M
Mantasmatte
Jag har ett shettisföl på 8 månader som väldigt ofta blir dålig i magen. Allt började för ca 2 månader sedan då jag köpte en stor säck morötter och matade med varje dag. Tog bort morötterna när han blev dålig, då blev han bättre och tillslut normal. Testade att ge morötter igen och problemet kom som ett brev på posten. Han blev bättre igen, men fick smaka lite äpple och då var det kört igen. Problemet är att han nu, trots att han bara äter torr hö av bra kvalitet, fortfarande bajsar så det rinner långt ner på hovarna och han alltid är kladdig på bakdelen. Han är avmaskad och pigg och rund i hullet. Han går fortfarande med mamma och tuttar då och då. Han får även ½-1 dl krafft 60 1 gång om dagen och fri tillgång på salt.
Har testat att ge honom propaste för att återskapa bakteriekulturen, men det hjälpte inte.
Det knepiga är att han kan se torr och fin ut någon/några dagar sedan kommer "rinnfisarna" tillbaka utan att jag ändrat nått ur foderstaten. Varför? Vad kan jag göra för honom?
Observera att hans avföring är normal men han verkar fisa "bajsvatten" när han bajsar. Nån som känner igen det?
Har testat att ge honom propaste för att återskapa bakteriekulturen, men det hjälpte inte.
Det knepiga är att han kan se torr och fin ut någon/några dagar sedan kommer "rinnfisarna" tillbaka utan att jag ändrat nått ur foderstaten. Varför? Vad kan jag göra för honom?
Observera att hans avföring är normal men han verkar fisa "bajsvatten" när han bajsar. Nån som känner igen det?