För tidigt för fri tillgång på hö/hösilage i hagen?

elarn

Trådstartare
Jag brukar ställa ut en rundbal med hö/hösilage i hagen under vinterhalvåret.

Och nu är min fråga:

- Är det för tidigt att börja ge fri tillgång?
Mina hästar går i en ganska stor hage, och det finns rätt mycket gräs, men
hur mycket näring är det kvar i gräset?

Sv: För tidigt för fri tillgång på hö/hösilage i hagen?

jag vet inte vad ni har för temperatur, men här i Småland är det fortfarande massor med näring kvar i gräset. Så länge det är så varmt att gräset växer är det också näring i det.
Hos mig skulle en bal i hagen inte bli uppäten i tid just nu, då de skulle föredra gräset som finns i riklig mängd.
(förra året fick vi börja ställa ut balar 10 september, för då var betet slut...)

Hur mycket hö/hösilage äter de nu? Eller äter de fortfarande bara gräs?

dom brukar få ca 4-5 kilo var, så det är ju inte så jättemycket.

går hästarna ute dygnet runt?

om de är i gott hull finns ju ingen anledning att ge, oavsett vad det är för näring i gräset rent tekniskt? Det är ju inte att hästarna behöver näring om de är ute bara långa dagar eller halva dygnet osv, det viktiga är ju att de fyller tugg och tarmbehovet dvs har att plocka i sig.

går hästarna ute dygnet runt?

om de är i gott hull finns ju ingen anledning att ge, oavsett vad det är för näring i gräset rent tekniskt? Det är ju inte att hästarna behöver näring om de är ute bara långa dagar eller halva dygnet osv, det viktiga är ju att de fyller tugg och tarmbehovet dvs har att plocka i sig.

japp dom går ute dygnet runt.
Men jag har nog bestämt mig för att inte ställa ut en hel bal riktigt ännu.
Jag fodrar nog egentligen för mycket, för jag är rädd att hästarna ska magra ur.. :P

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar