Foderproblem

Sv: Foderproblem

Totalt trådkap :)

Men betyder det att jag enligt samma princip skulle kunna ge min hund Nordics laxkross + Standardt Immun och på så vis täcka hela hundens behov av vitaminer och mineraler?

Alla hundar kliar inte då du ser. Om den vet att den inte borde klia kan den göra det i smyg. Jag såg aldrig att min hund skulle ha kliat sig, men det har hon antagligen gjort. Först då hon blev riktigt dålig började hon faktiskt klia sig öppet.

Jag tyckte att det var enklast att börja såhär:

1. Ge enbart kött, valde en proteinkälla han inte ätit förut: ren

2. Morötter och renben som sysselsättning/bukfylla

När kliet lagt sig kan man börja testa att lägga till saker och se vad som händer.

Jag tycker att det låter som foderallergi som irriterar magen, om kliet inte lägger sig på en så ren diet som möjligt får man göra ett pricktest.

Min hund är fri att klia sig när så hon behagar. Så att hon skulle känna att hon inte får, nej det tror jag absolut inte. Sen så är min hund mig hack i häl iprincip dygnet runt, hon är där jag är, helst på mig :p skulle hon ha kli så är jag övertygad om att jag hade märkt det.

Men sådan allergi ger ju klåda?

Om det var så enkelt att utesluta atopisk allergi bara för att hunden inte kliar sig så skulle nog många hundägare vara tacksamma. Det kan finnas en atopisk OCH en foderallergi som triggar varandra.

Du kan väl prata med veterinären om det iaf.

Ja vist ska jag göra det.
Kan ju finnas ovanliga symptom på det med, som på mkt annat.
Men dom symptom som står på nätet, har hon iaf inte.
Ska ändå ringa på måndag och höra vad dom tror om att gå över till färskfoder.
Hon har förbryllat dom en del med sina symptom, och jag vet inte.. får kanske kontakta ngn annan för dom tycker inte riktigt hon har några problem i nuläget.
Men en hunds slemhinnor i ögonen ska inte vara så röda som hennes är.

Jag vågar nog inte riktigt svara på det. Från nötdjur kan man ju få så många olika delar både fett och magert kött, vom, lever, ben, osv. Lax är ju visserligen nyttigt med mycket fett och protein, men kanske lite för mycket fett? Kanske lite för mycket D-vitamin? Kanske risk för hög koncentration av gifter som ju kan finnas i odlad lax (om Nordics nu är odlad)? Jag har ingen aning faktiskt.

För att uppdatera lite så har jag vart hos en ny veterinär lite akut i lördags pga den skadade trampdynan och svampen i tassen.
Hon trodde inte att det hade ngt alls att göra med hennes foder.
Hon tyckte inte heller att det var ngt allvarligt med hennes lite röda ögon utan tyckte att hon såg helt okej ut.
Men hon var rätt bra i ögonen då när vi var där. Det kan skifta rätt mkt på bara en dag.
Men i veckan blir det att åka och inhandla köttkross och fasa in henne på, går det bra tänker jag sedan börja blanda i lite grönsaker och om hon mår bra på detta så kommer jag försöka fasa över henne på färskfoder sedan.
Funderar på Musch hundkorv. Känns ju extremt smidigt o slippa frysmaten.
MEN!! Det står att det innehåller melass, det känns som att det kan vara rätt kass på en känslig hund? Eller är jag helt ute och cyklar? Ja menar det borde väl motsvara socker??

Totalt trådkap :)

Men betyder det att jag enligt samma princip skulle kunna ge min hund Nordics laxkross + Standardt Immun och på så vis täcka hela hundens behov av vitaminer och mineraler?

Nix, kalciumhalten blir för låg och du måste tillsätta extra av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 146
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 650
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 420
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 074
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka