Fodertillskott på betet

E

Egonson

Våra hästar står nu (höst tom. vår) på följande foderstater (analyserade och uträknade):

Lina, Nsv bruks. Lättfödd:
10 kg hö
300 g havre
200 g betfor
100 g soja
100 g miner röd

Banco, Vbl travare. Svårfödd:
10 kg hö
2 kg Fibergi Bas
100 g soja
80 g miner röd

Nu undrar jag hur man ska göra med fodret sommartid?
Vi kommer att rida ca 5-6 dagar i veckan a 1 timme.
Betet de går på är stort med mkt gräs som växer hela sommaren (skog,naturbete och återväxt från höskörden). Altså betar de i princip dygnet runt.

Vi har tänkt ge dem följande tillskott på betet:

Lina:
100 g Miner Grön
100 g Havre

Banco:
1 liter Fibergi
100 g Miner Grön

Behöver de soja även på vintern, eller brukar det finnas tillräckligt med protein i betet?
 
Har för mig att gräs (givetvis beroende på sort också) generellt har en kvot på ca 11 så det går nog ingen nöd på de. Äter de havre på sommaren? I början av sommaren vägrar min häst äta något annat än gräs och godis. Tom betfor är äckligt då! :p

Tror inte att havren behövs under början av sommaren när gräset är bra, men senare får någon annan svara på då jag inte vet hur fort näringen sjunker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 591
Senast: Madick
·
A
Foder & Strö Har en åring med vad jag tror är foderknölar (har lagt in en tråd tidigare men inte fått svar...). De är som små ärtor under huden och...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Armani08
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 166
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp