För gammal läromästare?

marrissparris

Trådstartare
Vi har haft annons ute då vi söker hopphäst/läromästare till min 16-åriga dotter. Har fått många svar men ffa en häst verkar mycket intressant. Han har gått 130 resp La/msv dressyr. Han är veternärbesiktad ua, pigg, lättriden, fin exteriört, rätt storlek, 175 cm, då dottern är lång. En trevlig häst helt enkelt:) Kruxet är att han är född 1994, dvs blir 18 år vid årsskiftet... Vet inte om det är så "schysst" att köpa en så pass gammal häst då dottern vill tävla eller uppväger fördelarna som en läromästare hans ålder. Nån som har några bra råd om hur jag ska "tänka"?

Sv: För gammal läromästare?

Jag skulle tycka att det är för gammalt. Som läromästare i dressyr och för att tävla dressyr skulle jag tycka det är ok men inte om din dotter ska rida och tävla hoppning på mer än 100-110 cm men knappt då. En läromästare på runt 15 år kanske skulle vara bättre :) men det är klart då kostar dom väl lite mer.

Det beror helt på individen tycker jag.
Min häst är -97a och han är inte gammal, inte ens nästan.
Är han fräch och pigg att rida så hade jag nog kunnat köpa den.
Mycket hänger ju också på hur ni tänkt använda hästen.
Med rätt träning och omsorg så kan han säkert tävla länge än men det är kanske inte läge att satsa på några jättehöga klasser, det är inte snällt.

Priset är ganska irrelevant då tanken var att dottern skulle få en bra och välutbildad häst. Hon har haft egen ponny sedan hon var fem år, en kat b och en kat d. Ingen av dem har varit lättridna läromästare - tvärtom. Tanken var därför att när hon nu går upp på storhäst ska få slippa "kämpa" för mycket. Känns som det finns hur mycket bra hästar som helst till salu nu...

Tanken var därför att när hon nu går upp på storhäst ska få slippa "kämpa" för mycket.

Det beror ju väldigt mycket på individen och deras "personkemi". Du kan hitta en häst som är 10 år som har gått 130-140 i något år men som ändå passar perfekt för att lära din dotter att gå de klasserna trots att den inte har år av rutin. Medan du kan hitta en 17åring som har gått 130 i 10 år men inte hjälper din dotter särskilt mycket ändå.

Eftersom det som alltid är så stor skillnad från individ till individ skulle jag leta i en yngre åldergrupp (inte under 10 år) som har fler roliga år kvar på tävlingsbanan med din dotter. Eftersom det finns så mycket hästar till salu så är jag övertygad om att ni kan hitta en häst liknande den ni tittar på nu fast yngre :)

Tycker det beror på vad din dotter har för ambitioner? Vilka klasser vill hon rida?
Planerar ni långsiktig eller vill bara ha en häst de närmaste åren och sen trappa ner. I dagens läge finns det hur många billiga hästar i 8-15 års ålder som går 1.30 och är det 1.30 hon vill rida bör ni köpa en yngre häst.

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 217
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka