för lite protein, eller?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min tjej har blivit igångsatt nu, äntligen och vi har kommit till att rida ca 1 timme/dag.. När vi bara skrittade höl hon sej jättefin i muskler och hull, men nu ha muskerna liksom trillat bort (på typ en månad) och lite av hullet med ffa över ryggen/rumpan.. Det går ju gradvis så det är svårt att upptäcka när hon börjar falla ur, speciellt med vinterpälsen..

Ska jag förutsätta att det är proteinbrist som gäller?

Jag har ingen möjlighet att analysera grovfodret, för vi får tydligen balar från olika åkrar varje gång.. Hon är pigg och glad, bara med mindre muskler, liksom. Med pigg menar jag på gränsen till skogstokig, så jag tror inte energibrist är något problem, eller kan det vara ett problem ändå??

Några tips någon??/ Lavinia, som verkligen saknar analyserat foder, men inte har råd att flytta pållan..

Sv: för lite protein, eller?

Låter som proteinbrist i mina öron. Inte så konstigt att det visar sig just nu, det brukar komma fram ordentligt den här perioden ifall hästen har fått ett hö med dåligt proteinvärde. Jag skulle nog byta tex ett par kg hö mot ett par kg lucern hack (gradvis såklart) för att få upp proteinet men inte energin. Tänk på att det tar lång tid att bygga upp hästen igen, det går inte över en natt direkt.

Hästar kan bli pigga pga att de har proteinbrist så det kanske kan vara en orsak? Vad får hästen att äta?

Hej!

Hon får 12.5 kg torrt hösilage (nästan som hö)
ca 1 dl havre (så tanterna i stallet inte ska klaga på att hon inget får)
5 dl luzernpellets (har höjt till 7 och ska höja mer, men gradvis såklart..)
mineraler med smaskig vitlökssmak...

Kan inte ge mer havre eftersom hon redan är skogstokig, men jag har börjat höja luzernen, eftersom jag också misstänkte proteinbrist..

/ Lavinia, som tacksamt tar emot allt hjälp hon kan få

Höj på med lucernet. Finns det någon chans att ge hack istället för pellets? Jag skulle inte tveka att ge 2 kg hack/dag.

Kan du inte ge morötter eller nåt istället för havren? 1 dl är inte mycket men det finns ju hästar som reagerar negativt på havre.

/Linda

Hej!

Morötter tål hon inte, så det är ingen bra ide´tyvärr. Jag har ingen möjlighet att åka och köpa miljontals hack-påsar(som ju tar slut rätt fort om man fodrar lika myket som pelletsen). Vi räknade på att ge hack, men det är inte särskilt ekonomiskt (eller just nu helt omöjligt eftersom man inte kan ta med sej dom på bussen..).

Men då fortsätter jag höja luzernet mer../Lavinia

Väger inte pelletsen och hacket lika mycket? Säckarna alltså? Hästen får ju i sig tillräckligt med grovfoder ändå så att det är hack är inte nödvändigt. Jag skulle nog våga mig på att ge 2 kg lucern (2 kg torrt som man sen blöter) men uppdelat på iaf två givor, då får hästen iaf i sig lite mer protein. Om det räcker eller inte går ju inte att säga iom att silaget inte är analyserat men du kommer ju en bit på vägen iaf och snart är det ju bete dessutom.

Hack och pelletssäckarna väger lika mycket, och jag tror att det skiljer en femma ung. i pris. Således borde en säck hackad räcka lika länge som en säck pellets:idea:
Min pålla har stått på såpass som 4 kg hack/dag när höt varit dåligt proteinmässigt, och pelletsen står hon i dagsläget på 2 kg av/dag.

Lusern är ju grovfoder, så det är svårt att "överdosera".
Jag ger dock inte mer än 2kg pellets(uppblött) / mål eftersom min häst kastar i sig det. Hacket brukar jag hänga in i en stor hink i boxen, och då varvar hon hacket med höt. Mycket att pilla med:D

Antiqua skrev:
.

Lusern är ju grovfoder, så det är svårt att "överdosera".

Det man dock ska tänka på är att lusern innehåller mycket kalcium så om man ger mycket lusern (mer än 1kg) så är det läge att även ge fosforbalans.

Hej!
Om man ger vetekli också då? Då borde hon få i sej mer fosfor, eller? Hon brukar vara bra på att sortera ut pulver och mineraler ur maten../ Lavinia

Vetekli innehåller mycket fosfor. Vet att det diskuterats hur bra hästen kan ta upp det men det är ju inget farligt att ge iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama