Fodring vid igångsättning?

C

chira

Mitt fullblodssto på sex år har nu i ca 5 månaders tid varit stående p.g.a hälta. Igår var vi in till vet och hon blev friskförklarad! Får nu börja skritta henne igen :love::love: Lyckligaste dagen i hela mitt liv då hon vid förra besöket i princip blev utdömd.

Men till saken då. Under hennes vila har hon endast gått på bete, fått extra hö och lite betfor för att kunna få i sig extra mineraler och smärtstillande. Det var vet som sa att hon inte skulle ha mer än så.
Iallafall så är hon nu tunn och omusklad och jag funderar på vad som är bra att ge just i början av igångsättningen? För att hon ska kunna bygga upp sig igen.

Det jag har funderat på är lusern eller kraft grov just p.g.a proteinerna. Men jag är så fruktansvärt dålig på foder så jag vet inte alls faktiskt. Syster tyckte att det räckte med havrekross och betfor till en början men det känns lite lite tycker jag allt.
Men p.g.a. min osäkerhet så frågar jag er bukealmighty ;) Vilka olika foder är bra att ge just vid igångsättningen?

Kan lägga till att igångsättningen kommer att ske väldigt långsamt med skrittpromenader och sen skritt uppsuttet i ca 2 månaders tid för att vara säker på att inte gå för fort framåt.

Sv: Fodring vid igångsättning?

Vad har hästen ätit innan som fungerat?
Jag hade nog börjat med lusern o olja samt behållt betforn. Ev blandat i lite kornkross.
Ett fullblod kan ju behöva ganska mycket mat även som underhåll. Har du analys på höet så underlättar det.
// Linda

Det borde inte behövas så mycket mer foder till de korta skrittpromenader som blir i början än vad som behövts under vilan.

Faktum är att många vanliga ridhästar arbetas så lite att de aldrig behöver arbetstillägg. Jag har själv aldrig justerat foderstaten till någon av mina hästar när de vilat, utan har ibland snarare haft ständiga problem med att kunna ge tillräckligt LITE näring... ;)

Har hästen blivit mager under vilan har den ju dock fått för lite mat, så jag undrar vad veterinären baserade sina foderråd på? Såg h*n din höanalys? :confused:

Eller är det jag som tolkar "tunn och omsuklad" fel? :)

Det finns inga foderslag som är speciellt bra vid igångsättning, hårdträning etc, utan man måste utgå från en aktuell höanalys och komponera en foderstat med rätt näringsinnehåll.

Svarar båda.

Hästen åt tidigare havrekross, krafft grund och betfor. +hö självklart då.
Har tyvärr ingen analys på höt vi har hemma nu men kommer att få en när vi börjar ge hösilage.
Hon är inte jätte smal men revbenen syns lite.
Pratade med min tränare idag som tyckte att jag inte skulle göra några förändringar alls till en början. Ge lite lusern för att hon skulle lägga på sig lite och behålla betforn. Så vi kör på det, hon har ju trott allt sett hästen tidigare och är fruktansvärt duktig :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 404
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 950
Senast: tuaphua
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
3 026
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder... 2
Svar
24
· Visningar
1 919
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka