För mycket protein?

Remix

Trådstartare
Vad händer om hästarna får i sig för mycket protein?
30516409.jpg

Kolla proteinet. Vi har ganska höga värden på höet och hästen är svårfödd.
Vad skulle ni göra?
Är det farligt? Vad kan hända isåfall?

Senast ändrad:
Sv: För mycket protein?

proteinöverskott från grovfoder är i normalfall helt ofarligt.

Du har också ett klart överskott av energi, har du en häst som lägg lägger på sig kan du nog förvänta dig en rundare häst inom ett kort tag.

Kan du inte visa foderstaten så man kan se vart energi och protein kommer ifrån?
Har du grovfoderanalysen? vad visar den?

Svarar alla:
Hon har väldigt svårt att lägga på sig så det är bra om hon blir lite rund.
Jag är livrädd att nått ska hända då massa mystiska skador/sjukdommar funnits i släkten.
(vet inte vad man ska skriva men skriver de som står på pappret)
I Torra höt:
TS 84
Smrp 73
Energi, foder 8,8
Ca 2,8
P 2,6
Mg 1,0
K 24,4

Ensilagen:
TS 66
Smrp 42
Energi, foder 86,4
Ca 2,2
P 1,6
Mg 0,8
K 15,3

Du har ju kanonbra grovfoder. Behöver inte lägga till något alls utan kan få en bra foderstat på enbart grovfoder. Grattis!! (jag är avundsjuk)
Anpassa så att du får den energimängd du vill ha helt enkelt. Proteinöverskott från grovfoder är som sagt inget att oroa sig för.

Hur stor är hästen? ca vikt?
Du har ju ett beräknat behov at ca 61 mj per dag så jag gissar att hästen inte är så stor. (eftersom det dessutom är svårfödd verkar det vara en rätt liten ponny)
Men för att få ca 61 mj/dag kan du ta 3 kg av hösilaget och 4 kg av höt. Det ger 61 MJ och 418 g protein. Detta ger en kvot på 6,8. Jag skulle vara överlycklig!!

Senast ändrad:

Hon är 146 och väger ca 400 skulle jag gissa på.
Enligt vet måste hon ha lusern men ja fattar inte varför när vi har så pass bra grovfoder.
Men om man gör som du säger står det:
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.0 5.3 33.5 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 60.8 54.4 - 10.5 Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 364.8 418.0 14.6 OK
Ca 23.7 17.8 - 25.0 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 15.2 15.2 0.0 OK
Ca/P 1.6 1.2 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge foderkalk eller ett mineralfoder.
Mg 9.1 6.4 - 29.8 Foderstaten innehåller för lite magnesium. Ge mer grovfoder (ev lusern) eller ett mineralfoder.
Se 0.8 0.1 - 93.3 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Tokbra hö ju! Jag hade gett lite Hippo Alfa (eller lucerne då) som skrammel i krubban och varit lycklig över mit toppenbra grovfoder. :)

Men om du vill ha mer energi så är det ju bara att öka på hömängden. Du har ju suveräna värden.
Sen tittar du på olika mineralfoder och dess innehåll och väljer den sorten som passar bäst att komplettera med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv