Foder unghäst?

S

smurfelina

Har en hingst som är 9 månader gammal, undrar vad ger ni era 1-åringar för någon mat?
Han håller bra hull och så, men har dock lite lös avföring ibland.
Tycker magen är lite "bukig" med...
Han har fått alla avmaskningar som han ska ha.
Just nu har han fri tillgång till ensilage. Får lite betfor samt vetekli morron & kväll. (totalt 4dl/dag ).
Tog bort betforen innan, så han bara fick vetekli men det ville han inte äta...tänkte att det kanske skulle bli bättre ime betforen är "lösande".

Måste han få kraftfoder alls?
Hur gör ni andra me era åringar?

Sv: Foder unghäst?

Om han behöver kraftfoder beror helt och hållet på värdena som du har på ensilaget.
Mina ettåringar går på fri tillgång på ensilage och lusern. Med mineralfoder till det så klara dom sig bra i år. Förra året behövde vi ge kraftfoder som komplement till det årets grovfoder.

Min 8 månaders får fri tillgång på hösilage och ca 1kg lusern (pelleterad)och 1/2 kg edel kraftfoder per dag

okeej! tack för era svar! :)
Ska inhandla lusern då! Tror han kan behöva mer protein...

Mina har fri tillgång på hö. Beräknat på höts värden och att de får i sig ca 7 kg av höt per dag får de även knappt 2 kg Edel Avel. Till det behövs inga extra mineraler eftersom värdena redan är i balans från höt och kraftfodrets innehåll.
Lycka till med den lille!

Det finns väldigt lite hö som innehåller all den protein som unghästen behöver. Man måste komplettera med kraftfoder i dom allra flesta fall. Man måste även ha en analys på det foder man ger. Det är skrämmande hur många okunniga det finns som inte förstår den otroliga skillnaden mellan unghästars näringsbehov och den vuxna hästens underhållsbehov. Det är milsvidd skillnad. Om den unga hästen inte får i sig de proteiner och aminosyror som den kräver under de första 18 månaderna så går det inte att kompensera senare. Hästen kan inte bygga de starka skelett som den behöver för att klara träning och ridning senare i livet. Oförklarliga skador dyker sedan upp, pålagringar, gallor, senskador, hältor av alla möjliga slag, överansträngning, hovrelaterade skador mm. Den unga hästen måste röra på sig ordentligt samt få den mat den behöver och det görs inte genom att säga att den har fri tillgång?! Den kan inte ens äta så mycket stråfoder som de vuxna hästarna. Har tyvärr sett alldeles för många exempel på dålig uppfödning.

Jag håller med dig, det är jätteviktigt att de får i sig tillräckligt.
Ett bra grovfoder är ibland få förunnat och fri tillgång är definitivt inte ngn garanti för att de får i sig tillräckligt. Vi har producerat och analyserat vårt grovfoder i många år och det är a och o. Därtill har jag fått lägga till ett avelsfoder med riktigt "krut i" och fått en bra foderstat enligt beräkningar. Det verkar fungera fint, de små är kanonfina ute på lösdriften!:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: Nikan
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka