blir ju lägre summa ju mindre dagar man väljer.

2. Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halvdag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag.

Vad menas med det? Är det när det utbetalas eller? :confused:

3. Min sambo har lägre årsinkomst än vad jag har, han kommer ju logiskt få en lägre ersättning än mig, men kommer bådas ersättning samtidigt?

4. Sen har jag en jobbarkompis som har en dotter på 11 och en på 7 år, hon har fortfarande någon typ av "mammaledighet" och jobbar bara mellan 9-15. Vad är det och hur funkar det?

Sv: Föräldrapenning, mammaledig, pappaledig o.s.v.

Men kan någon förklara vad detta betyder?
1. Du kan ta ut ersättning mellan 1 och 30 dagar per månad

Vad menar dom med detta? Det blir ju lägre summa ju mindre dagar man väljer.

Ja det blir en mindre summa man får ut, men anser man att man klarar sig på en lägre summa, eller att man tex är föräldra ledig en dag i veckan så är det jätte bra.

2. Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halvdag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag.

Vad menas med det? Är det när det utbetalas eller? :confused:

Det är ungefär som ovanstående, samt att jag tex jobbar numera halvtid och tar ut halvtid föräldraledigt så jag kommer upp i en heltids ersättning för att inte förlora min SGI. Man kan även tex jobba 7/8 dels dag och ta ut föräldra peng för 1/8 dels dag för att komma upp i heltid.

3. Min sambo har lägre årsinkomst än vad jag har, han kommer ju logiskt få en lägre ersättning än mig, men kommer bådas ersättning samtidigt?

Den som tar ut sin ersättning får den i slutet av den månaden, man kan inte båda ta ut fulla dagar för ett och samma barn, däremot kan man ta ut en halvdag var.

4. Sen har jag en jobbarkompis som har en dotter på 11 och en på 7 år, hon har fortfarande någon typ av "mammaledighet" och jobbar bara mellan 9-15. Vad är det och hur funkar det?
Det låter lite halvunderligt, men man har rätt att ta ut föräldradagar till och med det år barnet fyller 8 år. Man har även rätt att gå ner i arbetstid till 75 % tills barnet fyller åtta år. Man förlora då 25 % av lönen men om man har råd och vill vara hemma mera med sina barn så är det ett alternativ. Man kan även gå ner ännu mer i arbetstid om man har kommit överens med arbetsgivaren. Sen finns det en massa fall som faller utan för ramarna, om barnen tex har något vårdbehov osv.

Hoppas att jag rätade ut några frågetecken... Om ni har fler funderingar så kan det vara en idé att boka en tid men någon på försäkringskassan och gå igenom alltihopa så får ni helt korrekta svar.

Senast ändrad:

Jodå några saker förstår jag :D

Får man någon ersättning från arbetsgivaren eller är det bara försäkringskassan som ger ersättning?

Så aktuellt är det inte med föräldra penning att vi behöver gå till försäkringskassan, ingen bebbe på G här inte...inte än iallafall! ;)

Det är olika beroende på vilket avtal arbetsgivaren har, hos oss tex får vi en så kallad föräldralön, vilket är 10% av två månadslöner. Andra har ingenting, en del har längre period med 10% av lönen. Men arbetsgivare är inte skyldiga, så vida det inte är avtalat, att ge någon sorts föräldralön, så generellt är det enbart försäkringskassan man ska räkna med.

så egentligen blir det lite pengar om min man vill vara hemme med mig de första 2 mån med nästa barn? Funderar isåfall på att han tar ut 1 av sina 2 outnytjade mån från första barnet, och andra mån att vi delar halva dagen var?
Inte snällt få mindre pengar för att båda vill vara hemma samtidigt med barnen de första månaderna/månaden.

Ja, men i det fallet att bägge föräldrarna "vill vara hemma", då får man nog stå sitt kast ekonomiskt sas. Vad jag vet får man inte ta ut föräldradagar samtidigt, utan det är som mest 100% på barnet, men visst kan man dela på dom på så vis att ena föräldern tar 5 dagar i veckan, och den andra två, eller någon annan uppdelning, så länge det totala antalet uttagna dagar blir max 7 dagar i veckan. Däremot vet jag inte riktigt hur det blir om man har två barn, om ena föräldern tar dagar på ena barnet, och andra föräldern på andra barnet. Det vore ju intressant att veta om det går.

Jo man kan ta föräldrardagar på var sitt barn, det är ju inte säkert att man är hemma med det "stora" barnet så det är helt okej. Sen har man ju även de första 10 pappadagarna att ta ut, de får man ju ta ut samtidigt som mamman är föräldraledig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Övr. Barn Snart är det dags för mig att söka föräldrapenning och havandeskapspenning. På den förenklade uträkningen på fk hemsida står det...
Svar
9
· Visningar
1 219
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama