Foderproblem

Shark

Trådstartare
Nu är jag så jäkla trött på allt jäkla krångel med foder till min hund.
Hon är antingen foderkänslig eller foderallergisk.
Vi har provat
hills veterinär för känsliga magar - funkade inte alls
RC både veterinär och dermacomfort - funkar men inte helt bra
Eukanubas - samma som RC
Nu senast provade jag faktiskt doggy professionals för känsliga magar och det gav samma resultat som RC och eukanuba.

Problemet hon får är irriterade slemhinnor i mun och ögon.
Nu har hon dessutom fått svamp i en tass, rejält. Jag misstänker ju att detta kan ha med foder att göra.
Det jag känner nu är att jag vill prova ett foder utan spannmål.

Vilket rekomenderar ni?
Finns det något färskfoder som är smidigt att beställa och ge utan en massa jäkla tillsatser i? Gärna då kanske olika, lamm, nöt osv.
Allt för att kunna utesluta vad fasen det är som ger henne problem.

Senast ändrad:
Sv: Foderproblem

Vom og Hundemat är det enda helfodret utan spannmål. Klass vom och Klass köttkross är inte helfoder men innehåller bara nöt, Nordic lax innehåller bara lax, dvs inget annat o man får komplettera med vitaminer/mineraler.

Ja, vi gjorde ju detta med veterinärfodrena men hon blev ju inte helt symptomfri.
Men det är ju spannmål även i dessa, det jag funderar på nu är ju om spannmålet är boven i dramat, därav vill jag prova ett foder utan spannmål.

Om man nu skulle köra på tex klass köttkross, vad behöver man tillsätta då?
Jag kan lätt tänka mig att köpa rent kött och tillsätta vad som behövs.

Inte vet jag? Jag gjorde som veterinären sa.
Dom trodde inte på allergi, utan känslighet.

Det finns färdiga tillskottsmixer att köpa i djuraffärer. Sen kan man sätta till olja (fisklever- eller vanlig beroende på vad tillskotten innehåller) och lite mixade grönsaker för magfunktionen.

Men att börja med en sorts kött utan några tillskott alls går bra, ingen skada sker på några veckor. Sen får man ju sätta till och prova sig fram

Och som sagt, låt det ta tid. Minst 8 veckor. Då hunden är symtomfri tillägger du något nytt i maten i en veckas tid. Visar hunden inga symtom är det ok, blir det symtom får man gå tillbaka till ruta ett och vänta tills alla symton försvunnit.

Jag kör Vom og hundemat till min. Funkar riktigt bra och är supernöjd. Hunden har redan blivit mycket bättre i magen, pälsen och allmänt.
Dock kanske det inte är så enkelt att att få tag i överallt. Fodax kör ju i hela Sverige om jag förstått det rätt? Testa? Annars kolla på Djurmagazinet vad dem köper hem. Är nämligen där jag köper VoH.

Nej, nej, inte fiskleverolja, den är ytterst svår att dosera o innehåller massvis av A o D vitaminer.

Ja, det var så jag gjorde med veterinärfodrena men hon blev ju aldrig helt symptomfri.
Ska prova detta med enbart kött och sedan tillsätta vitaminer och grönsaker.

Sa du testade alltsa att ge ENBART Hill's z/d under 8 veckor utan att ge nagaot annat godis, grönsaker, oljor, tillskott, ben etc.?

Därför sade jag att det beror på hurudant tillskott man ger. Oftast innehåller de ju de flesta vitaminerna, så vanlig olja räcker.

Hon får aldrig ngt annat att äta än sitt foder eftersom är så känslig..

Googlade och jag känner ej igen syptomen som nämns på min hund.
När hon varit som värst har slemhinnor i ögon och hals varit röda, hon har hostat och harklat när hon blivit uppspelt, på ngt foder fick hon även slem och blod i avföringen.
Nu har vi kommit så långt att enda synbara symptom är lite rosa i ögon.

Nordic special+ innehåller endast nötkött+nötvom, potatisfibrer och ångkokt korn. Min var misstänkt foderallergisk (men det visade sig att hon inte är allergisk alls) och jag slussade in henne på Nordic i tvåveckorsperioder:

1. Hydrolyserat foder Hill's z/d (kan inte orsaka allergi, men vissa hundar kan reagera negativt på det av andra skäl vilket man måste vara observant på.

2. Hill's z/d + nötkött

3. Hill's z/d + nötkött + potatisfibrer

4. Nordic special (dvs. nötkött + potatisfibrer + korn)

I ditt fall skulle jag kanske testa Nötkött+tillskott t.ex. Standardts Immun som är ett vitamin- och mineraltillskott för hundar som BARF:ar. Klarar hunden det så skulle jag prova potatisfibrer och slutligen Nordic special.

Varför föreslår jag då det?

Nötkött föreslår jag pga att det är hyfsat billigt, näringsrikt och enkelt att få tag i. Dessutom om hunden klarar det så har mycket vunnet eftersom du kan ge hunden rekreationsben i form av t.ex. märgben. Du kan ge både kött, lever och vom. Nordic har frusna plastkorvar med nötkött som inte är så fasligt dyra. Köper du i livsmedelsbutiken, tänk på att inte välja för magert kött eftersom fett är den primära energikällan för hund.

Att jag sedan förespåkar Nordic special beror på att det innehåller så pass få ingredienser så att det är lätt att få in hunden på ett fullfoder (om man nu känner att det skulle vara jobbigt att BARF:a eller laga egen mat. Efterhand kan du ju testa ytterligare ingredienser så att du kan slussa in hunden på något annat färskfoder om du hellre skulle vilja göra det.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 374
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 033
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka