"Fodernissar" - Berätta hur ni gör!

AthenaAvalon

Trådstartare
Jag ska försöka lära mig att räkna själv på analysen av hösliaget jag har.
För att kunna göra detta behöver jag veta vad en häst på ca 500 kg kan tänkas behöva för näring/dag.

När jag vet detta kan jag se vad mitt hösilage kan ge och där efter leta komplement inom kraftfodret.

Hur vet jag att kvoten stämmer mellan Energi och protein, när jag räknat ut hela min foderstat med hösilage + kraftfoder?

Så, ni som kan det här, vad har ni för tips när ni räknar? Jag känner att jag måste kunna räkna själv i stället för att ta hjälp av andra hela tiden. Dessutom får man hemskt många olika svar!

Förstår att man kanske inte kan sätta ett exakt värde på vad en häst ska ha i sig per dygn då alla är olika, men ett bra riktmärke, gärna i överkant då jag har 3 svårfödda djur.

Och om jag räknar på 500 kg häst? Hur omvandlar jag då om jag ex. har en växande åring på 300kg? Hur mkt "näring" kan man så att säga "räkna bort" per kilo? (från 500 kg till 300 kg).

Så, ni som kan! Hur går ni till väga när ni räknar ut era foderstater? Från början till slut?

Sv: "Fodernissar" - Berätta hur ni gör!

Kolla på dessa länkar: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

Finns säkert fler progam som är gratis. Det finns bra böcker om foder också. Men den annalys av grovfodret är en bra start. Då vet man vad man har att utgå i från. Finns olika annalys företag. Googla så får du fram några som gör annalyser.

PÅ uträknings programmen kan kan skriva i om hästen är svårfödd, ålder och arbete och uppstallning osv. Det är ett riktmärke att gå efter.

de flesta foder märken har brochyrer och inf o om vad deras foder innehåller .Typisk bra att ha om man skall räkna på foder. Tror att dom flesta finns på internet.

Allt detta vet jag redan. Men tycker Hippocampus räknar väldigt lågt på allt. Får nog ta och låna en bok på biblioteket om foder. För även om jag redan har analys och fattar pricipen att jag först räknar ut vad hösilaget ger beroende på hur mkt jag ger/dag så kan jag sedan lägga till ytterliggare det som behövs för att göra foderstaten komplett genom att räkna på kraftfoder. Men HUR vet jag vilka värden jag är ute efter? Ja, Hippocampus har värden att gå efter, men som sagt... de verkar inte stämma så bra.

Hur gör ni som räknar helt på egen hand, utan omvandlingsprogram?

Enligt Hippocampus ska min häst klara sig på 15 kg Hösilage och 1,5 kg Alfalfa om dagen. Då får jag reaktion på för höga värden på både energi och protein! Detta betyder att jag bara behöver lite mineraler och vitaminer så är vi home safe.
Detta konta att jag pratat med flertalet personer som säger att jag måste lägga till mycket mer än så för att få en bra foderstat. Speciellt vad gäller protein.

Jag behöver riktvärden!

Senast ändrad:

Allt detta vet jag redan. Men tycker Hippocampus räknar väldigt lågt på allt. Får nog ta och låna en bok på biblioteket om foder. För även om jag redan har analys och fattar pricipen att jag först räknar ut vad hösilaget ger beroende på hur mkt jag ger/dag så kan jag sedan lägga till ytterliggare det som behövs för att göra foderstaten komplett genom att räkna på kraftfoder. Men HUR vet jag vilka värden jag är ute efter? Ja, Hippocampus har värden att gå efter, men som sagt... de verkar inte stämma så bra.

Hur gör ni som räknar helt på egen hand, utan omvandlingsprogram?

Enligt Hippocampus ska min häst klara sig på 15 kg Hösilage och 1,5 kg Alfalfa om dagen. Då får jag reaktion på för höga värden på både energi och protein! Detta betyder att jag bara behöver lite mineraler och vitaminer så är vi home safe.
Detta konta att jag pratat med flertalet personer som säger att jag måste lägga till mycket mer än så för att få en bra foderstat. Speciellt vad gäller protein.

Jag behöver riktvärden!
Varför låna bok när du har nytta av att köpa en. Du kommer ju att räkna foderstater varje år. Hästens näringsbehov och utfodring är en bra bok där riktvärdena står. Jag brukar först räkna ut vilken mängd energi och protein mina hästar borde behöva (med hjälp av boken). Därefter tar jag hjälp av hippocampus och laborerar där så att det stämmer med mina uträknade värden. Jag struntar i att energi och protein blir högt eller lågt enligt hippocampus, men kollar upp fosfor, kalcium mm så det inte blir för mycket/litet av dem. Jag har vetekli i min foderstat så det är därför jag kollar fosforhalten.

Jag har knåpat ihop en foderstat i Excel, mycket enkelt att ändra och prova sig fram där.

Nu har jag räknat foderstat till min häst så pass många gånger att jag vet på ett ungefär hur mycket energi och protein han behöver.
Mineraler utgår jag från tabellerna.

Jag tipsar också om att köpa Hästens utfodring och näringsbehov
eller om du känner att du har mycket kött på benen, Utfodringsrekommendationer för häst (beställs via SLU).
Där finns tabellbehov och riktvärden och instruktioner på hur man räknar, men kräver att man har ett hum om hur foderberäkning går till.

Varför uppfinna hjulet en gång till? Använd dom program som finns eller köp boken och ta till pennan.

Ja jo, programmet hade jag ju använt. Sedan kommer vi till åsikterna om hur bra det är eller inte är...

Och om jag räknar på 500 kg häst? Hur omvandlar jag då om jag ex. har en växande åring på 300kg? Hur mkt "näring" kan man så att säga "räkna bort" per kilo? (från 500 kg till 300 kg).

Du räknar alltid på förväntad vuxenvikt. Man räknar alltså inte bort något på unghästar, de har i stort sätt samma energibehov som en vuxen häst (i samma vikt).
Därimot har de större proteinbehov eftersom de växer.

Om du vill använda de program som finns men tycker de räknar för lågt så lura programmet med att höja vikten eller arbetet så du får högre behov.
// Linda

0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75 = MJ
6 x MJ = smb.rp
MJ x 0,4 = Ca
MJ x 0,3 = P
Mj X 0,15 = Mg

där har du underhållsbehovet. Sen lägger man på det man anser hästen gör i arbete i %. Många lägger på för ras mm, det gör aldrig jag.

(ursäkta för mini-kapet av tråden :P)

ååh kanon! den tabellen har jag letat efter!

Enligt den uträkningen så är inte formeln samma som nämnts i tråden.

Ska det vara : (Hästens vikt ^ 0,75 ) x 0,5 eller (Hästens vikt x 0,5) ^ 0,75 ??

Om jag nu ska räkna på min åring som väger ca 275-300 kg, ska jag då istället räkna på att hon kommer väga ca 500 kg som vuxen? Alltså;

(500 x 0,5) ^ 0,75 eller (500 ^ 0,75) x 0,5 ?

Senast ändrad:

Är det till din egen häst du ska lära dig eller räkna åt "okända" hästar?

Om det är till din egen, vad åt den förra året och vad hamnade du på för energimängd då? Hur var hullet på den energimängden? Det utgår du ifrån som din häst behov (eller mer/mindre beroende på hur hullet var då).

(Hästens vikt ^ 0,75 ) x 0,5

Det är vad jag har fått lära mig. LV^0,75 ger den metaboliska vikten där det går åt 0,5 MJ/kg för underhållsbehov (kroppsfunktioner och värme)

Eftersom mina hästar tidigare ätit oanalyserat hö som ingått i stallhyran så har jag inga bra värden att stå på sedan tidigare, mer än det som funnits i kraftfodret. Då jag har en unghäst som är stor och gänglig och behöver mer hull så har jag nu köpt in eget hösilage för att kunna räkna. Så nu har jag alla komponenter som behövs. Så nu får jag testa mig fram lite...

Börja med att lägga till hösilaget + 5 kg mer/dag än tidigare och sedan stå på samma kraftfoder. När han ökar i vikt och kanske t.om går upp lite för myket, då kan jag börja dra ifrån på kraftfodret.

Denna uträkningen stämmer också på pricken med hippocampus, om jag ställer in lättfödd och 450 kg för min häst. Jag får energibehovet 48,9 mj både från uträkningen och hippocampus.

Denna uträkningen stämmer också på pricken med hippocampus, om jag ställer in lättfödd och 450 kg för min häst. Jag får energibehovet 48,9 mj både från uträkningen och hippocampus.

Det verkar vara ungefär samma som står i Hästens näringsbehov och utfodring. En 450 kg oförädlad ponny/kallblod har enligt den ca 49 MJ behov. Om jag följer den tabellen så har min ponny 350 kg ett behov på ca 40 MJ.
Om hon hade fått det så hade hon inte sett ut som hon gör idag. Det är i alla fall 5 MJ för mkt. Alla siffror räknade på underhållsbehovet eftersom hon fortfarande inte rört sig så mkt.

Efter som den är åring nu bör den ju ha haft di förra året, eller?????

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 490
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken skärbräda?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka