Fölungen ratar mineralerna

mullah

Trådstartare
Min sjumånaders avvanda fölunge gillar inte mineralerna. Vi blandar dem med hel havre men så fort han känner mineralsmaken så spottar han ut alllt.
Soja äter han inte, betfor äter han inte. Det är inte lönt att ställa ut en slickmineral balja för den sparkar hästarna sönder. Är det någon som har något bra tips?

Sv: Fölungen ratar mineralerna

Vad får han övrigt för kraftfoder ?
Är mineralerna pellets eller granulat ?

Antingen kan ni prova med pellets eller så kan ni sätta in en mineralbalja i hans box bara, om han nu står på box.
eller så sätter ni ut en krubba i hagen där det alltid finns tillgång till rena mineraler så han kan välja när han vill ha det.

Annars kan ni prova köpa ett kraftfoder som är komplett, speciellt för unghästar kanske, som innehåller tillräckligt med mineraler om han får den mängd som står angiven.

Jag har dock haft många föl under åren och det är inte många av dem som äter mineraler frivilligt under första året.....

Jag antar att du har pelleterade mineraler (betydligt smakligare för hästen)?

Får du honom inte att äta ex.vis betfor om du har konkurrens av en annan häst? Våra små lärde sig snabbt att åt man inte upp så tog jämnårige kamraten och länsade ens krubba vilket stimulerade aptiten när de skulle lära sig äta kraftfoder.

Att få honom att äta betfor tycker jag är viktigast eftersom du kan "dölja" annan mat han inte gillar med den.

Svår fråga, det kan vara så att den inte behöver mera mineraler, hästar är duktiga på att veta vad dom behöver och inte, det kan juh hända att det är så pass med mineraler i grovfodret! Min ena häst gör likadant och jag rådfrågade veterinär hur jag skulle göra för att den skulle få i sig mineralerna och hon tyckte jag skulle ta bort mineralerna ett tag för hästen fick säkert i sig det den behövde från grovfodret.

Hoppas du kommer på en lösning.

Se till hatt ha ett mycket bra grovfoder, om möjligt fri tillgång ........

Liknande trådar

Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 695
Senast: moiran
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 047
Senast: axel
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Misiaczek
·
Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka