Flemande sto som verkar dåligt

B

Bennie

Lite akut fråga - mitt dräktiga sto ser plötsligt helt kass ut. Hon ser döds-trött ut i ögonen, har legat mycket under eftermiddagen, rör sig segt och långsamt, och ville inte ha kvällsmaten nyss. Däremot stod hon och flemade hela tiden.

Betyder detta något? Kan man koppla onormalt mycket flemande till någon krämpa?
Hon såg normal ut i förmiddags.

Tips, pliiiis!!!:bow: (Jag är hysteriskt rädd att hon håller på att kasta :eek: ...)

Sv: Flemande sto som verkar dåligt

När är hon beräknad att föla?

Om du är oroligt, tycker jag att du ska slå en signal till veterinären.

Lite akut fråga - mitt dräktiga sto ser plötsligt helt kass ut. Hon ser döds-trött ut i ögonen, har legat mycket under eftermiddagen, rör sig segt och långsamt, och ville inte ha kvällsmaten nyss. Däremot stod hon och flemade hela tiden.

Betyder detta något? Kan man koppla onormalt mycket flemande till någon krämpa?
Hon såg normal ut i förmiddags.

Tips, pliiiis!!!:bow: (Jag är hysteriskt rädd att hon håller på att kasta :eek: ...)
Hur långt i dräktigheten har hon gått?

Hon är i nionde månaden.

Min har flemat väldigt mkt vid de få gånger hon har haft kolik.

Håller tummara för att de inte är något värre. Kankse har hon obehag av att fölis rumlar runt därinne?
Jag skulle hålla ett noga öga på henne och ringa vet. för rådfrågning om det inte släpper.

Dräktiga ston kan bete sig lite konstigt utan att det behöver betyda katastrof. Mitt sto betedde sig som att hon skulle kasta från 9:e månaden ungefär fram tills hon fölade.. Hon hade ofta lindriga kolikkänningar, dålig aptit ibland, och ingen ork alls. Jag var så säker på att hon skulle kasta... Men det fanns en förklaring till detta som jag hoppas du slipper, hon fölade nämligen på 326:e dygnet, och fick tvillingar! :crazy: Inte konstigt att hon mått så svajjigt under senare delen av dräktigheten... :angel:

Vårat ex-sto brukar alltid flema när hon har det jobbigt, typ efter en lång ridtur. Dessutom har hon gjort det den enda gången hon fick ont i magen av foderbyte.
Så det kan nog tänkas vara lite kolikkänning, det börjar säkert bli trångt där inne nu :crazy:

Tack för svaren!
Det släppte så småningom och hon började beta igen :bump:

Jag har - tack och lov! - aldrig haft någon häst med kolik, så jag är lite okunnig på tecknena. Hade t ex ingen aning om att de kan flema när de har besvärligt ...

Men man lär så länge man lever! Tack för hjälpen!

Hon är i nionde månaden.
Det är nog inte omöjligt att hon börjar känna av den lille på ett mer kännbart sätt, ju större den blir ju mindre plats blir det ju.;) Håll koll på henne, den sista tiden före fölning brukar de kunna få rejäla förvärkar och må lite kymigt men det är väl kanske lite tidigt beroende på var i nionde hon är. Är det mot tionde så är det inte omöjligt att hon haft lite känningar, alla ston går ju inte tiden ut.

Hon är precis på väg in i nionde månaden, så lite tidigt är det ju för för-kör ...

Dessutom har hon aldrig tidigare haft problem med dräktigheten (annat än att hon ju väger ett ton och tycker att det är allmänt tungt förstås), så jag hoppas ju att detta var en tillfällighet och att det inte beror på tvillingar eller andra problem.

Ja fy tusan - varför skaffar man föl egentligen? Elva månaders konstant oro, och sedan lite för fölets första tid också. Någon slags lustig lockelse finns det visst i alla fall ... :smirk:

:D Här har du en häst som flemar...men inte pga av att han har ont i magen utan för det har varit Bruuuuudar där :D

175259.jpg

Aha !!
Jag hade ingen aning om att det kallades för det !
Jag trodde hon egentligen ville skriva flämta, men att det var en dialektsgrej !!:bump:
Hej och Tack från hambo

Hon är precis på väg in i nionde månaden, så lite tidigt är det ju för för-kör ...

Dessutom har hon aldrig tidigare haft problem med dräktigheten (annat än att hon ju väger ett ton och tycker att det är allmänt tungt förstås), så jag hoppas ju att detta var en tillfällighet och att det inte beror på tvillingar eller andra problem.

Ja fy tusan - varför skaffar man föl egentligen? Elva månaders konstant oro, och sedan lite för fölets första tid också. Någon slags lustig lockelse finns det visst i alla fall ... :smirk:
Som någon sa så kan hästar flema av olika skäl och just lättare koliksymtom är ju inte helt ovanligt när de börjar bli stora. Som du sa det är för tidigt för förkänningar om hon inte är längre gången än så. Tror inte du behöver oroa dig men jag vet hur det känns, har haft närmare 40 föl nu men man är lika laddad varje gång ändå. Det enda du kan göra är att rådfråga veterinär om det upprepas och hålla koll på henne. Det är ju möjligt att hon kommer tidigt. Skulle något vara knas så är det ju tyvärr inte så mycket man kan göra mer än att gråta och försöka igen även om det är hårt. Har varit med om det med men som tur är så är det ju inte så ofta det händer. Lycka till och skriv en rad på buke när fölet kommit!;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka