Fodra med mera hö på vintern

ponnymother

Trådstartare
Hur mycket mera hö ska dom ha på vintern för att hålla värmen? Har en mullig liten bponny (shettis-russ) och en ganska tunn dponny. Båda är spårklippta och har täcken. Den lilla får ca 3-4 kg hö per dag, hur mycket mer ska man ge för att hon inte ska rulla fram? (Den stora får sitt extrahö till kvällen-natten)

Sv: Fodra med mera hö på vintern

det är svårt o säga när man inte har sett dem, men en b-ponny som vi tar hand om ibland får 5-6 kg på vintern.
och en d-ponny som vi tog hand om förut fick 6 kg på vintern, han var dock vääääldigt lättfödd.:d
så till din shettis-russ kan du nog ge åtminstone 5 kg tror jag.
och om d-ponnyn var tunn så kanske 8-9 kg åtminstone tror jag.
känn dig fram, se om dem går upp eller ner i vikt osv.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama