Foder - fånghästen faller ur

tott

Trådstartare
Hej

Har ett litet halvblod som hade fång för några år sedan. Har nu svårt att få upp hullet på henne - eller egentligen har hon minskat lite i hull den senaste tiden. Vi har bra (analyserat) hö som hon får ca 10 kilo av/dygn. Dessutom får hon knappt 2 kilo hackad lusern + lite vetekli och mineraler och en "klunk" olja. Hon är pigg och glad men börjar se lite kantig ut tycker jag. Vad mera kan jag göra/ge för att få ordning på situationen? Hon har mycket fullblod i sin stam och har (om man ser till kacket) snabb ämnesomsättning. Avmaskning och tänder skötta enligt konstens alla regler.

Hjälp mig please :bow: :bow:

Sv: Foder - fånghästen faller ur

Kanske lite, men hon är inget matvrak och lämnar när hon blir mätt.

Sv: Foder - fånghästen faller ur

Du kan byta ut kli mot linfrökaka, solrosfrö el. soja för att få upp henne i bättre kropps form.

Ger du linfrökaka el. solros så kan du även ta bort oljan, väljer du sojan så behåll oljan. Alla dessa sorter går mycket bra att kombinerar ihop just för att de är snälla, feta och stärkelsefattiga. Skulle kvoten bli för hög så honfaller ur pga det så tillsätt betfor + ren olja.

Kanske behöver hon även ett extra tillskott av selen-E med.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
A
Hästvård Jag hade tänkt hyra häst ett halvår, och skulle vilja veta vad det kostar ungefär per månad.. :laugh: *Han är blandning mellan lite...
2
Svar
22
· Visningar
1 778
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag är i en hösilagedjungel;). Har den fantastiska möjligheten att välja från 4 stycken analyser. Jag, som f n inte har någon matematisk...
Svar
16
· Visningar
1 087
Senast: jupiter-judex
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama