Följsamhet över hinder..

polly p

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på övningar för att träna bättre följsamhet över hinder.
Min 14-åriga dotter är hoppintresserad och tanken är att komma igång och tävla.
Självklart rider vi för instruktör men jag skulle vilja ha tips på övningar för att öka följsamheten och att inte bli efter med överlivet.
Vi är ju ute på ponnyjakt och man ser ju tydligt på bilder och så att hon skulle behöva komma fram med överlivet betydligt så därför undrar jag om det finns övningar att göra hemma och där jag kanske kan hjälpa henne lite?

Tänker till exempel låga studs?? Lära sig ett bättre knäslut och gå fram med både hand och överliv och kanske ta hjälp genom att hålla i martingalrem-halsrem?

Sv: Följsamhet över hinder..

stuts och 5 1/2 kan vara bra, bara att följa med över och fokusera på sits och följsamhet.

för att göra det mer komplicerat kan man också sätta enkel hinder eller en kombination på relaterat avstånd efter serien.

Sv: Följsamhet över hinder..

Är långt ifrån något proffs men bygg upp övningar där hästen kommer in på rätt avstånd och ryttare inte behöver göra något mer än koncentrera sig på sig själv =)

Studs är ju jätte bra, vi brukade när jag var mindre hoppa studs på många olika sätt, släppa tyglarna och ha händer rakt ut, brukar börja med en i taget, blunda, säga sitt telefonnummer, sjunga en sång osv =) Kul och bra balans övning
Släppa tyglarna, blunda och sjunga samtidigt brukar vi göra i slutet :P
Kanske börja med bara galoppbommar på marken och få en stabil och bra sits där och sedan bygga upp hinder efter hand
Vid framskrittning, korta upp lädren och stå upp i lättsits och verkligen tänka på hur man står
Sen kan man ju gå vidare med att bygga om studsen till olika roliga serier osv =)

Halsrem alt. ta mantag tycker jag är jätte bra =)

Har själv fått jobba mycket med min sits sen jag köpte min häst då han hoppar mycket mer med ryggen och gärna landade lite i framvikt i början, det blir bättre och bättre =)

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar