Foder till tvååring - hjälp?

SaraMara

Trådstartare
Inför installning hemma av tvååriga halvblodstjejen klurar jag över foderstat.
Försöker googla, använda foderstatsprogram osv men har svårt att hitta fram.

Vad hade ni bedömt energibehovet till hos en ganska stor tvååring som växer så det knakar just nu?

I dagsläget äter hon i det närmaste fri tillgång på hö hos förra ägaren (inte analyserat) och troligen ca 3 kg Krafft Groov 125, vilket tyder på att hon är van vid ganska stor energigiva i mina amatörögon. Hon är inte tjock, normalhull men bör inte bli tunnare.

Vad hade ni siktat på för MJ-nivå i beaktande av att hon aktiveras några dagar i veckan ett tag till innan vintervilan?

Vad mer bör jag vara noga med på en så ung häst? Några särskilda kvoter att tänka på och vitaminer/mineraler som är extra viktiga?

Hjäääälp! :D

Sv: Foder till tvååring - hjälp?

Förutom kvoten - hur mkt protein hade ni siktat på? Jag tror mig landa på helt galna värden när jag fyller i vad jag trott mig kunna ge henne... Typ dubbla nivån mot foderstatsprogrammets rekommendation. :crazy: Bajs så jäkla svårt det här är. :(

Mina betar fortfarande men de är ju ponnyer så det är inte helt jämförbart (har ju två 11or). Om jag kunde välja grovfoder så skulle jag välja ett med en kvot på minst 7 för då behöver man inte komplettera med så mycket proteiner. Om inte höet räcker till för hullet så skulle jag tillsätta lite olja och då kan man blanda i t ex lite potatisprotein som innehåller lysin som är bra för musklerna.

Mineralerna är svåra utan att ha analys ;)

Höt kan jag tyvärr inte välja, det är som det är. Mj 6,3, Smb rp 25 (per kg vara). Ts 63%. Vill gärna ha henne på ca 15 kg hö iaf, men med den "underbara" kvoten så tja... Blir ju liksom lite svårt att inte hamna på rätt höga totala intag när jag ska tillsätta kraftfoder.

Jag lyckas liksom få till en "bra" kvot (8) genom tre kg kraftfoder, men då är jag rädd att det totala intaget av energi och protein blir alldeles hysteriskt för högt.

Har en mineralanalys, men för att inte riskera bli av med tråden för att den blir "Privat-foderstat-klassad" så skippar jag den delen. Tänker mer om det finns några generella pekpinnar som är applicerbara på den växande unghästen och som jag inte tänker på som är van vid vuxen häst? :)

Oj ja det var inte så roligt hö. Jag skulle komplettera med potatisprotein mer än lite grann, det ger mycket SMRP per MJ :) Det behöver dock blötas upp men ger du annat kraftfoder är det ju lätt att blanda i det :)

Jag är mkt skeptisk till potatisprotein, inte ens mattokiga Battis åt mer än en smaktugga - sedan ratade han all mat som kommit i kontakt med det. Lilla damen är betydligt mer pipig med maten än sin "storebror" så är ganska övertygad om att hon inte kommer äta det heller. Av den undersökning vi gjort i stallet är det endast en av tio hästar som det överhuvudtaget går att lura i potatisprotein, resten ratar maten.

Annars är det ett bra alternativ, försökte mig på det förra året när höt var ganska likvärdigt.

Ska jag nu komma upp i en kvot på 8 får hon ca 1000 (g?) protein om dagen - vilket låter mkt högt?

När höet är som det är så skulle jag inte stirra mig blind på kvoten utan se till att proteinbehovet är täckt.

Alla mina äter PP men de är ju ponnyer ;) Blandar med betfor och linfrökaka.

Men det är ganska mycket PP i krafft muskel.

Hmm. Jag som typ enbart behärskar det där med kvot. Hur sjutton vet jag om proteinbehovet är fyllt, känns lika svårt som att gissa hur stort behovet är av energi. Finns det några riktlinjer?

Haha, ja, ponnyer är nog annorlunda. Vi har inga ponnyer i stallet, kanske förklarar vår begränsade studies utfall. Och den dyra säcken med pp som vi fick slänga. :D

Ja, jag gillar muskel just därför, gammelhästen blir tjock i benen av för mkt soja så pp verkar funka bättre. Och i Muskel-formen så äter han det gladeligen så länge det inte är uppblött. :crazy:

Ja det finns tabeller för ungefär hur mycket protein som behövs baserat på förväntad vuxenvikt. Kan bläddra lite när jag kommer hem från jobbet om ingen annan hinner före!

min treåring höll sig inte heller till behovet enligt foderstatsprogrammen när hon var två. Hon fick väl 150-200% av sitt "behov" och var ändå åt det smala hållet.

Eftersom foderstatsprogrammen låg långt under hennes egentliga behov så gav jag mycket hösilage och kompletterade det i möjligaste mån med lucern för att få en rätt så hög proteinkvot. (hade en häst som inte åt så bra heller) Sedan så tittade jag helt enkelt på kvoterna MJ/protein och Ca/P och försökte hålla dem inom ramen för vad de ska ha och så struntade jag i om den totala mängden energi och protein var extremt hög - men så var jag också vaksam på om hon skulle skjuta iväg och växa fort och ojämnt men hon växte sakta och jämnt. På vårkanten ökade hennes behov ännu mer och då fick jag öka på med kraftfoder och olja.

Lucern kan man ju ge "fritt" iom att det är grovfoder men jag skulle inte våga ge pelletsvarianten torr.

Proteinbehovet är ca *7 vid 2 år. Ca/p 2.8 och ca/ mg 4-5.

Jag tror att hon lät behöver ligga på 130 i MJ. Vilket ger 940 i smpr.
Så 1000 är inga problem.

Efetrsom hon äter mycket kraft tror jag inte att det är nån risk för de andra mineralerna såsom selen.

Senast ändrad:

:bow: Tack världens bästa Ponte. Ekonomisk ruin it is, men det är hon värd, världens finaste lilla Prick. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka