foderstrupsförstoppning

T

tussinuttan

hejsan hej! finns det någon som har nåt bra tips på foder till en häst som haft foderstrupsförstoppning? :bump:
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Speciellt foder vet jag inte, men uppblötat foder samt lite olja i maten skadar inte.

Sen har det precis varit ett par trådar om att om man ger lite hö före kraftfoder så minskar risken eftersom grovfodret sätter igång salivutsöndringen.

Det är säkert värt att prova, jag har själv inte haft någon egen med dessa problem...
 
Sv: foderstrupsförstoppning

kan tillägga att jag personligen är ganska övertygad om att om det beror på att hästen är glupsk, så hjälper det att öka högivan så hästen slipper känna sig hungrig. Bra om hästen står på halm så den kan tugga då och då.

Har själv gräsfröhalm bal i hagen om de lyckas sätta i sig morgon och eftermiddags givan, samt fri tillgång till hö inne. mao det finns hö kvar på morgonen.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

grejen är den att han har haft det en gång innan pg a att någon hade slängt torr betfor i hagen.vi höll på i två timmar tillsammans med veterinären för att få bort "klumpen" i halsen på honom...Har dom väl fått det en gång så är det lättare att dom får det igen,vilket han då fick i förrgår dock inte lika allvarligt som sist.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Se till att hästen fått hö att äta en stund innan kraftfodret.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Stora stenar i krubban, så att han får pilla lite för att få i sig maten?
Brukar kunna hejda "bulimiker" som vräker i sig maten...



MVH/



Jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 724
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
392
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp