Flickor i Afghanistan

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/pojkklader-oppnar-dorren-till-friheten_4383765.svd
Om man inte vill/kan läsa artikeln så handlar det om flickor i Afghanistan som klär sig i pojkkläder för att få röra sig fritt och gör det med familjens goda minne. I en del fall är det till och med familjen som har bestämt det.
Varför blir inte grupperna som vill framåt starkare och tar sin plats i samhället? Hur kan andra grupper vara starkare som i princip vill låsa in kvinnorna? Jag vet att det är nästan omöjliga frågor att svara på men jag känner mig frustrerad och ledsen över att demokrati och allas lika rätt inte har kommit längre. :(

Tittar man på djurvärlden o för människa före Jesus så var kvinnan aktad för att det är HON som bildar nästa generation. Män är bara jägare samt försvarare av kvinnor o barn.
Grekiska antiken o den egyptiska vördnaden av gudinnor talar för det.
Någonstans runt 2-400e. kristus gör Kyrkan ngt som gör kvinnan till lägre stående.
Bibeln är kraftigt censurerad!Troligen att de anses som ett hot. Islam skapades efter det så verkningarna blev desamma.

Nu hoppas jag verkligen att ngn som är bra på historia rättar mig...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/pojkklader-oppnar-dorren-till-friheten_4383765.svd
Om man inte vill/kan läsa artikeln så handlar det om flickor i Afghanistan som klär sig i pojkkläder för att få röra sig fritt och gör det med familjens goda minne. I en del fall är det till och med familjen som har bestämt det.
Varför blir inte grupperna som vill framåt starkare och tar sin plats i samhället? Hur kan andra grupper vara starkare som i princip vill låsa in kvinnorna? Jag vet att det är nästan omöjliga frågor att svara på men jag känner mig frustrerad och ledsen över att demokrati och allas lika rätt inte har kommit längre. :(
Trots allt gör det ju framåt.
Ett tecken på framåtskridandet är den uppmärksamhet som ojämlikhet får.

Det är vedervärdigt och tröstlöst men det går ändå framåt.

Tittar man på djurvärlden o för människa före Jesus så var kvinnan aktad för att det är HON som bildar nästa generation. Män är bara jägare samt försvarare av kvinnor o barn.
Grekiska antiken o den egyptiska vördnaden av gudinnor talar för det.
Någonstans runt 2-400e. kristus gör Kyrkan ngt som gör kvinnan till lägre stående.
Bibeln är kraftigt censurerad!Troligen att de anses som ett hot. Islam skapades efter det så verkningarna blev desamma.

Nu hoppas jag verkligen att ngn som är bra på historia rättar mig...

Antikens Grekland är känt som något av de mest kvinnofientliga samhällen som funnits.

Kvinnoförtrycket är knappast kyrkans fel, även om de säkert spädde på det om det gynnade deras intressen. (Där hade det mycket att göra med att kristendomen var en underdog-religion och att kvinnor därmed var drivande i uppstarten. När den började bli stor ville männen styra mer och då användes kvinnosynen för att låta dem få det. Och det är där någonstans när du skriver, 200-400 e. kr. Jag kan se om jag hinner kolla i lite litteratur jag har i ämnet imorgon, nu tog jag ur huvudet bara, så förbehåller mig för felaktigheter. :))

Som @tanten sager sa GAR det frammat. Det gar langsamt, men det ar svart att andra ett synsatt innom en generation. Och vad det galler Afganska flickor sa ar det atminstone inte forbjudet att ga i skolan numera. Det kommer att bli battre ... men "Rom byggdes inte pa en dag". ;)

Trots allt gör det ju framåt.
Ett tecken på framåtskridandet är den uppmärksamhet som ojämlikhet får.

Det är vedervärdigt och tröstlöst men det går ändå framåt.

Som @tanten sager sa GAR det frammat. Det gar langsamt, men det ar svart att andra ett synsatt innom en generation. Och vad det galler Afganska flickor sa ar det atminstone inte forbjudet att ga i skolan numera. Det kommer att bli battre ... men "Rom byggdes inte pa en dag". ;)
Ni har absolut rätt, jag skulle bara önska att det kunde gå fortare... :( Och att alla som lider ska få slippa...

Jag har bott, (forutom nagra ar har och dar i USA med resor emellan) nagon stans i Mellan Ostern fran 1986 till 2013 . Mesta tiden i Saudi Arabien. Det har varit manga och stora forandringar under de aren. Om man tittar pa Saudi sa bestod det av oken befolkad av beduin stammar som reste genom en jattelik oken fram till ungefar 1950. 1950 fanns ingen el, vatten, eller avlopp ens i de stora staderna ... Det fanns inga bilvagar eller flygplatser och det forsta flygplanet som landade i landet var en present till davarande kungen och det landade pa en hyfsat platt bit oken 1950.
Det var som att leva i 1700 talets Europa. Pa 60 ar har de utvecklat miljon stader med allt en modern manniska kan tankas vilja ha ... men det kommer att ta tid innan kultur och tankesatt har utvecklats till den nivan.
Europa hade flera hundra ar for den utvecklingen ... vi kan inte begara att andra ska klara det pa mindre an 100 ar i alla fall. Sedan far man ibland ga hem och :banghead: ... innan man kommer ihag att man 'fangar fler flugor med honung and med vinager'.:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka